Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy
30.12.2020 | Petr Prokopec
Stojí v základu jen 296 tisíc Kč a po zkušenostech s dřívějška je na místě se ptát, jak na tom takové auto může být s bezpečností. Odpověď nabízí crash test ruského institutu NAMI, tady žádný problém není.
Čínská auta pro řadu lidí představují oříšek, s jehož rozlousknutím stále váhají. Na jedné straně je tu nízká cena, bohatá standardní výbava a někdy i přitažlivý design, ovšem pak jsou tu předsudky. Ty mají spojitost zejména s bezpečností, která je aktuálně spíše mytizovaná, než aby věrně odrážela realitu. Všichni si totiž ještě pamatují na první velký útok čínských automobilek na evropský kontinent, ke kterému došlo v minulé dekádě. Tehdy tato auta pohořela mimo jiné kvůli opravdu mizerné ochraně posádky.
Porovnávat však tehdejší čínské vozy s těmi současnými je totéž, jako dát vedle sebe Škodu Felicia a nejnovější Octavii. Mezi takovými vozy je propast, která se pochopitelně týká i bezpečnosti. Podobný pokrok učinili i Asiaté, jak ostatně nejlépe odhaluje crash test SUV Bestune T77. Tohle auto míří do Evropy, a tak jej Rusové v institutu NAMI podrobili nárazové zkoušce v rámci homologace pro tamní trh. A i když nemáme k dispozici všechna data jako u crash testů realizovaných organizacemi jako Euro NCAP, je výpovědní hodnota této zkoušky nemalá.
Čínské SUV si nejprve střihlo čelní náraz 40 procenty přídě v rychlosti 56 km/h, následně jiný kus absolvoval náraz z boku. V prvním případě lze konstatovat uspokojení, neboť schránka pro cestující nebyla nikterak narušena. Dokonce nedošlo ani k ohnutí či prolomení čelních sloupků, což si skutečně zaslouží potlesk, stejně jako okamžitá aktivace airbagů, ať již těch čelních nebo bočních. Dá se tedy předpokládat, že posádka by od havárie v této rychlosti odešla po svých.
I přes veškerou chválu je ale třeba zasadit věci do správného kontextu. Ono 56kilometrové tempo je totiž o 8 km/h nižší, než jaké při svých simulacích volí Euro NCAP. Právě loni byl přitom Bestune T77 testován čínskou organizací C-IASI (China Insurance Automotive Safety Index), která vůz rozjela na 64 km/h a zároveň do překážky narazila pouze 25 procenty přídě. V té chvíli již bylo hodnocení pouze uspokojivé, ani to ale není nic ostudného.
Bezpečnost čínských aut se tak zjevně posunula výrazně nahoru, třebaže v některých ohledech mají tamní automobilky stále co dohánět. S fiaskem minulých let v paměti už ostatně Číňané nemohou při druhém útoku na Evropu ponechat nic náhodě, a tak se ani nic jiného nedalo rozumně čekat.
Dodejme, že v Číně stojí tento vůz od 90 800 CNY, tedy asi 296 tisíc Kč se 143koňovým motorem 1,2 turbo. A nebo od 105 800 CNY (asi 345 tisíc Kč) ve verzi PRO s motorem 1,5 turbo o 168 koních výkonu. Zatím není jasné, na kolik vůz vyjde v Rusku, čekejme ale opět příznivé ceny, ty jsou alfou a omegou čínských značek kdekoli na světě.
















Bestune T77 se pyšní zajímavým designem, bohatou výbavou a evidentně i velmi slušnou bezpečností. Ceny jsou pak vskutku lidové. Foto: FAW
Zdroj: Kitajskaja Panda@YouTube
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejčtenější články
- Nejhorší a nejlepší starší SUV v testech na 100 tisíc km: Odolnost nemusí stát majlant
15.12.2020 - Nejdražší nové auto světa se ukázalo na veřejnosti, vypadá jako vánoční přízrak
16.12.2020 - Posílené luxusní Porsche ukázalo, co dovede na Autobahnu, přes 300 km/h valí jako nic
16.12.2020 - Prodeje Škody se dál rychle propadají, napravit je má nová Octavia PRO
16.12.2020 - Nové nejrychlejší auto světa je venku, s 1842 koňmi prý skutečně pokoří 500 km/h
16.12.2020 - Poslední ryzí sporťák Alfy Romeo končí bez nástupce, možná ani nevíte, že se pořád vyrábí
16.12.2020 - Číňané posílají do Evropy další nové SUV, začínají na trhu s největšími dotacemi
16.12.2020 - Muž provozující Teslu jako taxi se podělil o své zkušenosti, reálný dojezd je tragický
16.12.2020 - Clarkson trpí kvůli úřadům, auto, které si zamiloval, musí být sešrotováno
16.12.2020 - Němci otestovali dieselovou Octavii III s 200 tisíci km, zůstala jim jen hořkost v ústech
16.12.2020
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Chlubítko univerzální 13:48 - HondaMan
- První auto - Focus mk2 13:34 - haras
- Auto pro radost 12:40 - honziss
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan
- Yaris GR - co na něj říkáte? 21:13 - M.Z.