Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut
23.2.2024 | Petr Prokopec
Je zjevné, že elektrická auta nenachází u většiny publika zastání. A je pochopitelné, že se automobilky snaží jejich vnímání zlepšit. Je ale skutečně absurdní přibližovat jejich projev vozům, které mají coby pokrokovější řešení nahrazovat.
Emoce jsou pro vnímání lidských prožitků velmi důležité a starají se o to, že důležitý není jen výsledek nějakého procesu, ale i jeho průběh. Dopřát vašemu tělu potřebné živiny můžete tisíci způsoby, ne z každého ale budete stejně nadšení a budete na ně vzpomínat se stejným zalíbením. A proč nakonec zacházet „až” k jídlu - třeba krátkodobého následku fyzické interakce mezi mužem a ženou (řekněme diplomaticky) lze také docílit různými způsoby, kdo z nás se nějakého nepustil. Ale je to to samé?
S něčím podobným aktuálně bojuje automobilový průmysl, který se (často velmi ochotně) nechal dotlačit do nabízení elektromobilů zákazníkům všeho druhu. Problém je v tom, že zatímco nahradit - plácneme - Škodu Kamiq s motorem 1,0 TSI nějakou elektrickou alternativou může být nejen snadno možné, ale dokonce i emocionálně uspokojivé (protože snadno dostanete příjemnější pohon než kulhající tříválec), dosáhnout stejného výsledku u aut pro nadšence je velmi obtížné.
Jejich vnímání není postaveno jen kolem akcelerace, času z okruhů a podobných objektivních veličin, ale i vnímání zvuků či vibrací. Auto s vámi svým způsobem mluví, těší vás mnoha kanály. A když jich najednou část „vypnete”, prožitek není stejný. Je vám najednou jedno, jestli jste dosáhli času 1:06,72 nebo 1:05,93, zážitek je horší a vaše nadšení je to tam. Tohle samozřejmě chápeme, automobilky by ale - když už musí vnucovat lidem elektromobily stůj co stůj - měly pracovat na tom, aby jízdu elektrickým autem udělaly podmanivou jiným způsobem. Ale proč vymýšlet, jak jinak nadchnout muže jinak, když před něj můžete hodit gumovou pannu a jít domů, že? Takhle nějak uvažují u amerického Dodge.
Ten byla v případě aut pro nadšence dosud spojen hlavně s pony a muscle cars osazenými velkými osmiválcovými motory. Nově je nicméně má nahradit bateriový pohon. Dodge ale zřejmě velmi dobře chápe, proč je u automobilových nadšenců tak oblíben - stojí za tím právě jednotky V8, které do vás pěchují adrenalin horem dolem. Tep vám tedy stoupá již ve chvíli, kdy je přivedete k životu, přičemž ještě výše jej šponují vibrace.
Za normálních okolností je chvějící se kabina považována za negativum, v případě sportovních aut je tomu ale zkrátka trochu jinak. Abyste si mohli naplno užít nabízený potenciál, je zkrátka třeba, abyste onen vůz cítili až do morku kostí. Znamená to tedy, že ony vibrace musí směřovat do volantu, pedálů i sedačky, neboť skrze prsty, chodidla a pozadí k vám přichází potřebné informace jak o samotném voze, tak o povrchu, na kterém se nachází.
Co se elektromobilů týče, právě absenci emocí zmiňují dokonce i jejich fanoušci. Mateřský Stellantis si proto již minulý rok nechal patentovat systémy ASE (Active Sound Enhancement) a AVE (Active Vibration System Enhancement), jak informují lidé z Mopar Insiders. První má zajistit umělý zvukový doprovod, a to skrze venkovní i vnitřní reproduktory. Systém přitom užívá senzorů, jež monitorují třeba otáčky, akceleraci či rychlost otáčení kol, a tomu přizpůsobuje konkrétní tóny.
Druhá technologie pak také stojí na senzorech posílajících řídicí jednotce parametry o samotné jízdě. Na tu pak generátor může reagovat několika způsoby, kdy rozvibrovat zvládne jak šasí, tak karoserii. Svým způsobem se tak do reálných automobilů dostávají prvky užívané výrobci závodních simulátorů, kde taktéž můžete cítit vibrace ve volantu a dokonce i v sedadle, pokud to je osazeno elektromotory a hydraulickým hardwarem.
Dodge je tedy přesvědčen, že když nám skrze elektromobily nedokáže naservírovat skutečné emoce pramenící z jejich podstaty, spokojíme se s těm falešnými generovanými podobnými elektronickými systémy. Považujeme to za absurdní - popírá to tvrzení o pokrokovosti elektrických aut a místo toho, aby si technici hráli s jejich výhodami, vymýšlí systémy, které budou simulovat (objektivně vzato je to tak, hluk a vibrace jsou obecně problém, ne spása) nevýhody řešení, které nahrazují? Tohle se snad ani nemůže setkat s vřelým přijetím.
![Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut - 1 - Dodge Charger Daytona SRT EV 2022 prvni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut - 2 - Dodge Charger Daytona SRT EV 2022 prvni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut - 3 - Dodge Charger Daytona SRT EV 2022 prvni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut - 4 - Dodge Charger Daytona SRT EV 2022 prvni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut - 5 - Dodge Charger Daytona SRT EV 2022 prvni sada 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Absurdita snah zlepšit vnímání elektromobilů nezná mezí, automobilka chce po zvuku simulovat i vibrace spalovacích aut - 6 - Dodge Charger Daytona SRT EV 2022 prvni sada 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Falešným zvukem i vibracemi by mohla osazena produkční verze konceptu Charger Daytona EV od Dodge. Považujeme to za jeden velký nesmysl. Foto: Dodge
Zdroj: Mopar Insiders
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva