Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla znovu oznámila zisk a otřásla trhy s akciemi, dál ale žije jen z peněz jiných
30.1.2020 | Petr Prokopec
Na pozici nejhodnotnější automobilky světa se po včerejšku žene kalifornský výrobce elektromobilů. Stačilo, aby podruhé v řadě vykázal kvartální zisk, až pohled do účetních výkazů ale ukáže, jak toho docílil.
Pokud se aktuálně zadíváte na cenu akcií Tesly, nejspíše budete mít pocit, že potřebujete brýle alespoň s patnácti dioptriemi. Americká automobilka totiž včera uveřejnila své finanční výsledky za čtvrtý loňský kvartál a tentokrát byla zisková. Tesla přitom vůbec poprvé skončila v černých číslech dvě čtvrtletí za sebou. Investoři tak během obchodování po uzavření burz vyhnali cenu jedné akce až na 654 dolarů (cca 14 800 Kč). Přitom ještě loni v červnu byla jedna akcie k mání za méně než 180 USD (asi 4 100 Kč) za kus.
Tesla se přitom nepochlubila pouze ziskem, ale rovněž tím, že tento měsíc odstartovala výrobu Modelu Y. Produkční kapacita tohoto SUV by společně s Modelem 3 měla zpočátku činit 400 tisíc kusů za rok, nicméně během následujících měsíců mají být v továrnách instalovány nové stroje, které celkový počet zvednou na půl milionu aut. S prvními dodávkami SUV se pak počítá na konci prvního letošního čtvrtletí, i proto by Tesla měla za celý rok 2020 předat zákazníkům přes 500 tisíc vozů.
Ani to ve výsledku není konec dobrých zpráv, další novinkou je technologický pokrok, jehož bylo dosaženo právě u Modelu Y. Ten měl původně disponovat dojezdem 280 mil (450 km), nakonec však byl odhad organizace EPA navýšen na 315 mil (507 km). Podle Tesly tedy půjde o nejefektivnější elektrické SUV na světě. Není tedy divu, že investoři se přímo tetelí blahem. Oslňující čísla a novinky jim ovšem nasadily růžové brýle, skrze které nevidí všechny skutečnosti.
Pokud se totiž zadíváte na finanční výkaz podrobněji, zjistíte, že zisk Tesly za čtvrtý kvartál činil 105 milionů dolarů (2,4 miliardy korun). To samozřejmě není špatné, nicméně ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2018 se jedná o 25procentní propad. Co je však mnohem podstatnější, značka není v plusu jen díky prodeji aut, rozhodující posun do černých čísel přináší až prodej tzv. emisních kreditů. Ten totiž naopak meziročně vzrostl, a to o 40 procent na 133 mil. USD (3,05 mld. Kč).
Stačí přitom dát tato dvě čísla vedle sebe, a je rázem jasné, že bez ekokreditů by Tesla byla již opětovně ve ztrátě, a to přesto, že se ve čtvrtém čtvrtletí pochlubila rekordním množstvím dodaných aut (112 095 kusů). Navíc je třeba dodat, že toto je jen malá a viditelná část všech nestandardních podpor, kterých se elektromobilům dostává - jde jen a pouze prodej jakýchsi emisních povolenek v Kalifornii ostatním výrobcům, kteří neprodávají patřičné množství ekologických aut, nic jiného.
To je skutečně jen dílčí subvence na straně samotné Tesly, pak je tu ještě nespočet daňových kreditů, dotací a výhod na straně kupujících, které pochopitelně také někdo musí zaplatit. A půjde o mnohem vyšší sumy, jen americké federální daňové kredity pro kupce Tesel za čtvrtý kvartál roku 2018 činily dalších skoro 106 milionů dolarů, a to byly v podstatě na ústupu - loni to bylo ještě násobně více. Dále jsou tu americké subvence na úrovni států, podpory norské, nizozemské, čínské a další znamenající víc a víc přerozdělování peněz jiných ve prospěch americké automobilky.
Zas a znovu se tedy ukazuje, že elektromobily jsou momentálně nerentabilním zbožím a je otázkou, zda tomu v dohledné době bude jinak. To je však logika, kterou se investoři Tesly evidentně nehodlají řídit. Uvidíme, kam se cena akcií firmy posune při dnešním ranním obchodování, už aktuální výše ale posunuje tržní hodnotu firmy docela blízko Toyotě, dnes automobilce s nejvyšší tržní kapitalizací vůbec.

Tesla oznámila, že ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku dosáhla zisku
Pomalu tím zbourala akciové trhy
Zvláště když oznámila rovněž spuštění výroby Modelu Y
Zdroje: Tesla, Google Finance
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 3 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 4 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 6 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva