Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď

V roce 2021 by člověk čekal leccos, jen ne odhalení nového nepřeplňovaného motoru, který mezi těmi určenými pro silniční auta překoná vše, co dosud svět poznal. Ale stalo se a novinka za působivých 679 koní vděčí řadě specifických řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď

29.10.2021 | Petr Prokopec

Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď

/

Foto: Chevrolet

V roce 2021 by člověk čekal leccos, jen ne odhalení nového nepřeplňovaného motoru, který mezi těmi určenými pro silniční auta překoná vše, co dosud svět poznal. Ale stalo se a novinka za působivých 679 koní vděčí řadě specifických řešení.

Mercedes promine, ale největší novinkou tohoto týdne není jeho SL, nýbrž Corvette Z06. Americký supersport totiž dostal do vínku točivý atmosférický motor, což je na dnešní dobu pomalu mýtická jednotka. Zvláště když jde o 5,5litrový osmiválec. Této jednotce se podíval na zoubek Jason Fenske, který je bývalým motorářem a dnes nabízí veřejnosti vhled do tajů techniky na kanálu Engineering Explained. Hned na úvod zmiňuje, že nový motor je napěchován řadou zajímavých řešení.

Agregát s kódovým označením LT6 je výrazně podčtvercový s půdorysem válce 80 x 104,25 mm. Do vínku pak dostal kované hliníkové písty a kované titanové ojnice a plochou klikovou hřídel. Ventily mají dvojité pružiny, sací jsou titanové, výfukové pak plněné sodíkem. S těmito komponenty inženýři Chevroletu dosáhli u motoru vysokootáčkového charakteru, jehož červené pásmo začíná na 8 600 ot./min.

Velkou zásluhu na konečném charakteru má velmi komplikovaný sací trakt. Najdeme v něm dvě škrticí klapky a dvě rezonanční komory propojené třemi centrálními klapkami. Ty se různě otevírají v závislosti na aktuálních provozních podmínkách a umožňují přechod tlakových vln mezi oběma komorami. To v kombinaci s výfukovými svody 4-2-1 podporuje výplach a plnění válců.

Výsledkem je plných 679 koní v 8 300 otáčkách za minutu, zatímco točivý moment 623 Nm přichází ke slovu v 6 300 otáčkách. To jsou výrazně lepší parametry než u objemnější 6,2litrové jednotky, kterou používá základní Corvette C8. Ta se přitom dokáže dostat na stovku za méně než 3 sekundy, zatímco její maximum lehce přesahuje magickou třístovku.

S jakou jízdní dynamikou bude spojena verze Z06, Chevrolet zatím nezveřejnil. Nicméně rozhodně půjde o ještě působivější čísla, což pochopitelně vede k nemalému zájmu. Člověk pracující pro jedno z největších dealerství v Americe uvedl, že jen tato společnost již nasbírala 1 087 objednávek. Jelikož nicméně kvóta automobilky činí jen 100 kusů měsíčně, odhaduje se, že noví zákazníci již budou muset na své vozy čekat minimálně tři, spíše však čtyři roky.

Je samozřejmě otázkou, zda jde o pravdivé či spíše zkreslené informace. Díky nim bychom se totiž dostali až k roku 2025, přičemž Chevrolet v mezičase chystá ještě odhalení variant ZR1 a Zora, které v hierarchii značky zamíří ještě výše. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby automobilka nahlas hovořící o brzkém přechodu na elektromobilitu nakonec výrobu osmiválcových vozů výrazně navýšila. Ostatně jinak si na elektrický pohon nevydělá, podle jejích vlastních informací je Corvette jejím nejziskovějším modelem.


Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 1 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 13Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 2 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 14Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 3 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 15Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 4 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 06Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 5 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 07Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 6 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 08Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 7 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 24Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 8 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 22Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď - 9 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 23
Nová generace Corvette Z06 dostala do vínku vysokootáčkový atmosférický osmiválec, nejsilnější motor svého druhu v celé historii. Náš přítel Jason Fenske na videu níže osvětluje jeho tajemství. Foto: Chevrolet

Zdroje: Engineering Explained@YouTube, Motor1

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.