Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední diktátor Evropy trvá na výrobě domácí Tesly, vsadí na materiál dražší než zlato
21.1.2021 | Petr Prokopec
V posledních měsících se pod ním povážlivé houpe židle, přesto jej neopouští velikášské plány. A některé jeho myšlenky jsou odvážné - očekává, že cena lithia bude jen stoupat, a tak jej nahradí grafenem.
O Bělorusku se v poslední době mluvilo zejména v souvislosti s s hokejovým šampionátem a Škodou. Česká automobilka je totiž dlouholetým sponzorem mistrovství světa, ovšem před pár dny uvedla, že svou podporu stáhne, pokud bude mezinárodní hokejová federace IHF trvat na dané lokalitě. V zemi totiž vládne Alexandr Lukašenko, jenž je považován za posledního evropského diktátora. To se potvrdilo i po loňských volbách, které jsou brány jako zmanipulované a po nichž vypukly masové protesty trvající dodnes.
O šampionát tak Bělorusko nakonec přišlo, načež se země začíná chlubit něčím jiným. A to „konkurentem Tesly“, jak ostatně chystaný národní elektromobil označil již loni v květnu právě Lukašenko. Člověk by čekal, že Bělorusko bude nyní řešit jiné problémy, Lukašenko ale na výrobě domácího elektromobilu trvá. Národní akademie věd tak na projektu dále zapracovala, přičemž ještě tento měsíc hodlá začít s testy baterií. Zatím však není jisté, z čeho budou vyrobeny, neboť klasické lithium-iontové či lithium-polymerové akumulátory experti odmítají kvůli vysoké ceně.
V tomto ohledu je přitom zajímavá predikce, s jakou akademie přichází. Zatímco zbytek světa v čele se zmiňovanou Teslou uvádí, že cena baterií se bude snižovat, a to kvůli stále většímu podílu elektromobilů na celkových registracích, Bělorusko tvrdí opak. Cena lithia má jít v příštích letech výrazně nahoru, neboť jeho zásoby jsou omezené a poptávka poroste. Navíc se značná část z nich nachází v jediné zemi - v Číně.
Momentálně se nicméně nezdá, že by volba běloruských inženýrů měla být výrazně levnější. Akademie se rozhoduje mezi grafen-olověnými a grafenovými bateriemi. Grafen je revolučním prvkem, který by Bělorusko mohl dostat na úroveň Tesly či dokonce před ní. Ve srovnání s lithiem umožňuje daleko rychlejší dobíjení a zároveň jsou vnitřní struktury kvůli nižšímu zahřívání méně zatěžovány. Životní cyklus baterií by tak mohl vzrůst až pětkrát.
Jak nicméně již tušíte, každá mince má dvě strany. Grafen je nyní dražší než zlato a cena z něj vyrobených baterií je ve srovnání s lithiovými minimálně o 30 % vyšší. I tak ale pochopitelně může být výsledek levnější než Li-ion baterie, pakliže se s cenou lithia stane to, co Lukašenko očekává.
Na další kroky jsme tedy opravdu velmi zvědaví, jakkoliv výsledky rozhodně nelze čekat ihned. Elektromobil je totiž součástí národního plánu na elektrifikaci dopravy, jenž se má začít realizovat mezi letoškem a rokem 2025.


Bělorusové chtějí chystaný národní elektromobil osadit grafenovými či grafen-olověnými bateriemi, a to paradoxně kvůli ceně - předpokladem je, že cena lithia bude dále jen růst. Foto: Tisková služba kanceláře prezidenta Běloruska
Zdroj: Auto.mail.ru
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před hodinouNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 4 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 6 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 7 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva