Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Auta od GM z ukrývala v zadních brzdách zdánlivě zbytečný klenot, měl ale svůj smysl
13.1.2021 | Petr Prokopec
Instalovat do míst, kam oko majitele obvykle nikdy nedohledné, prvek zářící barvou, může působit jako rozmar a hloupost. GM však pro jeho použití měl své důvody.
Asi jen málokdo nebude znát film Pelíšky a nejslavnější scény z něj. V jedné z nich pronese herečka Simona Stašová alias maminka Šebková poté, co jí Jiří Kodet neboli otec Jindřišky představí zmenšeninu imaginárního pomníku vyrobenou na počest českým letcům, slova: „Teda, to muselo dát příšernou práci.“ Která následuje dovětek, který roztahuje koutky úst: „Přitom taková blbost, co?“
Tento moment na první pohled evokuje postřeh kolegů z Jalopnik, kteří upozornili na poměrně neobvyklé provedení zadních bubnových brzd, jež koncern GM používal na okolo příchodu nového milénia a v následujících letech. Zatímco v případě konkurence byste po odkrytí vrchního panelu našli uvnitř kromě hromady rzi a špíny v podstatě jen pružiny, GM se pyšnilo modře zbarveným válečkem.
Vypadá to na první pohled jako tuningová úprava majitele, ale není tomu tak, váleček byl modrý na všech tehdejších vozech GM, které používaly bubnové brzdy. Zdánlivě to nedává smysl, neboť je uložen v místech, která za běžných okolností zůstávají zrakům okolí skryta. Díly použité takovým způsobem jsou obvykle ryze utilitární kusy techniky neprojevující ani špetku snahy o vizuální atraktivitu, tak proč najednou u GM taková paráda?
Na mysl se kradou ona slova o spoustě práce pro nic, pravdou však zůstává, že GM měl k vizuálně zajímavému zpracování brzdového válce své technické důvody. Americký koncern byl totiž v té době znám hlavně náchylností svých aut ke korozi, a to ještě v záruce, která se nevyhýbala ani bubnovým brzdám. A tak se GM rozhodl válečky anodovat. V té chvíli se nicméně objevila další patálie.
Dělníci spadající pod odbory UAW, tedy lidé pracující na linkách tohoto koncernu, nebyli totiž proslulí svým odpovědným přístupem. Proto se GM nakonec rozhodlo, že ony válečky kromě antikorozní úpravy opatří ještě modrým nátěrem. Ten sloužil jako jakási pojistka a také zdálky patrné ujištění, že je vše v pořádku.
Ona anodizace se totiž prováděla na jednom místě, a to povětšinou u specifického dodavatele. Následně pak válečky zamířily ke zcela jiné firmě či na jiné místo v továrně, kde došlo k onomu nátěru. GM díky tomu zredukovalo možnost pochybení na minimum, neboť bubnové brzdy v té chvíli podléhaly několikeré kontrole. A jakkoliv byl celý proces nákladnější, koncern vyšel levněji než opravy aut v záruční lhůtě.
Později se objevila efektivnější řešení a především - bubnové brzdy upadly téměř do zapomnění, takže podobné potíže museli výrobci řešit jen zřídka. Nyní se bubny vrací v elektrických autech (mj. Škodě Enyaq), a tak možná dojde znovu k oprášení starých postupů. Dobře, úplně bychom si na to nevsadili, ale kdyby přece jen, nedivte se, když z vaší nové škodovky vykouknout zdánlivě nesmyslně vyparáděné brzdové komponenty.



Modrými válečky v bubnových brzdách byl mimo jiné osazen třeba Chevrolet Cobalt. Jen málokterý majitel o nich věděl, časem si ale svět všiml, jak ukazuje i video níže. Foto: Chevrolet
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
včera - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021
Nejnovější články
- Prodej první značky VW se zdá být hotovou věcí, promluvil o tom sám šéf kupce
před 2 hodinami - Nová ruská značka ukazuje, o kolik rozumnější přístup Rusko k některým věcem má
před 3 hodinami - Německá cesta, jak udržet v prodeji auta na benzin místo elektromobilů, získává na vážnosti
před 4 hodinami - Levná čínská obdoba nejlepších BMW a Mercedesů je prý o dost lepší, než by vás napadlo
včera - Krásné luxusní SUV s dieselem V8 už i v aktuální generaci koupíte za cenu lepší Octavie
včera - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
včera - Hyundai školí konkurenci, jediným chytrým rozhodnutím z loňska teď vydělává miliardy
včera - Nejdrsnější obrněné auto světa vzniklo jen v 5 kusech, monstrum uveze zlato za 90 miliard
včera - Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom
včera - Nejproblematičtější ojetiny současnosti, kterým je podle Němců lepší se vyhnout
včera
Nové na MotoForum.cz
- Mika Kallio (KTM) se zranil na ledu 12:02
- Časový program testů v Losailu 27.2.2021
- Gresiniho tým má nejistou budoucnost 26.2.2021
- Maria Herrera pojede MS-Supersport 26.2.2021
- Hrál Deroue příliš vysoký poker? 25.2.2021
Nové na MotoForum.cz
- Mika Kallio (KTM) se zranil na ledu 12:02
- Časový program testů v Losailu 27.2.2021
- Gresiniho tým má nejistou budoucnost 26.2.2021
- Maria Herrera pojede MS-Supersport 26.2.2021
- Hrál Deroue příliš vysoký poker? 25.2.2021
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 09:32 - ExFun
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Koronavirus 06:16 - řidičBOB
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 16:54 - Snowman000
- Porsche - vse o sportovnich modelech 13:55 - pavproch
- Genevo ONE - Zkušenosti 12:53 - řidičBOB
- Co čtete? (vážná literatura, ne motoristická) 27.2.2021 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 27.2.2021 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 27.2.2021 - HOUZJ5AJ