Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnebezpečnějšími auty na silnicích jsou jedny z model dneška, politiky to nezajímá
9.6.2021 | Petr Prokopec
Při pohledu na ně by si to člověk snad i domyslel, teď už je to ale statisticky podložený fakt. Vlivem jejich rozmachu se za posledních 10 let zvýšil počet obětí dopravních nehod z řad chodců o 46 procent.
Populárními auty dnes nejsou jen SUV, modlami se staly i charakterově spřízněné pick-upy. Prodejním žebříčkům Ameriky dokonce vévodí, přičemž na prvních třech místech najdeme velké modely Ford F-Series, Chevrolet Silverado a Ram 1500. Dle magazínu Consumer Reports (CS) popularita této kategorie aut narostla natolik, že pick-upy tvoří hned pětinu všech nově prodaných vozů. Ty velké pak na daném koláči mají dokonce 79procentní podíl, zatímco ještě v roce 2000 šlo pouze o 12 procent. I když by každému mohlo být jedno, co si lidé kupují, v tomto případě tomu tak úplně není.
Právě z velkých pick-upů se totiž staly nejnebezpečnější elementy na silnicích, za čímž dle studie CS stojí nárůst rozměrů i hmotnosti. Nové pick-upy jsou o 24 procent těžší než jejich předchůdci z počátku milénia, přičemž výška jejich kapoty oproti roku 2000 vzrostla o 11 procent. V případě takového Fordu F-250 se tak nachází 140 centimetrů nad vozovkou, což je zhruba stejná úroveň, na jaké končí střechy mnoha sedanů či hatchbacků. Za hranou kapoty je tak slepé místo, ve kterém se snadno může schovat chodec a i kdyby ne, v případě nehody to zvyšuje riziko vážného poranění.
Studie tak konstatuje, že s rostoucím zájmem o vozy tohoto typu začíná výrazně narůstat nehodovost, zejména pak právě v případě střetů s chodci. I když loni v důsledku koronavirové pandemie ve Spojených státech výrazně poklesla mobilita, na silnicích bylo usmrceno více než 42 tisíc lidí a 4,8 milionu jich bylo vážně zraněno. Ve srovnání s předloňským rokem se jedná o nárůst o 8 procent, v případě zesnulých chodců je ale statistika ještě krutější - oproti roku 2010 je fatálních obětí z řad pěších 46procentní, což je v době všeobecně klesajícího počtu obětí dopravních nehod alarmující.
Stojí za tím i zmíněné soustavné zvyšování linie kapoty, které vytváří slepá místa daleko před vozem. V tomto ohledu pick-upy překonávají sedany až o 3,4 metru a většinu SUV o 2,1 metru. S těmito výsledky CS konfrontoval výrobce a dočkal se poměrně zajímavých odpovědí. Mluvčí Fordu uvedl, že firma se „posunula od jemnějších linií, neboť zákazníci preferují účelovější vzhled“. Mluvčí GM pak pro změnu odkázal na touhu po vyšší světlé výšce vedoucí k lepším schopnostem v terénu.
Zástupci obou automobilek kromě toho uvedli, že instalace větších motorů si vyžádala větší čelní masky kvůli chlazení. Mimo to je tu ovšem ještě požadavek na estetiku, jak zmiňuje Tyson Jominy, viceprezident společnosti J.D. Power. Dle něj totiž s navýšením výšky kapoty vypadají pick-upy robustně a přesně po tom zájemci o ně touží. Automobilky jim pak rády vycházejí vstříc, neboť na těchto vozech vydělávají mnohdy až pětkrát více než na průměrném sedanu.
Z výše zmíněného je jasně patrné, že automobilky k nápravě samy od sebe nepřistoupí, zvláště ne v současné době, kdy jsou nuceny do elektromobility a tedy k miliardovým investicím do často nerentabilních produktů. Řešení svízelné situace ovšem nelze čekat ani od politiků, kteří si proti sobě nechtějí poštvat desítky procent lidí. Nereagují tak ani na zjištění institutu IIHS konstatujícího, že při srážce osobního vozu a velkého pick-upu čelí řidič prvního zmíněného 1,59krát většímu riziku smrti za volantem oproti průměru.
Do jisté míry je tedy úlevou, že evropské silnice a zejména úzké městské uličky nejsou pro tak velké pick-upy stavěné, pročež dochází pouze k ojedinělému individuálnímu dovozu. I u nás módní SUV ovšem též představují vyšší riziko, jen ne o tolik.



Ford F-Series, Chevrolet Silverado a Ram 1500 jsou nejprodávanějšími vozy Ameriky. Bohužel jsou ale kvůli rostoucím rozměrům i hmotnosti také stále větší hrozbou, a to nejen pro chodce, ale i pro řidiče menších osobních vozů. Foto: Automobilky
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 3 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 5 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 6 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 8 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva