Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních
2.10.2020 | Mirek Mazal
Komfortu současných aut se prakticky nekladou meze, v případě jejich efektivního odhlučnění ale existují přinejmenším dva podstatné limity - cena a hmotnost. Řešení Nissanu má recept na obojí.
Zvuková izolace kabiny auta hraje ve vnímání komfortu jízdy zásadní roli. Důkladné odhlučnění je poznávacím znakem prémiových automobilů, u kterých se ale tradičně odráží ve dvou nepříjemných aspektech. Jednak jde o cenu, kterou logicky navyšuje, aby ale něco hluk odkudkoli tlumilo, musí to být tradičně hutné a tedy i těžké. Důkladné odizolování kabiny tak citelně zvyšuje hmotnost celého vozu, u velkých luxusních aut klidně o stovky kilogramů.
To je nežádoucí už u aut se spalovacími motory, u nichž lze ale hmotnost ještě celkem snadno kompenzovat výkonem. Citelně větší problém je to u elektromobilů, kde je nutné kvůli limitům akumulátorů s energií více hospodařit, neboť těžká auta mají příliš malý dojezd. Navíc výrobci bojují s tím, že hluk od kol není maskován motorem a výfukem, takže hluk z čehokoli coby nejnepříjemnější projev aut je obtěžující ještě více.
Proto technici z Nissanu začali už na konci minulé dekády pracovat na materiálu, který bude účinnější a zároveň citelně lehčí, než ty současné. Výsledkem jejich práce je struktura, kterou nazývají akustický meta-materiál a která má být poprvé nasazena v další generaci jeho elektrických aut.
Japonský vynález je v principu jednoduché řešení, které se skládá z mřížové struktury a plastového filmu. Ten limituje vibrace, aby omezil přenos zvuku v širokém kmitočtovém pásmu (500 až 1200 hertzů), který vytváří zvuky ze silnice a od motoru. Nekomplikované složení tlumících vrstev slibuje dokonce nižší výrobní náklady než u dnes používaných materiálů. Jeho výhodou je i potlačení nadměrného zatížení vozu - aby meta-materiál zaručil stejnou úroveň odhlučnění, může být až o 75 % lehčí než současná řešení. Popř. dokáže vůz odhlučnit ještě podstatně lépe s hmotnostní úsporou v řádu desítek procent.
Jak jsme již naznačili, Nissan na této novince pracuje od roku 2008 a technici museli postupně vyvinout vlastní postup testování účinku materiálů, aby se vůbec dobrali k výsledku. Automobilka dále upřesňuje, že s ním bude nutné pracovat ve velkých objemech, aby se produkce ekonomicky vyplatila, přesto nevylučuje jeho použití už v elektrickém SUV Aryia. Menší revoluce je tedy možná blíže, než se zdá.









Nissan vyvinul lehký izolační materiál, který zbaví auta nežádoucích hluků všeho druhu za nižších nákladů a hmotnosti. Vyvíjel jej 12 let. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
1850koňové Bugatti za 100 milionů předvedlo svůj zvuk při studeném startu, zní jako staré stíhačky
včeraPo zhlédnutí tohoto videa snáze pochopíte, proč dnes na toto Ferrari nestačí ani 1 miliarda Kč
včeraPolicie zastavila auto s otočnou registrační značkou jako z bondovek, našla v něm i zlodějskou výbavu
20.5.2022
Nové na MotoForum.cz
- Portugalská neděle pro Reu, 20. König včera 15:42
- Opět vítězství Aegertera, 10. Vostatek včera 14:24
- Vítězem Di Sora, 17. Svoboda včera 13:00
- Vítězem SprintRace Rea, 17. König včera 12:00
- Dvě wild card pro Michele Pirra včera 08:49
Nejnovější články
1850koňové Bugatti za 100 milionů předvedlo svůj zvuk při studeném startu, zní jako staré stíhačky
včeraGeniální konstruktér Formule 1 ukázal, jak se při vývoji testují jeho nová auta, vydrží neuvěřitelné věci
včeraŠéf Renaultu říká, že nová emisní norma Euro 7 je naprostý nesmysl, auta zdraží všem výměnou za nic
včeraŠkoda Octavia Combi s 508 koňmi a 4x4 je asi nejméně nápadná a nejlevnější cesta k tak silnému autu
včeraPo zhlédnutí tohoto videa snáze pochopíte, proč dnes na toto Ferrari nestačí ani 1 miliarda Kč
včera