Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut

Tesly dnes vypadají na papíře jako elektrická auta s jasně největším dojezdem a často je to prezentováno jako ukázka jejich technického náskoku. Ten možná existuje, není ale zdaleka takový, jak se může zdát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut

23.11.2020 | Petr Prokopec

Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut

/

Foto: Porsche

Tesly dnes vypadají na papíře jako elektrická auta s jasně největším dojezdem a často je to prezentováno jako ukázka jejich technického náskoku. Ten možná existuje, není ale zdaleka takový, jak se může zdát.

Jedním z pilířů úspěchu Tesly je bezesporu dojezd. Vozy kalifornské značky v tomto ohledu překonávají konkurenci a nastavují ji laťku. Model S má podle nejnovějších měření zveřejněných americkou agenturou EPA zvládnou urazit na jedno nabití až 409 mil neboli 658 kilometrů. Je to sice mizerné číslo vedle možností jakéhokoli konvenčního dieselu s větší nádrží, nemluvě o tom, o kolik složitější je v tomto případě „dotankování”, ve světě elektrických aut je to ale výjimečná hodnota.

S Modelem S je často srovnáván dojezd Porsche Taycan, které jej mělo jako první auto jiného výrobce překonat a co se dynamiky týče, opravdu to jednoznačně dokáže. V případě dojezdu se ale dle dat EPA na Teslu nechytá, neboť kupříkladu provedení 4S má zvládnout na nabití pouze 203 mil, tedy 327 km. Nicméně taková je pouze papírová rovina, zelený strom života vypadá docela jinak.

Říká to americký magazín Edmunds, který momentálně otestoval jak zmíněný Taycan 4S, tak i Teslu Model Y Performance. Ta sice není absolutním rekordmanem, ovšem i tak by Porsche měla jasně ukazovat záda. Dle hodnocení EPA má zvládat 291 mil, respektive 468 km. Reálně se však nakonec dostal pouze na 253 mil (407 km), což je 87 procent oficiálně udávaného dojezdu.

Bylo by to možné označit za přijatelnou odchylku, kdyby ale Taycan v úplně tom samém testu oficiální parametry nepřekonal, a to o neskutečných 60 procent. Na jedno nabití tak nakonec zvládl ujet 323 mil (520 km), tedy o 116 km víc než Tesla. Z papírově jasného poraženého se ve skutečném světě stal jasný vítěz.

Jak je to možné? Fanoušci Tesly si jistě pomyslí cosi o zaujatosti amerického magazínu, ale tak to není. Problémem jsou samotné testy EPA a způsob, jakým s nimi Tesla zachází. Samotná EPA testy spotřeby neprovádí, je pouze autorem metodiky, kterou musí automobilky použít. Na jejím základě si pak testy dělají samy a následně data dodají úřadům. Ta jsou zaknihována a EPA jen výjimečně přikročí k jejich ověření, pokud k tomu nastanou důvody.

Výrobci mají tedy v rukou značný prostor, a to i proto, že EPA jim umožňuje výběr ze dvou testovacích procedur. Jedna zahrnuje pět jízdních cyklů, druhá pouze dva a podle předchozích měření mění udávaný dojezd o 30 procent. A uhádli jste, Tesla zvolila tu první, zatímco Porsche se rozhodlo pro druhou. Procedury EPA navíc vyžadují test ve standardním jízdním režimu, který je u Tesly optimalizován pro dojezd, zatímco u Taycanu nikoli, to je primárně sportovní sedan. U toho je třeba využít režim Range a Porsche namítalo, že při něm je dojezd značně delší. Úřad však trval na dodržená metodiky.

Slovy českých fotbalových bossů, Tesla se zkrátka rozhodla jít štěstíčku daleko více naproti, auto nastavila standardně pro maximální dojezd a vybrala si pro ni příhodnější test. Kalifornská automobilka navíc „odemyká” zákazníkům větší část kapacity baterií, což má na dojezd znovu pozitivní vliv, ovšem také to způsobuje jejich rychlejší degradaci. Tomu se Porsche chce vyvarovat a část dojezdu dává a oltář péče o akumulátory.

Přesto v reálném světě jasně vítězí nad údajně lepší Teslou, která pro změnu více investovala do papírového vítězství. Znovu to připomíná, že Elon Musk a jeho automobilka jsou více než co jiného hlavně reprezentanty chytrého marketingu. Obecně vzato nic proti tomu, Porsche má jistě možnost dělat totéž. Současně je ale třeba nezavírat oči před realitou, která je z výsledků testu Edmunds jasně patrná - Tesla dojezd svých aut nadhodnocuje, Porsche naopak.


Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut - 1 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 01Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut - 2 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 02Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut - 3 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 03
Porsche Taycan 4S dosáhlo v testu spotřeby průměru 20,2 kWh/100 km, přičemž celkový dojezd nakonec činil 520 km, 160 procent papírového údaje. Foto: Porsche

Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut - 4 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 04Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut - 5 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 05Srovnání v reálném provozu ukázalo, jak moc Tesla nadhodnocuje dojezd svých aut - 6 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 06
Tesla Model Y Performance oproti tomu sice jezdí jen za 17,75 kWh/100 km, ovšem na jedno nabití zvládne jen 407 km, jen 87 procent papírového údaje. Foto: Tesla

Zdroj: Edmunds

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše