Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla znovu oznámila zisk a otřásla trhy s akciemi, dál ale žije jen z peněz jiných
30.1.2020 | Petr Prokopec
Na pozici nejhodnotnější automobilky světa se po včerejšku žene kalifornský výrobce elektromobilů. Stačilo, aby podruhé v řadě vykázal kvartální zisk, až pohled do účetních výkazů ale ukáže, jak toho docílil.
Pokud se aktuálně zadíváte na cenu akcií Tesly, nejspíše budete mít pocit, že potřebujete brýle alespoň s patnácti dioptriemi. Americká automobilka totiž včera uveřejnila své finanční výsledky za čtvrtý loňský kvartál a tentokrát byla zisková. Tesla přitom vůbec poprvé skončila v černých číslech dvě čtvrtletí za sebou. Investoři tak během obchodování po uzavření burz vyhnali cenu jedné akce až na 654 dolarů (cca 14 800 Kč). Přitom ještě loni v červnu byla jedna akcie k mání za méně než 180 USD (asi 4 100 Kč) za kus.
Tesla se přitom nepochlubila pouze ziskem, ale rovněž tím, že tento měsíc odstartovala výrobu Modelu Y. Produkční kapacita tohoto SUV by společně s Modelem 3 měla zpočátku činit 400 tisíc kusů za rok, nicméně během následujících měsíců mají být v továrnách instalovány nové stroje, které celkový počet zvednou na půl milionu aut. S prvními dodávkami SUV se pak počítá na konci prvního letošního čtvrtletí, i proto by Tesla měla za celý rok 2020 předat zákazníkům přes 500 tisíc vozů.
Ani to ve výsledku není konec dobrých zpráv, další novinkou je technologický pokrok, jehož bylo dosaženo právě u Modelu Y. Ten měl původně disponovat dojezdem 280 mil (450 km), nakonec však byl odhad organizace EPA navýšen na 315 mil (507 km). Podle Tesly tedy půjde o nejefektivnější elektrické SUV na světě. Není tedy divu, že investoři se přímo tetelí blahem. Oslňující čísla a novinky jim ovšem nasadily růžové brýle, skrze které nevidí všechny skutečnosti.
Pokud se totiž zadíváte na finanční výkaz podrobněji, zjistíte, že zisk Tesly za čtvrtý kvartál činil 105 milionů dolarů (2,4 miliardy korun). To samozřejmě není špatné, nicméně ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2018 se jedná o 25procentní propad. Co je však mnohem podstatnější, značka není v plusu jen díky prodeji aut, rozhodující posun do černých čísel přináší až prodej tzv. emisních kreditů. Ten totiž naopak meziročně vzrostl, a to o 40 procent na 133 mil. USD (3,05 mld. Kč).
Stačí přitom dát tato dvě čísla vedle sebe, a je rázem jasné, že bez ekokreditů by Tesla byla již opětovně ve ztrátě, a to přesto, že se ve čtvrtém čtvrtletí pochlubila rekordním množstvím dodaných aut (112 095 kusů). Navíc je třeba dodat, že toto je jen malá a viditelná část všech nestandardních podpor, kterých se elektromobilům dostává - jde jen a pouze prodej jakýchsi emisních povolenek v Kalifornii ostatním výrobcům, kteří neprodávají patřičné množství ekologických aut, nic jiného.
To je skutečně jen dílčí subvence na straně samotné Tesly, pak je tu ještě nespočet daňových kreditů, dotací a výhod na straně kupujících, které pochopitelně také někdo musí zaplatit. A půjde o mnohem vyšší sumy, jen americké federální daňové kredity pro kupce Tesel za čtvrtý kvartál roku 2018 činily dalších skoro 106 milionů dolarů, a to byly v podstatě na ústupu - loni to bylo ještě násobně více. Dále jsou tu americké subvence na úrovni států, podpory norské, nizozemské, čínské a další znamenající víc a víc přerozdělování peněz jiných ve prospěch americké automobilky.
Zas a znovu se tedy ukazuje, že elektromobily jsou momentálně nerentabilním zbožím a je otázkou, zda tomu v dohledné době bude jinak. To je však logika, kterou se investoři Tesly evidentně nehodlají řídit. Uvidíme, kam se cena akcií firmy posune při dnešním ranním obchodování, už aktuální výše ale posunuje tržní hodnotu firmy docela blízko Toyotě, dnes automobilce s nejvyšší tržní kapitalizací vůbec.

Tesla oznámila, že ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku dosáhla zisku
Pomalu tím zbourala akciové trhy
Zvláště když oznámila rovněž spuštění výroby Modelu Y
Zdroje: Tesla, Google Finance
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 08:37 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB