Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí

Od Rusů na revoluce v automobilovém světě nejsme zvyklí, i oni jsou jich ale schopni. Nejnovější Kamaz zvaný Člunek budiž důkazem, zachází v určitých směrech dále než jiní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí

4.11.2020 | Petr Prokopec

Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí

/

Foto: Kamaz

Od Rusů na revoluce v automobilovém světě nejsme zvyklí, i oni jsou jich ale schopni. Nejnovější Kamaz zvaný Člunek budiž důkazem, zachází v určitých směrech dále než jiní.

S elektrickými tahači dnes koketuje řada automobilek. Asi nejdále v tomto ohledu zašlo Volvo, jehož model Vera nepřipomíná nic, co bylo dosud představeno. Švédové vyvinuli několik desítek centimetrů vysokou platformu, která se obejde zcela bez kabiny. Řidiče z masa a kostí nahradil autonomní systém úrovně SAE5, který sice prozatím zvládá maximálně tempo 40 km/h, ovšem pod dohledem operátorů sedících v kontrolní věži dokáže v areálu firmy DFDS pracovat celý den bez přestání.

Volvo ale není jedinou firmou, která vypouští ze hry jak lidskou posádku, tak celou kabinu. Další je ruský Kamaz, který už letos v únoru poprvé ukázal koncept modelu zvaného Člunek skrytého též pod kódovým označením 3373. Na rozdíl od švédského díla tu ovšem nejde o tahač, nýbrž o autonomní platformu, která je přímo osazena kontejnerem. Dostala tak dvě nápravy, jež umožňují natočení kol v přímém i podélném směru, což pochopitelně vylepšuje manévrovatelnost v omezeném prostoru.

Právě kvůli schopnosti pohybu všemi směry vůz dostal do vínku na obou koncích přední i koncová světla, přičemž aktivními jsou vždy ta odpovídající směru jízdy. Doplněna jsou zároveň příslušnými senzory, které zajišťují autonomní operace. Systém se dokáže dostat i do maximálně stísněných prostor, čemuž byl uzpůsoben i samotný kontejner. Ten je možné otevřít ze všech stran i z vrchu. Nosnost platformy pak činí 10 tun.

Kamaz Člunek měří 8 metrů na délku, 2,55 metru na šířku a 4 metry na výšku. O jeho pohon se stará synchronní elektromotor s permanentním magnetem, tempo Kamazu je stejně jako ve švédském případě omezeno na 40 km/h. Rusové již postavili první prototyp, který je „zaměstnán“ ve vývojovém centru značky a právě ten můžete vidět na záběrech níže.

Novinka se prý chystá na sériovou výrobu, detaily v tomto směru ale nepadly, a to ani k případné ceně. Rusové nicméně dodávají, že v prvé fázi se počítá s jízdou pouze s uzavřených průmyslových komplexech a zónách. Na provoz na veřejných komunikacích zatím Kamaz nepomýšlí, přesto je třeba uznale kývnout hlavou. Však kdo by kdy řekl, že ve vývoji autonomních elektrických náklaďáků budou někdy v popředí Rusové.


Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí - 1 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 03Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí - 2 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 04
Takto se Rusové Kamazem Člunek pochlubili zkraje, šlo o počítačové vizualizace. Teď jej můžeme spatřit i v akci. Ilustrace: Kamaz

Zdroj: Kamaz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.