Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední auto od Hyundai je jedním z nejtišších na světě, trochu Potěmkinovsky
5.2.2020 | Petr Prokopec
Korejská auta byste asi na jedna z nejtišších vůbec netipovali, v posledních letech se ale snaží proniknout i mezi smetánku luxusu. Pod značkou Genesis tak Hyundai servíruje řešení, které vůz činí mimořádně tichým, ale ne úplně přirozeně.
Auta se v posledních dekádách posunula o mílové kroky vpřed a jsou také tišší, než byla dříve. I v rychlostech daleko nad legálními limity se tak na palubě spousty aut bavit lze normálním hlasem. Není to ale zadarmo, pro akustickou izolaci jsou používány těžké materiály. To má za následek růst hmotnosti, což je naopak silně nežádoucí. Pomoci může buď inovace na straně používaných izolací nebo elektronika.
Touto cestou se vydala značka Genesis, luxusní odnož automobilky Hyundai, která se nedávno pochlubila vůbec prvním firemním SUV GV80. To se prozatím představilo pouze ve své domovině, nicméně již za měsíc bychom jej měli spatřit v Ženevě a o pár týdnů později také v New Yorku. Jak se tedy zdá, pro Korejce jde o globální záležitost. A neplatí to jen pro samotný vůz, ale také pro novou technologii RANC.
Zkratka značí Road-Noise Active Noise Control a pokud pro vás angličtina není neprostupnou bariérou, nejspíše již tušíte, že jde o aktivní technologii potlačující vnější ruchy pronikající dovnitř. S tou mají mnozí zkušenost ze sluchátek, u nich je ale situace velmi jednoduchá. Stačí mít mikrofon či více na vnější straně, jehož signál lze vzhledem ke krátké přenosové vzdálenosti jen lehce upravit a pak přehrát reproduktorem ve sluchátku. Nelze tak potlačit všechny zvuky, ale třeba šum motorů a klimatizace na palubě letadla lze odclonit velmi spolehlivě.
V autě je situace výrazně složitější. Jednak se zde vyskytuje spousta zdrojů, současně se z nich zvuk může šířit mnoha cestami a způsoby. Když se do toho pak přidají ještě různé rezonance, jde o téměř neřešitelný problém. Také proto se RANC omezuje pouze na hluk vznikající odvalováním kol.
Tím zásadně klesne počet zdrojů a současně lze jejich akustický signál jednoduše registrovat. K tomu slouží snímače vibrací umístěné na zavěšení kol a mikrofony v podbězích. Vzhledem ke známým přenosovým funkcím mezi koly a kabinou pak lze signály zmíněných snímačů zkombinovat tak, aby vznikl zvuk o správné frekvenci a fázi. Ten je pak přehráván reproduktory a ruší hluk pronikající do kabiny od kol. Signálový procesor navíc uvažuje každé sedadlo individuálně, na palubě GV80 tak bude výrazně větší ticho.
Korejci se při vývoji nové technologie spojili se značkou Harman, přičemž svou novinku prezentují jako „první systém integrovaný do produkčního vozu, který aktivně potlačuje silniční ruchy“ a o své novince díky tomu tvrdí, že jde o jedno z nejtišších aut světa. Hladina hluku má díky odstínění toho od kol na palubě klesnout o 3 dB(A). Nezdá se to mnoho, z psychoakustického hlediska však jde o velký úspěch, protože z hlediska vnímání to znamená snížení hluku o polovinu, potlačen je navíc velmi obtěžující a únavu způsobující hluk.
Je to pochopitelně pozoruhodné řešení, nemůžeme se ale zbavit dojmu, že vedle skutečného odhlučnění jde tak trochu o Potěmkinovu vesnici, jejíž přetvářka se provalí, jakmile selže kterákoli z hardwarových či softwarových částí systému. Do dnešní automobilové doby plné falše se ale něco takového bezvadně hodí.



Genesis GV80 dostalo jako první produkční vůz světa do vínku technologii aktivního potlačení venkovních ruchů. Hluk na palubě snižuje o polovinu, ne ale tak úplně skutečně
Zdroj Genesis
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Vzácné auto tragicky zesnulého Paula Walkera je na prodej, dnešní majitel na něm vydělá majlant
28.11.2025
Nové BMW řady 3 bylo nafoceno při testech po boku elektrické i3, něco není tak, jak mělo být
28.11.2025
Muži přestalo topit auto, a tak otevřel kapotu motoru, čekalo ho tam 18kilové překvapení
29.11.2025
Policie zastavila řidiče vývojového prototypu supersportu za desítky milionů kvůli tomu, že podle ní „zapaloval silnici”
29.11.2025
Už i Hujeři prozřeli. Výrobci chtějí zrušit zákaz spalovacích aut v EU, hrozí „nevratný úpadek”, prodeje elektromobilů jsou výrazně nižší než oficiální čísla
29.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 00:50 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.26. 20:43 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
