Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží
10.11.2020 | Mirek Mazal
Podivný speciál působí díky svému vzhledu docela strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktičnosti. Jde o velice šikovný stroj, který za sebou nechává nové silnice.
Když se u nás pokládá asfalt, je u toho spousta strojů. Na začátku fronty je finišer, za ním řada náklaďáků vozících připravenou směs z obalovny. Ty postupně nacouvávají k finišeru, do zásobníku mu sypou směs a ten ji pokládá na předem připravený podklad. Mezi tím pobíhají dělníci s lopatami, jezdí vibrační válce a další stroje a na staveništi tak panuje organizovaný chaos. Podobně to probíhalo i v Austrálii, občas tam ale při této činnosti docházelo až k smrtelným úrazům.
Proto úřady oslovily místní firmy, zda-li by dokázaly vyvinout stroj, jenž by vše zjednodušil, zrychlil a ještě udělal bezpečnější pro lidi. Úkolu se ujala australská společnost Boral, která vyvinula stroj nazvaný FMAS (Forward Moving Aggregate Spreader, česky Vpřed se pohybující pokladač směsi).
Tento vůz má zcela unikátní nástavbu, která zajišťuje jak přepravu směsi, tak přímo její pokládku, což zvyšuje bezpečnost na pracovišti a rychlost výstavby. Za základ použila podvozek Stralis AD 8x4 italské značky Iveco zkombinovaný s devítilitrovým dieselem Cummins o výkonu 254 kW. Standardní automatickou převodovku Allison nahradila manuální skříň s převody určeným na nejpomalejší pohyb. Pracovní rychlost vozu je nyní pouhých 7 km/h, s pokládáním silnice ale zkrátka nelze spěchat příliš.
Na zádi stroje je umístěn vyhřívaný bunkr na stavební hmotu a vepředu zase pokladač směsi s šířkou nastavitelnou v rozmezí 2,5-3,7 metru. Kabina má základ u Iveca, je však zmenšená, vedle ní prochází dopravník směsi, který ji z bunkru přepravuje k pokladači. Proces pokládání nového povrchu je řízen elektronikou a dokáže za sebou nechat rovný povrch tloušťky od 4 do 14 milimetrů. Vzhledově netradiční mechanizace urychluje práci a zkvalitňuje výslednou silnici, jen u toho nevypadá zrovna šik.
Stroj se osvědčil a má se stát standardem na všech státem placených stavbách. A nedivili bychom se, kdyby se časem objevil i v jiných místech světa. U nás bychom se za ni rozhodně nezlobili, české silnice by podobných mašin snesly nespočet.











Iveco přestavěné firmou Boral na stroj jménem FAMS hrozivě, ale dokáže položit asfalt o šířce až 3,7 metru bez další mechanizace nablízku. Foto: Boral
Zdroj: Boral
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
před 7 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
před 8 hodinamiHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
před 10 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 11 hodinamiNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.01. 21:30 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral