Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit

Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes se v poslední době dostal do potíží, loni ve dvou ze čtyř kvartálů spadl do ztráty a nyní ve výroční zprávě otevřeně varuje, že lépe určitě nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit

22.2.2020 | Petr Miler

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit

/

Foto: Michael Dalder, Reuters

Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes se v poslední době dostal do potíží, loni ve dvou ze čtyř kvartálů spadl do ztráty a nyní ve výroční zprávě otevřeně varuje, že lépe určitě nebude.

Mercedes byl v poslední dekádě skutečnou hvězdou evropského automobilového nebe. Na trh dostával další a další nové modely, byl chválen odbornou i laickou veřejností a po 10 let prožíval jeden ziskový kvartál za druhým. Zdálo se, že to tak bude věčně, loni ale začala precizně fungující stuttgartská mašina zadrhávat.

Automobilka nejprve po druhém čtvrtletí po letech spadla do ztráty a varovala před dalšími problémy. Na přelomu roku se pak ukázalo, že nešlo o plané hrozby, neboť do minusu spadla znovu. Hlavní příčinou byly dieselové hříchy minulosti, se kterými se firma potýkala se ctí. Problém ale je, že než se s kostlivci padajícími ze skříní dokázala vypořádat, přišly další nepříjemnosti. A nyní se přidaly ještě jiné.

Po pokutách za různá dílčí pochybení z dřívějších let přišly obavy z přílišné závislosti na těch samých motorech. Diesely totiž mají nižší spotřebu a tedy i nižší emise CO2, což se automobilkám v době jejich přísných regulací hodí. Hodilo se to i Mercedesu, naftové motory jsou už ale nějaký ten pátek na ústupu a průměrné emise CO2 této značky stoupají. A to je to poslední, co si mohla přát, když od letošního ledna vstupují v platnost nové a ještě mnohem přísnější limity a tedy i potenciálně vyšší pokuty.

To jsou dvě rány za sebou, za které si Mercedes do jisté míry může sám, nyní ale přišla další. Koronavirus způsobil totální kolaps prodejů v Číně, což je pro třícípou hvězdu jeden z klíčových trhů. A pokud se v dohledné době něco nezmění, nebude mít ani co vyrábět. „Wu-chan (epicentrum epidemie viru - pozn. red.) je město, kde je vyráběn v podstatě každý typ komponentu používaný v autech,” řekl Takeshi Miyao, ředitel konzultační firmy Carnorama, pro agenturu Reuters. „Ovlivní to všechny továrny na světě, které používají díly z Wu-chanu,” dodává Miyao s tím, že jde v podstatě všechny významné fabriky světa. A ty vyrábějící Mercedesy zjevně patří mezi ně.

Automobilka tak ve své výroční zprávě otevřeně varuje, že dobře nebude. „Rizika pro skupinu Daimler mohou mít vliv nejen na vývoj prodejů, ale mohou vést také k významným nepříznivým dopadům na výrobu, trh veřejných zakázek a dodavatelský řetězec,” stojí ve zprávě, která dále zmiňuje, že epidemie může mít neblahý vliv na ekonomický růst v Číně, v Asii i v celém světě.

Nebylo by ale přesné říci, že Mercedes postupně vyřešil problémy a přišel koronavirus - spíše nic zcela nevyřešil nic a přišly další potíže. Podle firmy přísnější testy emisí a zvýšené výdaje spojené probíhajícími řízeními mohou firmě přinést v letošním roce dodatečné náklady ve výši 4,9 miliardy Eur (123 miliard Kč), takže za diesely se bude platit dál. A emise CO2? To je ještě jiná kapitola: „Ve stínu současné situace je těžké dosáhnout limitů emisí CO2 pro rok 2020,” stojí dále ve zprávě, která varuje ještě před dalšími riziky: „Současné zaměření veřejnosti na emise vozidel, případné ztráty certifikace a svolávací akce mohou vést k poškození reputace společnosti Daimler,” uzavírá firma už tak chmurné vize.

Mercedes na tom opravdu není dobře a nemá jinou možnost než šetřit. Razantnímu propouštění a konci části modelů už nelze zabránit a akcionáři jsou stále více nervózní. Hodnota akcií firmy se blíží svému sedmiletému minimu a po ohlášení těchto neblahých novinek snad nemá jinou možnost než klesat. Bude to pro třícípou hvězdu ještě náročný rok, s ohledem na dopady opatření pro koronaviru v tom ale zdaleka nemusí být sama.


Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 1 - Ola Kallenius Mercedes-Benz zmena zamereni Perex
Ola Källenius se jako stále čerstvý šéf firma dostává pod stále větší tlak, Mercedes schytává ránu za ranou

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 2 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 02Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 3 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 03Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 4 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 04Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 5 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 05Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 6 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 06Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 7 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 07
Model EQC je prozatím zmařenou nadějí značky na splnění přísnějších emisních norem. CO2 jsou však jen jeden z mnoha problémů třícípé hvězdy

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 8 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 01Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 9 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 02Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 10 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 03Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 11 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 04Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 12 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 05Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 13 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 06
Skončí i několik špatně prodávaných modelů. Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 14 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 07Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 15 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 08Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 16 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 09Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 17 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 10Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 18 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 11Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 19 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 12
...stejně jako S-Cabrio

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 20 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 01Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 21 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 02Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 22 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 03Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 23 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 04Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 24 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 05
Třída X se přestane vyrábět v květnu...

Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 25 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 13Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 26 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 16Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 27 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 18Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 28 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 17Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 29 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 29Ztrátový Mercedes hlásí další problémy, propouštění a konci modelů nelze zabránit - 30 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 27
...uzavřenou kapitolou má být i třída B

Zdroje: Reuters, Daimler

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.