Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW měl hotovou druhou generaci svého velkého propadáku, zaříznul ji na poslední chvíli
8.7.2022 | Petr Prokopec
Není obvyklé, aby automobilka prakticky dokončila vývoj nového modelu, a pak mu hned vystavila stopku. Tady se to ale stalo. A i když jeho první generace nebyla úspěšná, druhá to mohla napravit. Změna ve vedení Volkswagenu ovšem znamenala konečnou.
V roce 1993 se vlády nad koncernem VW Group ujal Ferdinan Piëch. A hlavně díky němu vzniklo impérium, jaké známe nyní. Vnuk Ferdinanda Porsche totiž stál u koupě značek Lamborghini a Bentley, stejně jako vrátil mezi živé Bugatti. To vyzdvihl rovnou na světový piedestal, neboť Veyron v rámci akcelerace či nejvyšší rychlosti neměl sobě rovného. Výš chtěl Piëch posunout také Volkswagen, což se mu jistě povedlo, ne všechny jeho nápady se ale setkaly s úspěchem.
Právě Piëch zavelel k odstartování vývoje nové vlajkové lodi jménem Phaeton. Někdejší koncernový šéf dle svých nejlepších tradic požadoval, aby limuzína ohromovala svou technikou. Měla tak být kupříkladu schopna kroužit celý den rychlostí 300 km/h při venkovní teplotě 50 stupňů Celsia, zatímco uvnitř by udržovala příjemných 22 stupňů Celsia. Zákazníci nicméně tuto technickou svrchovanost příliš neocenili. Zatímco tedy značka předpokládala, že ročně se bude v „průhledné továrně“ v Drážďanech vyrábět 20 tisíc aut ročně, nakonec za úvodní čtyři léta vzniklo 25 tisíc kusů.
Phaeton začal být vnímán jako velké zklamání. Stal se z něj prodejní propadák, který nenapravil ani první facelift z roku 2008, ani druhý z roku 2011, ani třetí z roku 2014. Produkce naopak soustavně klesala a zatímco v roce 2012, tedy deset let po debutu, vzniklo celkově 10 190 aut, o rok déle šlo už jen o 5 812 kusů. Obecně se tak začalo mluvit o definitivním konci vrcholného Volkswagenu. Piëch nicméně znovu každého zaskočil, neboť v případě jímprotežovaného projektu dal zelenou druhé generaci.
Jak ovšem již velmi dobře víte, novinka nakonec nedorazila, ač se o ní mluvilo celé první pololetí roku 2015. Během té doby se Piëch dostal do střetu se zbytkem vedení firmy, mimo jiné i kvůli problému, ze kterého se následně vyklubala kauza Dieselgate. Opustil tak dozorčí radu automobilky, kterou dostal na světovou špičku. A tím v podstatě skončila i jediná podpora, kterou nový Phaeton měl. Vedení firny tak druhou generaci záhy zařízlo.
Nyní se ukazuje, že se tak stalo opravdu za pět minut dvanáct. VW se totiž dvacet let po debutu první generace pochlubil funkčním prototypem generace druhé. Ta stejně jako třeba Touareg či Audi A8 vycházela z platformy MLB, žádné bližší technické detaily ale Němci o voze nezmínili.
Samotný vzhled pak byl v mnohém inspirován konceptem C Coupé GTE, který VW představil v roce 2015. Jak dodává Jozef Kabaň, který se po mnichovském extempore znovu vrátil do koncernových služeb a zastává roli designového šéfa Volkswagenu, Phaeton druhé generace „má velmi atraktivní vzezření a překrásné proporce“. S tím lze souhlasit, byť hlavně jeho hranatá chromová maska a velká světla prozrazují jeho stáří. Na druhou stranu, 6 let byste tomuto vozu asi nehádali.
Čím ovšem limuzína zaujme asi stoprocentně, to je její kabina. Kombinace rozměrných displejů, dřevěných dekorů a jemné kůže totiž zjevně o pár let předběhla dobu. To se následně potvrdilo, podobně koncipovaný Innovision Cockpit totiž Volkswagen představil u modelu Touareg až v roce 2018. Pokud by tedy Phaeton druhé generace dorazil o dvě léta dříve, jak bylo plánováno, znovu by v některých ohledech usedl na automobilový trůn.
Otázkou nicméně nadále zůstává, zda by jej zákazníci vzali na milost. Stále by totiž šlo o vůz, který by se prodával za podobné peníze jako Mercedes-Benz třídy S. Vepředu by nicméně disponoval stejným logem, jakým by se chlubilo také o poznání levnější Polo. Právě takové asociace bohatá klientela nemá zrovna ráda. Co tedy Phaeton zabilo poprvé, by jej možná zabilo i podruhé. Co by skutečně následovalo příchod tohoto vozu na trhu, už se ale nikdy nedozvíme.













Zejména svým kokpitem dokáže prototyp druhé generace Volkswagenu Phaeton zaujmout i dnes. Na karoserii je nicméně již znát doba, kdy byla navržena. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva