Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera
19.12.2020 | Petr Prokopec
Vypadalo to jako splněný sen a návrat do dob, kdy výrobci museli kvůli homologaci závodních speciálů stavět omezené série jejich silničních verzí a nabídnout je všem. Mělo to tak být, do pravidel se ale dostala mezera, která to reálně znemožní.
Peugeot se před pár dny pochlubil hybridním speciálem, se kterým od roku 2022 začne závodit v sérii Le Mans v nové kategorii hypersportů. Po tomto oznámení automobiloví nadšenci propukl v jásot, neboť organizátoři vstup do dané třídy podmiňovali výrobou 25 silničních homologačních kousků podobně, jako kdysi u speciálů rallyové skupiny B a dalších slavných sérií. Ony vozy navíc měly být vyrobeny do konce toho roku, v jakém se automobilka postaví na start. Následně pak do konce roku následujícího mělo vzniknout ještě dodatečných sto vozů. Vypadalo to jako splněný sen, jenže nakonec se nesplní, ani trochu.
Peugeot oznámil, že nepočítá ani s jedním takovým autem, žádný silniční soutěžák od něj neuvidíme. „Vstupujeme do kategorie hypersportů (zvané LMH) skrze stoprocentní závodní prototyp. Nechystáme se vyrobit žádný silniční hypersportovní model, abychom jej mohli homologovat,“ uvedla francouzská automobilka. Vypadá to jako odhodlanost pravidla série porušovat ještě dříve, než vůbec začne, jenže realita je ještě smutnější.
Omezená série aut s registrační značkou skutečně byla podmínkou, nicméně patálie spojené s koronavirem hrozily tím, že automobilky kvůli ní závody opustí. A tak se do pravdiel dostala mezera, kterou Francouzi hodlají využít.
Pro vstup do závodů je sice dále možné vyrobit oněch 125 aut, není to ale nezbytné. Pro to stačí použít pohonnou jednotku, která je v příbuzenském vztahu s motorem, který užívají silniční auta. Čekat v případě Peugeotu příchod nového vidlicového šestiválce dopovaného dvěma turbodmychadly by ale bylo velmi bláhové. Automobilka tak nejspíše řekne, že produkční hybrid s motorem 1,6 turbo a elektromotorem je příbuzný až až. A bude vymalováno.
Peugeot ostatně již potvrdil, že mezi závodním programem a sportovní silniční divizí budou jen jisté „můstky“. Pochopitelně, přístup Francouzů nemusí znamenat, že k věci přistoupí všichni stejně. Do seriálu se žene i Porsche, pro nějž by silniční derivát hybridního závoďáku byl jistě prodejný ještě lépe. A mnohé může napovědět i Toyota, která bude start na startu již v příštím roce. Zapomeňme ale na to, že by se v prodeji objevila záplava homologačních speciálů i od automobilek, které běžně mnoho rychlých či řidičsky zajímavých aut nenabízí, to už je zkrátka sen, který se nesplní.














Po spuštění nové třídy vytrvalostních závodů jsme doufali v příchod aut, jako byl Peugeot 205 T16. Foto: Peugeot
To se ale nestane, nový hybridní závoďák Peugeotu zamíří pouze na okruhy, svět silničních aut se dočká leda pojítek, která reálnými pojítky zřejmě vůbec nebudou. Foto: Peugeot
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Další zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včeraPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
6.7.2025Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
6.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva