Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení

Je vskutku výjimečně schopný a odolný, přesto na první pohled vypadá skoro jako osobní auto. Ve skutečnosti se ale jedná pancéřovanou čtyřkolku s 312koňovým dieselem, která uveze až 7 tun.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení

23.12.2020 | Petr Prokopec

Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení

/

Foto: FIPS

Je vskutku výjimečně schopný a odolný, přesto na první pohled vypadá skoro jako osobní auto. Ve skutečnosti se ale jedná pancéřovanou čtyřkolku s 312koňovým dieselem, která uveze až 7 tun.

Tajfunů a podobných přírodních živlů se Američané bojí jako čert kříže, zvláště v posledních letech zasahují Spojené státy velmi často. Možná i z toho důvodu ruská armáda v roce 2014 pojmenovala svůj vojenský program zaměřený na pancéřovaná vozidla Typhoon Project neboli Projekt Tajfun. Do něj byly zapojeny automobilky Kamaz a GAZ, přičemž pod druhou zmíněnou spadá i značka Ural. A právě ta v jeho rámci přichystala zajímavou novinku.

Představit si tedy můžeme Typhoon-U-T, který byl ve formě prototypu odhalen již před dvěma lety. Nyní tu ovšem máme sériové provedení, které se hlásí do služby v ruské armádě. Ve srovnání s již provozovanými variantami U-63905 a U-63099 u něj došlo k zásadnímu odklonu, místo tří náprav a šesti poháněných kol tu totiž máme pouze nápravy dvě a systém 4x4. Kromě toho došlo ke zkrácení rozvoru a tedy ke změně zaměření. Výsledkem je dost neobvykle vyhlížející stroj, tak drsné armádní stroje nebývají tak malé, tak krátké. Tento vypadá jako monstrum přeprané na devadesát.

Dosavadní varianty slouží hlavně k převozu pyrotechnických expertů, zatímco novinka je určena jak k osobní dopravě, tak jako nosič protiletadlových zbraní, stejně jako radarové techniky. Pancéřování nicméně již může odpovídat stejné úrovně jako u šestikolek, které jsou nejlépe chráněnými vozy v celé ruské armádě. Odolat totiž dokážou palným zbraním až do kalibru 14,5 milimetrů, stejně jako 8 kilům trhaviny.

Kabina 14,5tunového „tajfunu“ je pak kromě neprůstřelných oken osazena rovněž speciálním filtračním systémem, který umožňuje průjezd kontaminovanými oblastmi, najít zde však můžete i vymoženosti jako klimatizaci. Tu si v případě volby osobní verze může užívat až osmičlenná posádka, zatímco nákladní provedení zvládne uvézt až dvě tuny. Mimo to lze za pancéřovanou armádní novinku připojit až pětitunový přívěs.

Dodat lze už jen pohled pod kapotu, motorový prostor byl totiž úbytkem jedné nápravy částečně ovlivněn. Turbodiesel YaMZ totiž neprodukuje 450 koní jako u šestikolky, nýbrž „jen“ 312. Nejvyšší rychlost pak klesla ze 105 na 100 km/h a dojezd z 1 800 na 1 000 kilometrů. Další informace nejspíše i z bezpečnostních důvodů nebyly zveřejněny.


Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení - 1 - Typhoon-U-T 2020 prvni foto 01
Nový pancéřovaný speciál Typhoon-U-T se už dříve ukázal naživo jako koncept... Foto: Ural

Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení - 2 - Typhoon-U-T 2020 prvni foto 02Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení - 3 - Typhoon-U-T 2020 prvni foto 03Rusové dokončili bizarní armádní speciál, mimořádně drsný stroj v neobvyklém balení - 4 - Typhoon-U-T 2020 prvni foto 04
...nyní můžeme na patentových obrázcích vidět hotové auto. Foto: FIPS

Zdroj: Drom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.