Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera

Vypadalo to jako splněný sen a návrat do dob, kdy výrobci museli kvůli homologaci závodních speciálů stavět omezené série jejich silničních verzí a nabídnout je všem. Mělo to tak být, do pravidel se ale dostala mezera, která to reálně znemožní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera

19.12.2020 | Petr Prokopec

Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera

/

Foto: Peugeot

Vypadalo to jako splněný sen a návrat do dob, kdy výrobci museli kvůli homologaci závodních speciálů stavět omezené série jejich silničních verzí a nabídnout je všem. Mělo to tak být, do pravidel se ale dostala mezera, která to reálně znemožní.

Peugeot se před pár dny pochlubil hybridním speciálem, se kterým od roku 2022 začne závodit v sérii Le Mans v nové kategorii hypersportů. Po tomto oznámení automobiloví nadšenci propukl v jásot, neboť organizátoři vstup do dané třídy podmiňovali výrobou 25 silničních homologačních kousků podobně, jako kdysi u speciálů rallyové skupiny B a dalších slavných sérií. Ony vozy navíc měly být vyrobeny do konce toho roku, v jakém se automobilka postaví na start. Následně pak do konce roku následujícího mělo vzniknout ještě dodatečných sto vozů. Vypadalo to jako splněný sen, jenže nakonec se nesplní, ani trochu.

Peugeot oznámil, že nepočítá ani s jedním takovým autem, žádný silniční soutěžák od něj neuvidíme. „Vstupujeme do kategorie hypersportů (zvané LMH) skrze stoprocentní závodní prototyp. Nechystáme se vyrobit žádný silniční hypersportovní model, abychom jej mohli homologovat,“ uvedla francouzská automobilka. Vypadá to jako odhodlanost pravidla série porušovat ještě dříve, než vůbec začne, jenže realita je ještě smutnější.

Omezená série aut s registrační značkou skutečně byla podmínkou, nicméně patálie spojené s koronavirem hrozily tím, že automobilky kvůli ní závody opustí. A tak se do pravdiel dostala mezera, kterou Francouzi hodlají využít.

Pro vstup do závodů je sice dále možné vyrobit oněch 125 aut, není to ale nezbytné. Pro to stačí použít pohonnou jednotku, která je v příbuzenském vztahu s motorem, který užívají silniční auta. Čekat v případě Peugeotu příchod nového vidlicového šestiválce dopovaného dvěma turbodmychadly by ale bylo velmi bláhové. Automobilka tak nejspíše řekne, že produkční hybrid s motorem 1,6 turbo a elektromotorem je příbuzný až až. A bude vymalováno.

Peugeot ostatně již potvrdil, že mezi závodním programem a sportovní silniční divizí budou jen jisté „můstky“. Pochopitelně, přístup Francouzů nemusí znamenat, že k věci přistoupí všichni stejně. Do seriálu se žene i Porsche, pro nějž by silniční derivát hybridního závoďáku byl jistě prodejný ještě lépe. A mnohé může napovědět i Toyota, která bude start na startu již v příštím roce. Zapomeňme ale na to, že by se v prodeji objevila záplava homologačních speciálů i od automobilek, které běžně mnoho rychlých či řidičsky zajímavých aut nenabízí, to už je zkrátka sen, který se nesplní.


Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 1 - Peugeot 205 T16 ilu 01Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 2 - Peugeot 205 T16 ilu 02Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 3 - Peugeot 205 T16 ilu 05Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 4 - Peugeot 205 T16 ilu 06Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 5 - Peugeot 205 T16 ilu 07Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 6 - Peugeot 205 T16 ilu 08Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 7 - Peugeot 205 T16 ilu 09Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 8 - Peugeot 205 T16 ilu 10Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 9 - Peugeot 205 T16 ilu 11Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 10 - Peugeot 205 T16 ilu 12Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 11 - Peugeot 205 T16 ilu 13Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 12 - Peugeot 205 T16 ilu 14Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 13 - Peugeot 205 T16 ilu 15Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 14 - Peugeot 205 T16 ilu 16
Po spuštění nové třídy vytrvalostních závodů jsme doufali v příchod aut, jako byl Peugeot 205 T16. Foto: Peugeot

Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 15 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 01Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 16 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 02Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 17 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 03Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 18 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 04Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 19 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 05Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 20 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 06Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 21 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 07Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera - 22 - Peugeot Hybrid Racer Le Mans 2022 prvni foto 08
To se ale nestane, nový hybridní závoďák Peugeotu zamíří pouze na okruhy, svět silničních aut se dočká leda pojítek, která reálnými pojítky zřejmě vůbec nebudou. Foto: Peugeot

Zdroj: Car Throttle

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše