Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S: baterie lze vyměnit za 90 s, vyjde to 2x dráž než doplnění benzinu
21.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká značka se snaží vyřešit problém krátkého dojezdu sítí stanic pro výměnu akumulátorů, kde budou sloužit roboti. Má to však několik „ale“.
Kdybychom nedokázali číst mezi řádky, zřejmě bychom včerejší prohlášení šéfa automobilky Tesla považovali za průlom v dějinách elektromobilizace. Elon Musk totiž řekl, že u Modelu S (a všech dalších vozů, jež značka v budoucnu vyprodukuje) bude možné vyměnit akumulátory za pouhých 90 sekund. Tedy za kratší čas, než je potřeba k natankování běžného automobilu poháněného benzinovým motorem nebo turbodieselem.
Výměna přitom bude fungovat na principu mechanické ruky, která po vašem zastavení u příslušné stanice (Tesla aktuálně začala budovat síť, přičemž výstavba jednoho zařízení vyjde na půl milionu dolarů/10 milionů korun) vytáhne z vozu akumulátory prázdné a na jejich místo dosadí plné. Při celé operaci vůbec nebude nutné vystupovat z vozu, a to ani kvůli placení, neboť automobilka na základě dříve odevzdaných cenu výměny strhne z účtu majitele auta. Tím se ale dostáváme k horším zprávám.
Výměna akumulátorů pochopitelně nebude zadarmo, stát bude mezi 60 až 80 dolary (1 200 až 1 600 Kč), zřejmě podle kapacity akumulátorů. Vezmeme-li, že 80 USD dáte za takové „dotankování” nejvyššího modelu s kapacitou 85 kWh elektrické energie, která po započtení rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru představuje ekvivalent asi 35 litrů benzinu, pak takový virtuální litr vyjde na více než 45 Kč. To by bylo hodně i u nás, v Americe se ale aktuálně cena galonu paliva pohybuje okolo 3,6 dolaru (cca 19 Kč/litr), a tak je rázem elektromobilta poněkud dražší. Situaci může zlepší rekuperace kinetické energie samotného Model S, ta ale v případě rozumné, úsporné jízdy ale bude minimální a rozhodně nepřinese úsporu více než poloviny energie vložené do pohybu vozu.
Jak je možné, že je tohle dotankování o tolik dražší, když samotná elektřina dražší není? Pravděpodobně, jakkoli nepředpokládáme, že by si Tesla podle svých nejlepších zvyklostí všechno zaplatila sama, musí i zákazníci umořovat investici do vývoje a výstavby sítě takových výměnných stanic. A ty, jak víme, nejsou zadarmo, přičemž pár tisíců zákazníků automobilky je asi zásadním způsobem nevytíží.
Tím nicméně úskalí tohoto řešení nekončí. Abyste neplatili nic dalšího, pro svou původní baterii se budete muset zastavit při zpáteční cestě, jinak vám Tesla naúčtuje cenový rozdíl mezi vaší starší a novější, která byla na stanici vyměněna. Pochopitelně kvůli míře opotřebení, odpovídající rozdílné zbývající délky záruky (8 let) a dalším pochopitelným faktorům. To mohou být při cenách li-ion akumulátorů, které automobilka používá, také nemalé peníze a případná cesta zpět ke stanici další zbytečná investice.
Ač tedy snahy značky Tesla můžeme kvitovat, je zřejmé, že samotný provoz na dlouhé vzdálenosti vyjde o poznání dráže než u automobilů s běžným spalovacím motorem. Své cesty navíc budete muset pečlivě plánovat, jinak budete platit ještě více. Mezi řádky je tedy opravdu třeba číst, zvláště pokud původní zpráva vypadá příliš pozitivně...



Zařízení na výměnu baterií pro Teslu Model S je již aktuálně realitou, první stanice se budují na trase Los Angeles-San Francisko
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
před 11 hodinamiNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Obousměrné nabíjení je další utopická představa přínosu elektrických aut, vědci zkoumali jeho dopad na baterie
před 4 hodinamiŽebříček nejuspokojivějších značek aut v Americe opanovala ta snad nejvíc šikanovaná EU, velká jména utrpěla pád
před 5 hodinamiEU se pokusila vyhnat čínská auta z Evropy dveřmi, teď se díky skulině v pravidlech vrací zpět oknem v ještě větším počtu
před 7 hodinamiHezké kladivo Mercedesu na BMW M3 E30, říkáte? Mýlíte se, tahle brutalita skrývá pod kapotou 500koňové naftové překvapení
před 8 hodinamiMuž si koupil elektromobil, který měl začít novou éru značky. Teď říká, ať se mu vyhneme za každou cenu, rozpadá se až k nepoužitelnosti
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva