Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření

Nejbolestivější na současné situaci v automobilovém světě je, jak málo lidí se dokáže na problémy tohoto oboru podívat ve vší komplexnosti a správně pojmenovat příčiny a následky. I v trápícím se Volkswagenu se ale takoví najdou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření

30.10.2024 | Petr Miler

Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření

/

Foto: Volkswagen

Nejbolestivější na současné situaci v automobilovém světě je, jak málo lidí se dokáže na problémy tohoto oboru podívat ve vší komplexnosti a správně pojmenovat příčiny a následky. I v trápícím se Volkswagenu se ale takoví najdou.

Někteří říkají, že problémem současných automobilek je politika, rozumějte politické klima plné zákazů, nařízení, omezení a tisíců mechanismů tlačících jednotlivé aktéry tam či onam. Jistě to tak lze pojmenovat, jednak se ale můžeme bavit o tom, zda potíže skutečně začaly zde. I kdybychom se ovšem shodli na tom, že ano, ten pravý problém je nyní jinde. Všechny tyto nesmysly přejaly mnohé automobilky za své a samy je razí jako jediné dobro.

Dnes to tedy obvykle není tak, že by stála politika na straně jedné a automobilky hájící zájmy a potřeby svých zákazníků byly na straně druhé. Omyl, už jsou to nepokrytě politici s automobilkami proti zákazníkům, které tu a tam zastupuje aspoň nějaké médium. Dovolíme si označit sami sebe za jedno z takových - vnímáme vaše potřeby, vaše preference, co nám píšete, o jaké články jevíte zájem, jak na ně reagujete a v neposlední řadě: Co si kupujete. Podle toho se řídíme, to ale děláme my, automobilky vesměs nikoli.

Měli bychom s nimi být v podstatě na jedné lodi, protože jsme na jedné lodi s vámi. A o čem jiném by byznys v tomto oboru měl být než o maximálním možném uspokojování potřeb zákazníků, k nimž přes média vede cesta? Zní to logicky, realita je ale jiná - většina automobilek už roky naprosto ostentativně „peče” na to, co si přejete, jede si svou. A když někdo jako my křičí: „Faul!” jdou po něm jako po někom, kdo jim kazí hru na něco jiného.

Tímto zaslepeným, často ideologickým a rozhodně dogmatickým chováním jsou automobilky nakažené až do morku kosti. Jdou s klapkami na očích za cíli, které si sami stanovily, a pak se nekonečně diví, když zjistí, že rovnice „můj nápad vycucaný z prstu + jeho prosazování navzdory veškeré racionalitě = věčné štěstí pro všechny” nefunguje, když z ní byl vynechán zákazník. A plány musí změnit.

Dnes to zašlo už tak daleko, že když se o tom tak bavíte s většinou lidí z automobilových firem, v podstatě nechápou, o čem mluvíte, jakou realitu to popisujete. Však přece někdo něco nařídil, někdo něco řekl, někdo ve vedení rozhodl, tak to tak přece musí být. Občas mám i pocit, že čekají úsměv a poděkování, vůbec nejsou schopni chápat, že na sílu tlačí něco, co po nich nikdo nechtěl. Volá to po parafrázi Karla Kryla: „Co mi to říkáte? Že chtěl bych zas? Rád? Odpověď čekáte? Nas...!” Pardon, ale dělali jste to jen pro sebe a své vlastní uspokojení, tak nečekejte vděčnost.

Výjimky se nicméně pořád najdou. Nejvíc je jich u dealerů, kteří jsou se zákazníky v dennodenním kontaktu a neztrácí smysl pro realitu, to ale nejsou přímo automobilky. Výše ve strukturách je to velká vzácnost, zejména lidé z vedení jsou naprosto odtržení od reality, níže ale ještě narazíte na rozumné hlasy. Také z aktuálně kolabujícího VW pořád znějí ty soudné, jak zjistil Focus, který v současné krizi krouží kolem Wolfsburgu a bedlivě sleduje vývoj.

Na otázku: „Kdo za to může?” někteří řeknou klasická klišé jako „omezení dotací na elektromobily”, „slabá infrastruktura” nebo „nedostatečné zaměření na elektromobily”, což je opravdu značné nepochopení pramenící zřejmě z absurdních vyjádření odborářů. Je vážně hodně bizarní tvrdit, že když vás do nějakého problému dostalo něco, pak cestou z něj je víc toho samého. Je to v principu to samé, jako když se někdo předlužený dostává z finančních problémů novými úvěry, aniž by vyvíjel větší aktivitu k tomu je splácet - problém odložíte, ale záhy na vás dopadne s o to větší intenzitou.

Tady je problémem samozřejmě hlavně samotný produkt, kterému musí všichni zametat cestu milionem košťat a stejně to nestačí, aby oslovil byť třeba jen čtvrtinu kupců. Jeden z citovaných zaměstnanců tak velmi trefně, v podstatě pár slovy řekl to hlavní: „Firma se rozhodně nezachovala ve všem správně. Byznys s elektromobily ignoruje potřeby zákazníků.”

Heuréka, takhle jednoduché to je. Kdyby se VW dál zajímal o to, co jeho zákazníci skutečně chtějí, stál na jejich straně a soustavě nekapituloval (či dokonce sám nepomáhal vytvářet) zákonná omezení, která z potřeb kupců a řešení nabízených firmou dělá dva stále vzdálenější ostrovy, do současných problémů by se nikdy nedostal. Však automobilka za posledních pár let přišla o miliony kupců ročně po celém světě, co víc k tomu dodat?

Když už jsme u informací z centrály, dál se rýsují továrny na zavření, které probírá znovu Focus. Jmenováni byli tři nejžhavější kandidáti a jako Češi můžeme být rádi aspoň za to, že ani jedna z jmenovaných fabrik není blízko hranic s Českem, což snižuje možný negativní dopad na „pendlery” ze severu Čech. I to ale nakonec má svou logiku - v tuto chvíli Česku úpadek Německa částečně pomáhá mimo jiné tím, že jsme levnější pracovní síla, a tak nebudeme mezi kandidáty na odstřel jako první.

Co tedy padnout má? O Osnabrücku už byla řeč včera, ten to má zřejmě hotové, další dvojice jsou Emden, kde se dělají hlavně nechtěná elektrická auta s tím, že jejich podstatná část má být vyvážena mimo Evropu. Tam je s nimi ale VW úspěšný ještě méně než na starém kontinentu a bez Emdenu se obejde. Dalším velkým kandidátem je Salzgitter, který by zřejmě nepadl celý, neboť se tam staví i nová továrna na baterky, ale kdo ví. Každopádně se tam dělají i motory stejně jako třeba Chemnitzu (Saská Kamenice) a nevypadá to, že by jich dnes VW potřeboval tolik.

Zavřením tohoto tria fabrik se podle aktuálních dat VW hraje asi o 18 000 vyhazovů. Vzhledem k aktuálním záměrům VW to není dost, ale část zaměstnanců by si jistě sbalila věci i v jiných továrnách, které jako takové přežijí. Další dny jistě poví víc.


Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření - 1 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 12Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření - 2 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 02Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření - 3 - VW ID.3 2019 zahajeni vyroby 04
No ne, někteří ve Volkswagenu si i uvědomují, že auta jako ID.3 jsou odpovědí na otázku, kterou nikdo ze zákazníků nepoložil. Berme to jako záblesk pozitivní energie. Foto: Volkswagen

Zdroje: Focus poprvé a podruhé, Volkswagen

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše