Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Záběry z výstavby nové obří továrny Tesly ukazují neuvěřitelný pokrok
17.6.2019 | Petr Prokopec
Spousta lidí ani neví, že se Tesla do stavby nějaké další Gigafactory pustila, začala s ní teprve v březnu. Teď je červen, stavba stojí a Tesla už ohlásila, že začíná s instalací výrobních linek.
Zájem o vozy Tesly sice neutuchá, nicméně do značné míry je řízen skutečností, že kalifornská automobilka momentálně nemá konkurenci. Ostatní výrobci totiž čekají především na příští rok, kdy začnou platit nová emisní pravidla a kdy se jim alespoň trochu vyplatí prodávat elektromobily se ztrátou. Bylo by tedy ve výsledku chybou, kdyby se trh snažili zahltit již letos, a to jen proto, aby Elonu Muskovi přistřihli křidýlka. Tesla oproti tomu na nic čekat nemusí, a vlastně ani nemůže, třebaže zažívá další a další ztrátové kvartály. Její výhodou je právě ono bezkonkurenční prostředí.
Nicméně zakrátko tomu bude jinak, pročež jsme na prodeje kalifornské automobilky vskutku zvědavi. Kupříkladu zájemci o chystané Porsche Taycan se totiž převážně rekrutují z řad majitelů Tesly Model S. A pokud při vlastním porovnání zjistí, že americký elektromobil je možná sice o chlup rychlejší, ale zrovna tuto vlastnost mohou využít jen krátce, zatímco Porsche slibuje konzistentní dynamický projev spojený s typickou kvalitou, pak už se k Tesle vrátit nemusí.
Pro značku je tak veledůležitý čínský trh, kde je ostatně elektromobilita podporována jako skoro nikde ve světě - jen Norsko zachází dál, ve srovnání s Čínou jde ale o prťavý trh. Tesla proto staví továrnu nazvanou Gigafactory 3 (i když je fakticky druhá) opravdu nevídaným tempem. Zatímco ještě v březnu se chystal teprve pozemek, nyní již hrubá stavba stojí. A pracovníci dokonce odstartovali instalaci výrobních linek, takže se hovoří spíše o dokončovacích pracích. Zdá se tedy, že jakkoliv je Tesla na štíru s veškerými termíny, ten, jenž se týká letního dokončení továrny, bude tentokráte bezpečně dodržen.
Daná rychlost výstavby však ve výsledku není až tak překvapivá. Je třeba si totiž uvědomit, že řeč je o Číně, kde za dolar lze pořídit mnoho yuanů a za ně o poznání více pracovních sil. V zemi tak často během několika málo let dochází k vybudování celých měst, vedle nichž je jedna továrna pomalu drobnost.
Jsme přitom zvědavi, zda Gigafactory 3 dostane střechu pokrytou solárními panely, jako je tomu u továrny v Nevadě. V takovém případě by totiž elektrifikace Číny dávala alespoň nějaký smysl. Takto na ni zatím můžeme pohlížet jen jako na nepříliš logický krok, neboť ovzduší se jen stěží zlepší, pokud elektřinu budou vyrábět především uhelné elektrárny. A že tomu nebude hezky dlouho jinak, je jistotou.
Stěžejní misí Elona Muska ale jistě není ochrana přírody, nýbrž zisk, kterého v Číně stěží dosáhne dovezenými auty - s vysokými cly jsou drahá a štědré subvence se na ně nevztahují. Takto budou a v Číně vyrobený Model 3 se má prodávat od 328 tisíc yuanů (1 073 580 Kč), což je zlomek cifry, na kolik dnes přijde vůz importovaný ze Spojených států.
Výstavba továrny Gigafactory 3 v Číně probíhá raketovým tempem, ještě před 3 měsíci na tomto místě jen chystali pozemek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 58 minutami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 2 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 3 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB