Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pod šéfem Stellantisu se houpe křeslo. Pro „svazáky” dnes v automobilismu není místo, tím spíš ne v USA
25.9.2024 | Petr Miler
Zdá se, že někdejší superhvězda mezi manažery automobilových firem naštvala příliš mnoho lidí na to, aby mohla dál pokračovat ve své krasojízdě. Věci se jistě mohou změnit, v tuto chvíli se pod ní ale zřetelně houpe křeslo.
Situace v automobilovém průmyslu je nepochybně velmi složitá. Jsme jako lidé i jako médium různými způsoby jeho součástí už po několik dekád a nepamatujeme, že by v něm kdy vládl takový chaos. Nebudeme nyní připomínat jeho důvody, slyšíte je od nás prakticky každý den a v tuto chvíli nakonec nejsou důležité. Důležité je, co takové prostředí favorizuje - flexibilitu.
Lidé mají tendenci říkat, že přežijí jen ti nejsilnější, nejen dinosauři by vám ale potvrdili, že je to spíš přizpůsobivost, kterou chaotický vývoj upřednostňuje. Kdo ustrne v určité pozici, ať už v jakémkoli smyslu těchto slov, ten nemá šanci vyrovnat se s výzvami, které divoké prostředí přináší. Proto je Volkswagen tam, kde je, proto se Ford dostal do situace, do které se dostal, proto Mercedes dokola zpytuje svědomí. Tyto a další značky roky nekoukaly vpravo ani vlevo a myslely si, že jsou to ony, kdo vládne trhu, kdo nemusí brát ohled na nic než vlastní či politiky stanovené cíle. Samozřejmě to nevyšlo, nyní se ale zdá, že jsou ochotné to aspoň za 5 minut 12 reflektovat a své uvažování změnit.
Stellantis to nedělá. Ten i v takový moment ústy svého nejvyššího šéfa „svazácky” trvá na jednom a tom samém a nezdá se, že by na to někdo další byl zvědavý. Zejména v USA, kde je oné flexibility tradičně třeba o něco víc, ho velmi kritizují tamní dealeři, kteří dogmatické, anti-tržní chování automobilky nemohou vystát. A protože to má logicky vliv i na mohutně se propadající zisky koncernu, také akcionářům zjevně dochází trpělivost.
Tím největším je Exor, holding ovládaný dědicem Fiatu Johnem Elkannem, který má nyní dost vlastních problémů. Drží 14,4 procenta akcií společnosti, což je na tak velkou multinárodní společnost opravdu hodně. A není od věci říci, že co si bude přát on, to se stane. Jak nyní informuje Bloomberg, přímo Elkann dal najevo, že pro Stellantis hledá nového šéfa, byť to podle mluvčího firmy neznamená, že by Tavares musel hned jít. Pokud ale někdo jako Elkann takto dává najevo možnost změny, minimálně tím vyvíjí na Tavarese tlak - takto by nemluvil, kdyby byl s ním byl spokojený a nechtěl o jeho služby přijít.
Kontrakt portugalského manažera vyprší začátkem roku 2026, tedy 12 let poté, kdy se ujal vedení PSA a z něj později vzešlého Stellantisu. Kdysi superhvězda mezi manažery, jakýsi učedník Carlose Ghosna, který ctí velmi podobný manažerský styl, se v poslední době opakovaně zpronevěřuje svým vlastním zásadám a nezdá se, že by věděl kudy kam - stal se trnem v oku řady zákazníků, odborů, politiků a nyní i části akcionářů jím řízené společnosti.
Pochopitelně se může stát, že hledání nového šéfa Stellantisu skončí zase u Tavarese, ale to by musel změnit svůj přístup. Zda je toho ve svých 66 letech schopen, ukáže jen čas. Stejně jako jen čas odhalí, zda je ve svém věku k něčemu takovému vůbec svolný - za dva roky mu bude 68 let a myšlenky na důchod v takový moment nebudou nemístné.


Carlos Tavares to v poslední době „nedává”, svými kroky se zpronevěřuje i vlastním ideálům a dělá si příliš mnoho nepřátel. Pokud šéf firmy, která Stellantis de facto ovládá, dává najevo, že se poohlíží po náhradě, minimálně vyvíjí tlak na změnu jeho jednání. Foto: Stellantis
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 10 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
dnes
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nejnovější články
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před 9 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 10 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 11 hodinami
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
dnes
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
