Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy

Mnichov tak dlouho odmítal postavit cokoli, co by navázalo na ikonickou M1, až v roce 2014 přišel s futuristickou i8. Ta byla ale příliš jiná na to, aby uspěla, a tak bez nástupce končí. Toto jsou poslední vyrobené kusy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy

27.6.2020 | Petr Miler

Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy

/

Foto: BMW

Mnichov tak dlouho odmítal postavit cokoli, co by navázalo na ikonickou M1, až v roce 2014 přišel s futuristickou i8. Ta byla ale příliš jiná na to, aby uspěla, a tak bez nástupce končí. Toto jsou poslední vyrobené kusy.

Konec jedné éry existence BMW se stal definitivně skutečností. Vedení mnichovské automobilky se už dříve rozhodlo dál netrpět nevalný zájem o dosavadní „íčkové” modely a jak i3, tak i8 posílá do důchodu bez přímého nástupce. Jako první se sekery dočkala i8, a byť to není zrovna něco, čím by se automobilka chtěla chlubit, oznámila vše docela pozitivně za pomoci sady fotek 18 unikátních exemplářů ve vskutku veselých barvách.

Žádná jiná sériově vyrobená i8 v kterékoli z těchto barev vyrobena nebyla a pochopitelně už ani nebude. A nejde tu jen o to. Všechny tyto kusy jsou nalakovány ručně a napěchovány výbavou od podlahy po střechu. Jestli to z nich ale udělá atraktivnější zboží, než jakým byla většina z dříve vyrobených vozů, ukáže teprve čas.

Odchod modelu i8 ze scény není to až tak násilný krok, jak se může zdát, třebaže rovných 6 let po začátku výroby přichází dříve, než je obvyklé a nikoli s cílem nahradit dobré lepším. Spíše než o cokoli jiného jde ale v tuto chvíli o projev snahy v době všeobecného šetření zbavit firmu zbytečné zátěže, kterou i8 v tuto chvíli pro BMW představuje podobně jako nemalá část zaměstnanců. Třebaže by bylo nepřesné označit tento model za propadák, auto se nikdy nesetkalo s tak vřelým přijetím, v jaké automobilka doufala.

První rok po uvedení vozu na trh měl být základním stavebním kamenem dalších úspěchů, ale kromě neschopnosti nadchnout nadšené řidiče chyběli ti, kteří by byli ochotni se o zábavu za volantem i8 vůbec pokoušet. Za dvanáct měsíců roku 2015 investovalo do koupě i8 jen 2 056 evropských zákazníků, což bylo nakonec nejvíc za celou dobu existence i8 na území starého kontinentu. Předloni bavorský hybrid pořídilo už jen 1 506 Evropanů a v mezičase prodeje spadly i pod 1 000 exemplářů ročně.

Cena vozu se do poslední chvíle držela okolo hranice 3 milionů Kč, což bylo na plug-in hybridní sporťák, mající trvale k dispozici jen 1,5litrový tříválcový motor, jednoduše příliš. Za takové situace bylo těžké přesvědčit zákazníky aut jako Porsche 911, aby dali přednost designově i technicky divoké alternativě méně respektované značky s nejasnými vyhlídkami na budoucí udržení hodnoty. A další roky auta v prodeji tyto obavy jen potvrzovaly.

Nepřesvědčivá čísla z Evropy podtrhují data z USA. Za oceánem se v roce 2015 prodalo 2 265 kusů i8 a před dvěma léty se odhodlalo ke koupi pouze 1 102 zákazníků. Dramatické poklesy hodnoty vozu (dnes stojí nejlevnější i8 v Americe v přepočtu pod 1 milion Kč) dále utvrdily zákazníky v neochotě za i8 utrácet a logicky podpořily i konečné rozhodnutí BMW zrušit jeho výrobu bez plánu na přímého nástupce. Na sesterskou i3 dojde řada později, ani pro ni se ale podle předchozích vyjádření firmy přímý nástupce nechystá.

Z tohoto kroku pochopitelně nejsme nadšeni, zejména pak proto, že technický základ i8 mohl vydat na skutečně zajímavý supersport - stačilo nebazírovat na z podstaty kontroverzním hybridním pohonu. Vůz by si tak mohl získat více přízně, což tušila i Alpina, která dokonce měla hotovou i8 s pořádným motorem a výkonem. BMW ji ale řeklo ne. Na definitivní informaci o počtu vyrobených kusů si musíme ještě počkat, od června 2014 v továrně BMW v Lipsku ale vzniklo něco přes 20 tisíc aut. Není to skutečně tak málo, kdysi úspěšné eMkové modely se vyráběly klidně jen v jednotkách tisíc exemplářů. Současné BMW vyrábějící miliony aut ročně ale mělo a má větší ambice.


Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 1 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 01Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 2 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 02Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 3 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 03Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 4 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 04Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 5 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 05Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 6 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 06Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 7 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 07Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 8 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 08Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 9 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 09Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 10 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 10Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 11 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 11Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 12 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 12Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 13 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 13Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy - 14 - BMW i8 2020 konec vyroby posledni kusy 14
Vcelku pozitivně se BMW rozloučilo s modelem i8 - sadou fotek 18 unikátních exemplářů ve veselých barvách. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše