Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy

Stojí v základu jen 296 tisíc Kč a po zkušenostech s dřívějška je na místě se ptát, jak na tom takové auto může být s bezpečností. Odpověď nabízí crash test ruského institutu NAMI, tady žádný problém není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy

30.12.2020 | Petr Prokopec

Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy

/

Foto: FAW

Stojí v základu jen 296 tisíc Kč a po zkušenostech s dřívějška je na místě se ptát, jak na tom takové auto může být s bezpečností. Odpověď nabízí crash test ruského institutu NAMI, tady žádný problém není.

Čínská auta pro řadu lidí představují oříšek, s jehož rozlousknutím stále váhají. Na jedné straně je tu nízká cena, bohatá standardní výbava a někdy i přitažlivý design, ovšem pak jsou tu předsudky. Ty mají spojitost zejména s bezpečností, která je aktuálně spíše mytizovaná, než aby věrně odrážela realitu. Všichni si totiž ještě pamatují na první velký útok čínských automobilek na evropský kontinent, ke kterému došlo v minulé dekádě. Tehdy tato auta pohořela mimo jiné kvůli opravdu mizerné ochraně posádky.

Porovnávat však tehdejší čínské vozy s těmi současnými je totéž, jako dát vedle sebe Škodu Felicia a nejnovější Octavii. Mezi takovými vozy je propast, která se pochopitelně týká i bezpečnosti. Podobný pokrok učinili i Asiaté, jak ostatně nejlépe odhaluje crash test SUV Bestune T77. Tohle auto míří do Evropy, a tak jej Rusové v institutu NAMI podrobili nárazové zkoušce v rámci homologace pro tamní trh. A i když nemáme k dispozici všechna data jako u crash testů realizovaných organizacemi jako Euro NCAP, je výpovědní hodnota této zkoušky nemalá.

Čínské SUV si nejprve střihlo čelní náraz 40 procenty přídě v rychlosti 56 km/h, následně jiný kus absolvoval náraz z boku. V prvním případě lze konstatovat uspokojení, neboť schránka pro cestující nebyla nikterak narušena. Dokonce nedošlo ani k ohnutí či prolomení čelních sloupků, což si skutečně zaslouží potlesk, stejně jako okamžitá aktivace airbagů, ať již těch čelních nebo bočních. Dá se tedy předpokládat, že posádka by od havárie v této rychlosti odešla po svých.

I přes veškerou chválu je ale třeba zasadit věci do správného kontextu. Ono 56kilometrové tempo je totiž o 8 km/h nižší, než jaké při svých simulacích volí Euro NCAP. Právě loni byl přitom Bestune T77 testován čínskou organizací C-IASI (China Insurance Automotive Safety Index), která vůz rozjela na 64 km/h a zároveň do překážky narazila pouze 25 procenty přídě. V té chvíli již bylo hodnocení pouze uspokojivé, ani to ale není nic ostudného.

Bezpečnost čínských aut se tak zjevně posunula výrazně nahoru, třebaže v některých ohledech mají tamní automobilky stále co dohánět. S fiaskem minulých let v paměti už ostatně Číňané nemohou při druhém útoku na Evropu ponechat nic náhodě, a tak se ani nic jiného nedalo rozumně čekat.

Dodejme, že v Číně stojí tento vůz od 90 800 CNY, tedy asi 296 tisíc Kč se 143koňovým motorem 1,2 turbo. A nebo od 105 800 CNY (asi 345 tisíc Kč) ve verzi PRO s motorem 1,5 turbo o 168 koních výkonu. Zatím není jasné, na kolik vůz vyjde v Rusku, čekejme ale opět příznivé ceny, ty jsou alfou a omegou čínských značek kdekoli na světě.


Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 1 - Bestune T77 2019 prvni sada 11Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 2 - Bestune T77 2019 prvni sada 12Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 3 - Bestune T77 2019 prvni sada 13Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 4 - Bestune T77 2019 prvni sada 14Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 5 - Bestune T77 2019 prvni sada 15Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 6 - Bestune T77 2019 prvni sada 16Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 7 - Bestune T77 2019 prvni sada 17Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 8 - Bestune T77 2019 prvni sada 18Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 9 - Bestune T77 2019 prvni sada 19Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 10 - Bestune T77 2019 prvni sada 20Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 11 - Bestune T77 2019 prvni sada 21Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 12 - Bestune T77 2019 prvni sada 22Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 13 - Bestune T77 2020 nove foto 01Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 14 - Bestune T77 2020 nove foto 02Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 15 - Bestune T77 2019 prvni sada 23Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy - 16 - Bestune T77 2020 nove foto 03
Bestune T77 se pyšní zajímavým designem, bohatou výbavou a evidentně i velmi slušnou bezpečností. Ceny jsou pak vskutku lidové. Foto: FAW

Zdroj: Kitajskaja Panda@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše