Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Zkusili jsme Peugeot RCZ R, takto zrychluje na 250 km/h jen na jedničku a šestku
11.4.2014 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) Pochybujete o použitelnosti motoru 1,6 turbo s 270 koňmi? Ani se nedivíme, RCZ R by s ním ale létal i s dvoustupňovou převodovkou.
Tip: Přečtěte si již kompletní podrobnou recenzi Peugeotu RCZ R včetně záběrů kompletně dokladujícího dynamické schopnosti vozu a videa zachycujícího jej v ostré akci na technické trati.
Pravidelně opakujeme, že nepatříme mezi příznivce bezbřehého snižování objemu motorů. U aut určených spíše pro poklidné rodinné přesuny, jako je třeba Škoda Rapid 1,2 TSI, lze tedy výhody downsizingu ocenit. Vzhledem k obvykle malému zatížení menší pohonné jednotky znamená skutečně nižší spotřebu paliva a vyšší výkon vlastně docela obyčejného motoru v nízkých otáčkách je příjemný i uživatelsky. Nevýhody sice zůstávají, při adekvátním využití takto orientovaného auta se ale neprojevují vůbec, nebo jen nevýznamně.
U sportovních vozů ale platí trochu jiná měřítka, minimálně pokud si je pořídíte pro to, pro co jsou stvořena. Tady rázem potřebujete dokonale přesné odezvy, které turbomotor nikdy nemá. Lepší než rychlé nástupy výkonu v nízkých otáčkách je jeho vytrvale lineární přísun, jímž zpravidla nedisponuje. Provozní efektivitu více než při nízké zátěži oceníte tu při vysoké, která je u většiny turb citelně nižší. A v neposlední řadě je tu životnost - jednoduchý, objemný víceválcový motor, třebaže vysokootáčkový, vydrží téměř cokoli, komplikované malé turbo pracující za vyšších provozních teplot, bývá náchylnější v případě problémů s dílčími částmi motoru, tak v případě životnosti jako celku.
Ano, dokážeme ocenit dobrá turba, třeba to v nedávném testu Golu R obstálo na výbornou. Také v tomto případě jsme ale museli dodat i B - nakonec vlastně žasneme nad tím, že je nějaký turbomotor ve sportovním autě 80 nebo 90 procenty toho, čím by mohla být atmosférická jednotka o vyšším objemu. Výkonné čtyřválcové turbo už se dnes může chovat civilizovaně, pořád ale ne tak jako třílitrový šestiválec nebo čtyřlitrový osmiválec. Může mít rychlé odezvy, ale nikdy ne takové jako objemnější bratr bez přeplňování. A nakonec oceňujeme i jen to, že motor „nežere jako protržený”, jenže atmosféra by při vysoké zátěži pořád byla se spotřebou o 10 nebo 20 procent níže. V podstatě jedinou zásadní výhodou downsizingu u sportovních aut zůstává nižší hmotnost samotné pohonné jednotky. Jistě to není nevýznamný faktor, ale aby přebil všechny ostatní?
Tohle jsou fakta, empirie, papírové předpoklady v praxi u sporťáků prostě neplatí. Jenže kdybychom k ještě alespoň trochu dostupným sportovním modelům přistupovali takto, můžeme leda dvakrát za sedm let vyzkoušet leda Porsche Cayman (a možná brzy už úplně naposledy...) a Autoforum.cz zavřít. Tlak regulací zkrátka nedává prostor masově vyrábět za přijatelných „nákladů” (pokuty za nadlimitní spotřebu snad ještě nejsou náklady bez uvozovek...) jiné než přeplňované motory, a tak se i mezi nimi snažíme najít ty lepší a horší a ty lepší pochválit.
Že pokrok v tomto směru je za masové obliby přeplňování (ze strany automobilek) velmi rychlý a přesvědčivý, ukázalo třeba i nedávné srovnání Subaru WRX STi a Škody Octavia RS - výborné nové turbo s 220 koňmi může rázem v řadě ohledů setřít roky starou jednotku s maximálním výkonem vyšším skoro o polovinu. Nakonec rovněž testy Leonu Cupra, Golfu R nebo Mercedesu A 45 AMG naznačily, že i ohromný litrový výkon lze skloubit s více či méně příjemným chováním. Ale to všechno byly alespoň dvoulitry, co když je výkon až 270 koní, kterým donedávna disponoval třeba atmosférický třílitr (a nakonec ani ten přeplňovaný na tom dodnes není zásadně jinak...) BMW, napěchován do pouhé jedna-šestky. Může tohle fungovat?



I tato otázka před námi stála před testem Peugeotu RCZ R, vůbec nejrychlejšího silničního lva všech dob. A pochybnosti byly na místě - dvousetkoňová verze téhož motoru nepochybně funguje, ale může být dobrá, i když dostane více než další třetinu výkonu k dobru? Odpověď nám dalo auto samo velmi rychle a velmi stručně: může.
Tenhle motor se chová lépe než třeba výkonný dvoulitr AMG. Pravda, má nižší litrový výkon, ale přesto to nelze jen tak přejít, však je to jen šestnáctistovka. Čím nepochybně zklame, jsou pomalu padající otáčky, tohle ke sporťáku nesedí, směrem nahoru jsou ale jeho reakce velmi rychlé a ochota následovat povely vydávané plynovým pedálem jen lehce zpožděné. Co ale 1,6 THP skýtající ve svých útrobách jen těsně „poddvousetkilowattový” výkon (199 kW) umí předvést především, je působivý charakter.
Zapomeňte na „nic-fouk-nic”, tohle je spíše „fouk-fouk-fouk víc” a nezbývá nám než uznale pokývnout před tím, jak dobře dokáže motor pracovat v celém spektru otáček a maskovat tak svůj podměrečný objem. Zřejmá je jen drobná a pochopitelně těžko odstranitelná neochota pracovat v otáčkách lehce nad těmi volnoběžnými, jinak se dočkáte akorát razantního a neutuchajícího přísunu výkonu až k omezovači otáček kdesi kolem mety 6 500 ot./min. A nejde jen o to, že se takové chování uživatelsky líbí, vůz i neskutečně dobře jede.
Mohli bychom vám ukázat tradiční sadu akcelerací (a nebojte, neřekli jsme „ne”, dojde i na ni), ale vzhledem k tomu, jak dobře je možné s autem jezdit na šestku už asi od 45 km/h, nás napadlo něco jiného - zkusit zrychlení z 0 na 250 km/h jen s využitím dvou rychlostí, první a poslední. Jak uvidíte za chvíli, fiaskem to zdaleka nedopadlo, navzdory tak dalece neoptimálnímu využití dostupných převodů manuálního šestivkaltu auto letí vpřed jako střela a dvoustovku beztak překoná rychleji než za... Však uvidíte sami.
I tentokrát ovšem musíme dodat něco navíc. Za svůj dynamický projev Peugeot RCZ R nevděčí jenom motoru, jde také o lehké, malé, „placaté” a tedy aerodynamicky příznivě koncipované auto, které disponuje prakticky dokonale poskládanou převodovkou. To se mu to pak létá... Jenže možnost postavit nový vůz nějak takto má každý výrobce a že ji dnes využívá jen málokdo, nelze vyčítat Peugeotu.
Další „ale” nemá smysl rozebírat, ostré RCZ R prostě létá a ještě uvidíte, co svede, když nevyužije převody dva, ale všech šest. Stačí mu to ale k tomu, aby byl něčím více než jen králem sprintů v objemové kategorii do 1,6 litru? I to víme a povíme vám to. Ale až za pár dnů, pochopitelně v podrobné recenzi na Autoforum.cz nebo v novém vydání tištěného časopisu Autoforum...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejčtenější články
Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva