Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět má nové nejrychlejší SUV, v prachu nechává i současné sporťáky vysokých tříd
30.6.2021 | Petr Prokopec
Že moderní SUV umí být ať bláznivě rychlá, není nic nového, toto je ale skutečně nová dimenze. Bez elektřiny a dalších zbytečností se na vrchol potravinového ho řetězce postavila nová verze Porsche Cayenne.
Nejspíše asi nemusíme dodávat, že SUV dnes vládnou světu. Zákazníci po nich doslova šílí, na což automobilky pochopitelně reagují, a to někdy až trochu absurdními způsoby. Zatímco dříve na konci potravinového řetězce neohroženě stály sporťáky, nyní tímto směrem míří stále více aut s obrovskou čelní plochou, která se vznáší i desítky centimetrů nad zemí, místo aby k ní byla pomalu přilepena. A my se dnes můžeme přivítat na jejich nového krále, Porsche Cayenne Turbo GT.
Jakkoliv to název nenaznačuje, jde o verzi kupé, která bude v této specifikaci jedinou dostupnou. Automobilka z Zuffenhausenu k tomuto matoucímu označení přistoupila nejspíše proto, že již řadu možností použila, a proto musela přijít s něčím zcela novým. Nesmíme totiž zapomínat na to, že dosud v nabídce mimo jiné figurovaly verze Turbo a Turbo S E-Hybrid. Novinka se pak usazuje nad oběma, jakkoliv to pohled na výkon nenaznačuje. K dispozici má totiž „pouze“ 640 koní.
Za toto stádo je zodpovědný dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, který pohání rovněž verze Turbo a GTS. První jmenované provedení ale novinka překonává o 90 koní, za plug-in hybridní variantou Turbo S E-Hybrid, která s touto jednotkou počítá rovněž, však o 40 koní zaostává. Nic to ale nemění na jejích dynamických schopnostech, které jsou naprosto fenomenální a pomalu popírají fyzikální zákony. Je totiž třeba si uvědomit, že zde mluvíme o 1,7 metru vysokém monstru s hmotností přes 2 tuny.
Navzdory tomu ovšem Turbo GT zvládá zrychlit na stovku již za 3,3 sekundy, což jej staví nejen před původní S E-Hybrid, s nímž je spojen čas 3,8 sekundy, ale i před faceliftované provedení. S jeho odhalením přitom máme počítat v řádu týdnů, kompletní technická data však zatím odhalena byla. Víme tedy, že výkon se zvedne z 680 na 700 koní, což akceleraci srazí na 3,5 sekundy. Zákazníci nicméně budou moci sáhnout i po paketu Lightweight, s nímž se dostanou na 3,4 sekundy.
Novinka tedy skutečně vystoupala na vrchol, a to nikoliv jen mezi SUV. V přímém směru totiž dokáže zastínit i úplně nové Porsche 911 GT3, což je něco neskutečného. A aby toho nebylo málo, schopná je i v zatáčkách, neboť na Nordschleife dosáhla verze Turbo GT času 7 minut a 38,9 sekundy. Tím sebrala dosavadní rekord Audi RS Q8 a je tak vůbec nejrychlejším SUV, jaké se kdy pohořím Eifel prohnalo. A stačila mu na to i omezená maximálka.
Právě nejvyšší rychlost je totiž druhou oblastí, ve které Turbo GT musí ve srovnání se soupeři kapitulovat. Maximálně se totiž rozjede na 300 km/h, což sice není špatné, ovšem takové Lamborghini Urus či Bentley Bentayga zachází ještě o chlup dále. Na okruhu jim to ale očividně není nic platné, za čímž stojí mnohem více než jen upravený motor.
Turbo GT se totiž dočkalo i nového softwaru osmistupňové automatické převodovky. Revizemi prošel taktéž podvozek, který klesl k zemi o 17 milimetrů oproti výchozímu Turbu. Tomu byly uzpůsobeny aktivní kontrolní systémy, zavěšení je o 15 procent tužší a zvětšen byl i negativní sklon kol. Zároveň došlo k rozšíření předního rozchodu, úpravě vektorování točivého momentu a dokonce k úpravě karbon-keramických brzd, které jsou nyní ještě lehčí než dříve a prý lépe odolávají vadnutí. Výsledkem je tak blíže nespecifikované zkrácení brzdné dráhy.
Zajímavé pak je, že jakkoliv se očekává již zmiňovaný facelift celé rodiny Cayenne, nové Turbo GT novými panely karoserie nedisponuje. Dočkalo se však specifického nárazníku i předního spoileru, stejně jako třeba 22palcových litých kol. Dorazila také řada karbonových dílů včetně střešního křídla, jenž navyšují přítlak o 40 kilo. Uvnitř je pak možné počítat se sportovními sedadly a s unikátním perforovaným čalouněním.
Objednávky je možné zasílat dealerům již nyní, první exempláře pak k zákazníkům dorazí na podzim. Klientela si ovšem bude muset sáhnout opravdu hluboko do kapsy, neboť ceny startují na 196 078 Eurech (něco málo přes 5 milionů Kč). Na této hladině ale nejspíše nezůstane žádný zájemce, už jen proto, že řada z nich sáhne po novém příplatkovém laku Arctic Grey, který je zasvěcen pouze této variantě, nemluvě o dalších, mnohdy bláznivě drahých příplatcích německé značky.
Turbo GT bude k dispozici jen jako stylovější kupé. Jeho cena přitom startuje na pěti milionech korun, za což dostanete opravdu dechberoucí dynamiku. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999