Tesla novou funkcí Autopilotu potvrdila, že o bezpečnost ji nejde ani v nejmenším

Sám Elon Musk dříve prohlásil, že funkce tzv. plného autonomního řízení bude Tesla zavádět se vší opatrností. Proč tedy FSD nechá za jízdy sklápět vnější zpětná zrcátka nezávisle na vůli řidiče?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla novou funkcí Autopilotu potvrdila, že o bezpečnost ji nejde ani v nejmenším

11.11.2020 | Petr Prokopec

Tesla novou funkcí Autopilotu potvrdila, že o bezpečnost ji nejde ani v nejmenším

/

Foto: Tesla

Sám Elon Musk dříve prohlásil, že funkce tzv. plného autonomního řízení bude Tesla zavádět se vší opatrností. Proč tedy FSD nechá za jízdy sklápět vnější zpětná zrcátka nezávisle na vůli řidiče?

Koncem října Tesla spustila tzv. plné autonomní řízení, které ale se systémem naplňujícím podstatu tohoto jména nemá nic společného. Systém zvaný Full Self-Driving (FSD) není ničím jiným než vylepšenou verzí firemního Autopilotu a sama automobilka jej v detailním popisu označuje za asistenční systém úrovně SAE2 (tedy druhou úroveň z pěti).

Jako takové tedy toto řešení šoférům pouze pomáhá řídit a vyžaduje jejich neustálou kontrolu nad vozem, na přehnaná jména toho či onoho jsme si ale už u Tesly zvykli. Navzdory jim Elon Musk řekl, že zavádění FSD bude probíhat s maximální opatrností, a tak by Tesla měla dělat vše proto, aby řidič měl neustále co nejlepší přehled o dění okolo vozu. Nová funkce systému ale ukazuje, že automobilce jde v případě vývoje Autopilotu znovu hlavně o to předvádět sporný technický náskok a bezpečnost zákazníků zůstává kdesi v mlze. Jinak si nelze vysvětlit, proč automobilka nechává FSD přiklopit vnější zpětná zrcátka ke karoserii vozu nezávisle na vůli řidiče a zbavit jej výhledu vzad.

Ukazuje to přiložené video mapující jízdu Tesly Model 3 po rušnější víceproudé silnici. V tom prostředním se nachází nákladní vůz, který kalifornský elektromobil s aktivovaným FSD zkusí objet. Naneštěstí se nicméně po jeho levé straně nachází betonová svodidla. Auto, snad v domnění, že místa kolem něj je málo (pohled na vůz v tomtéž pruhu v popředí ale ukazuje, že to není tak žhavé) zatáhne venkovní zpětná zrcátka, aby nedošlo k jejich odření.

To je frajeřinka zdánlivě chránící auto zdánlivě řízené sebou samým, realita je ale jiná a Tesla je za tento výmysl notně kritizována. Fanoušci Tesly tedy pochopitelně jásají, neboť kritické uvažování o čemkoli, co automobilka vymyslí, je jim cizí. I takoví by si ale měli uvědomit, že podobné umělé omezení výhledu řidiče může mít mnohem horší následky než odřené zrcátko a principiálně jde zcela proti tomu, co by mělo auto řízené pouhým asistenčním systémem SAE2 dělat.

My tedy nadšeni skutečně být nemůžeme, FSD vzhledem ke svým schopnostem nesmí rozhodovat ani o zdánlivých maličkostech ovlivňujících úsudek řidiče. Ve výsledku jde o systém nekontrolující vůz, který ale řidiče auto naopak kontrolujícího zbavuje o podstatný výhled kolem auta. Je to skutečně zbytečná, provokující funkce ukazující nakonec jen to, že prioritou Tesly bezpečnost řidičů jednoduše není, a to ani ve chvíli, kdy tvrdí pravý opak.


Tesla novou funkcí Autopilotu potvrdila, že o bezpečnost ji nejde ani v nejmenším - 1 - Tesla Model 3 RZ vs urad ilustracni 01Tesla novou funkcí Autopilotu potvrdila, že o bezpečnost ji nejde ani v nejmenším - 2 - Tesla Model 3 RZ vs urad ilustracni 02Tesla novou funkcí Autopilotu potvrdila, že o bezpečnost ji nejde ani v nejmenším - 3 - Tesla Model 3 RZ vs urad ilustracni 03
Tesla řízená či spíše neřízená při spuštění funkce FSD může za jízdy sklopit vnější zpětná zrcátka bez ohledu na vůli řidiče. Dočkala se za to kritiky, od fanoušků ale i aplausu. Ilustrační foto: Tesla

Zdroj: Whole Mars Catalog@YouTube přes Auto Evolution

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.