Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Toyoty se bojí, že značka bude znovu nudná, přechod na elektromobily jen sníží prodeje
17.11.2023 | Petr Prokopec
Akio Toyoda popsal, jak dlouze a složitě se i ze své pozice skoro nedotknutelného šéfa firmy musel snažit o to, aby japonská automobilka znovu vyráběla žádoucí vozy. Nyní varuje před tím, jak snadno to může ztratit a jak velkým rizikem je stoprocentní elektromobilita.
Mezi šéfy velkých automobilek je Akio Toyoda v posledních letech velkou výjimkou. O elektromobilitě totiž nemluví s nadšením, nýbrž spíše s despektem. Auta navíc nevnímá jako pouhé dopravní prostředky, místo toho je miluje a rád s nimi jezdí i závodí. To se plně propsalo do strategie japonské automobilky, která postupně přivedla na svět vozy jako GR86, Supra, Yaris GR a Corolla GR. Mimo to se nicméně Toyoda zasadil také o to, aby i Prius již nebyl vnímán jako ošklivé auto, za jehož volantem si neužijete ani špetku zábavy.
Toyoda se nicméně letos vzdal dlouholeté role šéfa a prezidenta automobilky, nyní již zastává „pouze“ roli předsedy správní rady. Jako takový tedy již nemá přímý vliv na její každodenní chod. Minulý měsíc tak na setkání s dealery přiznal, že začíná mít noční můry z toho, že se Toyota vrátí ke strategii, kterou zastávala před jeho nástupem. „Neustále se bojím toho, že se Toyota znovu stane průměrnou společností. Až takový strach začne mít spousta lidí, bude už pozdě,“ řekl doslova.
Vnuk zakladatele značky dodal, že mu zabralo 14 let, než Toyotu přeměnil v to, čím je dnes. Klíčovým se přitom stala přehlídka Concours d'Elegance v Pebble Beach v roce 2011, kde Lexus představil novou generaci modelu GS. Ta se na rozdíl od předchůdce již dočkala „predátoří tlamy“ zvané Spindle Grille, stejně jako pod kapotu zamířil pětilitrový osmiválec. Nicméně odborná i laická veřejnost měla konstatovat pouze to, že „Lexus je nudný“.
Toyoda tedy ihned po návratu zamířil za techniky v jejich - jak sám říká - slonovinové věži, ti mu však oznámili, že „o tom nemají žádná data a nezaznamenali žádné stížnosti“. Tím vlastně jen dokázali, jak moc jsou automobilky odtržené od zákazníků, což i vysvětluje jejich neustále přetrvávající víru v elektromobilitu, i když klientela pro něco takového nehoří. Zpět ale k GS. Toyoda dodává, že „i když jsem změnil přístup a požádal je, aby si pro srovnání sjeli s něčím, co jsem já považoval za lepší, odpověděli, že na papíře ta auta nejsou lepší. Bylo to opravdu těžké,“ uvádí dnes.
Šéf automobilky tak prý musel i ze své velmi silné pozice tvrdě bojovat za to, aby jeho podřízení udělali, co po nich chce. Ono totiž třeba napěchovat velký motor pod kapotu manažerského sedanu může na první pohled vypadat jako dostačující krok, jenže pokud jednotku nepropojíte s vhodnou převodovkou, nedodáte jí správně znějící výfuk, nepohrajete si s podvozkem, exteriérem a interiérem, jste zkrátka pouze na půli cesty. A ani implementace všeho zmíněného nemusí stačit.
Věci se pak sice nakonec odehrály tak, jak si vnuk zakladatele značky přál. Nicméně právě proto, že ustoupil do pozadí, Toyoda varuje před obratem, který podle něj i po 14 letech práce na změnách „může přijít velmi rychle“. Obavy má také o Lexus, který již oznámil, že od roku 2035 bude pouze elektrickou značkou. „Asi miliarda lidí na světě dnes postrádá dostatek elektřiny, nemá možnost nabíjení a k dispozici má jen omezenou infrastrukturu. Znamená to, že jakkoli Toyota bude mít globální nabídku, Lexus v některých regionech skončí. Musíme být připraveni na to, že se tak stane,“ dodal dále Toyoda s tím, že takový krok jen sníží prodeje a ničemu neprospěje.
Znovu je to tedy právě Toyoda, kdo pojmenovává věci pravým jménem. Všichni ostatní totiž počítají s tím, že během dvou tří let u lidí dojde k obratu a ti budou náhle bateriový pohon vítat s nadšením. Jak k tomu může dojít, když si spousta lidí nemůže dovolit ani novější spalovací ojetinu místo té, kterou vlastní, už nikdo neříká. Je to všechno jen víra, slepá víra.
Akio Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, je automobilovým nadšencem i odpůrcem vnucování elektromobilů. Jelikož však ustoupil do pozadí, o osud značky se bojí. Jeho podřízení totiž nesdílí stejné názory, což by značku mohlo znovu přivést na scestí. Foto: Toyota
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nejčtenější články
- Žádné lepší baterie v dohledné době nebudou, říká šéf jejich největšího výrobce. „Vydrží jen 10 dobití, jak to chcete prodávat?” říká
16.4.2024 - Tesla oznámila masivní propouštění. Ve firmě skončí desetina všech zaměstnanců, padáka dostali i klíčoví manažeři
16.4.2024 - Z evropských přístavů se stávají parkoviště tisíců neprodaných elektromobilů, na zákazníky čekají až rok a půl
16.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Krachující Fisker dostal další krutou ránu, CR ukázal, v jak ubohém stavu dodává svá auta
16.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva