Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší čínská automobilka nevěří elektromobilům, sází na jiné řešení
15.6.2021 | Petr Prokopec
Někteří vidí budoucnost automobilismu jen elektrickou, existují ale i jiné alternativy. Na jednu z nich sází čínský gigant, který nemalé peníze investuje také do metanolu. I ten se může zasloužit o čistší ovzduší.
V poslední době stále více automobilek vyjadřuje svůj závazek elektromobilitě. To se jim může a nemusí vyplatit, sázka na jednu kartu bývá vždy ošidná, ať už vás v tom politické prostředí podporuje jakkoli. Stále více se pak ukazuje, že elektrický pohon není za spalovací motory plnohodnotnou náhradou, naopak proti němu trpí řadou neduhů. I proto neustále zmiňujeme, že se výrobci nesmí soustředit pouze na jedno řešení, místo toho by jejich záběr měl být širší. Čínský gigant Geely s touto strategií jako jeden z mála počítá. A neváhá investovat i do možností, které se nakonec mohou stát slepou uličkou stejně jako ona elektromobilita.
Číňané totiž pracují na vozech, které by bylo možné pohánět metanolem. Při jeho spalování vzniká méně emisí než u benzínových nebo u dieselových jednotek. Zároveň může být produkován z udržitelných zdrojů, stejně jako třeba z uhlí, kterého má Čína velké množství. To pochopitelně nezní jako ekologická cesta, nicméně největší trh světa s ní počítá kvůli tomu, aby se zbavil závislosti na vnějším světu. Je to však pouze jedna z možností, jak metanol získat, nikoliv jediná.
Geely totiž investovalo nemalé peníze do islandské společnosti Carbon Recycling International, která dokáže vyprodukovat metanol i z oxidu uhličitého, což by zabilo dvě mouchy jednou ranou. I proto ostatně Číňané nejsou jediní, kdo se rozhodl tento druh pohonných hmot blíže prozkoumat. Karma či Gumpert pro změnu pracují na vozech, jež by disponovaly palivovými články spalujícími právě etanol.
Ve srovnání s těmito spíše okrajovými značkami je ovšem Geely o notný kus cesty vepředu. Čínský gigant vyrobil a otestoval již více než 10 tisíc aut s motorem uzpůsobeném pro spalování tohoto paliva. Vozy najely přes miliardu kilometrů, z toho 300 tisíc přímo na Islandu v rámci pilotního projektu. Mimo to Geely v několika čínských městech provozuje flotilu metanolových taxíků a během krátké doby začne testovat také překonvertované náklaďáky.
„Budeme i nadále zkoumat technologii metanolových vozů. Je samozřejmě možné, že na konci přijde zklamání, ale dnes na tom aktivně pracujeme,“ uvedl k celé záležitosti šéf automobilky Li Shufu. Přitom zdůraznil, že Geely pokračuje také ve vývoji hybridních, elektrických a vodíkových vozů. Číňané tedy opravdu nesází na jedinou kartu, což je sice momentálně stojí nemalé peníze, ovšem jakmile se během pár let vše vytříbí, budou na budoucnost nejlépe připraveni.
Geely má za sebou již několikaleté testování metanolových vozidel na Islandu, kde spolupracuje s tamní firmou Carbon Recycling International. S její pomocí pak čínská auta problém CO2 v podstatě řeší, nikoli způsobují. Foto: Geely
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis