Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi

Šéf vývoje benzinových motorů Fordu potvrdil, že dosud litrový EcoBoost může vzniknout i ve verzi 1,5 s výkonem přes 200 koní. Že by pro nějaké ST?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi

3.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf vývoje benzinových motorů Fordu potvrdil, že dosud litrový EcoBoost může vzniknout i ve verzi 1,5 s výkonem přes 200 koní. Že by pro nějaké ST?

Řekli jsme to mnohokrát a řekneme to znovu: tříválcový motor je nesmysl. Stvoření takové jednotky jistě není nápadem posledních let, tříválec měl třeba i Wartburg, množství sázek na toto řešení ale rapidně přibývá s tím, jak se zintenzivňuje tlak zejména Evropské unie na snižování normované spotřeby aut pomocí extrémních pokut za její „nadlimitní množství”.

V tomto směru motor pochopitelně funguje, neboť bez jednoho válce se snižují jeho nároky na běh sebe sama a v režimu velmi malé zátěže snadno vykáže lepší výsledky než čtyřválcová nebo ještě víceválcová jednotka. A může tak fungovat i v praxi, nic to ale nezmění na tom, že jde o absurdní řešení, symbol překročení hranice rozumné oběti za snížení spotřeby. Tříválec je z podstaty „kulhavá” koncepce a menší počet válců mu pochopitelně ubližuje i z hlediska průběhu výkonu, zvukového projevu a dalších elementárních funkčních vlastností pohonné jednotky. Vše za jednu jedinou, v mnoha režimech i jen teoretickou výhodu.

Pochopitelně, všechny zmíněné neduhy lze řešit tak, aby se projevovaly co nejméně, ale zcela eliminovat je nikdy nelze. I kdybyste se ale roztrhali a vyřešili většinu z nich, pořád zde zůstane stín absurdity. Absurdity toho, že jste obětovali obrovské množství energie pro ladění zcela nevhodné výchozí koncepce, když stačilo přidat jediný válec a žádný z řešených problémů nemusel existovat. A to všechno jste dělali výměnou za co? Renault u svého tříválce 0,9 TCe uvádí, že snížením zdvihového objemu o čtvrtinu a eliminací jednoho válce (tedy nikoli jen změnou čtyřválce na tříválec, tam bude projev ještě menší) klesla normovaná spotřeba o 8 procent. Normovaná, o 8 procent. Jaký vliv bude na realitu a o kolik se zaslouží jen ono ořezávání válců?

Ano, BMW udělalo skvělý tříválec, Ford s ním vyhrál anketu Motor roku, pořád jsou to ale tříválce a platí pro ně výše zmíněné. Radovat se z takového řešení je jako pořídit si třínohého psa a těšit se z toho, že vám domů natahá méně špíny (pochopitelně ne o čtvrtinu, že by tak o 8 procent?). Akorát chudák nemůže moc běhat, trochu se potácí, snáze se unaví, dříve umře... Ne, takové věci nechceme, ani v tom nejlepším možném balení, jdou proti zdravému rozumu.

S tím ale Ford nemá problém, neboť pokud si myslí, že jej spasí Mondeo s tříválcovým EcoBoostem, pak smysl pro realitu dávno ztratil. Podpořen dalším rozmachem motoru 1,0 EcoBoost nabídkou Fordu a dalším oceněním rozdávaným v anketě „vyhraje ten s nejnižšími emisemi CO2” tedy spotřebou paliva (konkrétně v tomto případě šlo o cenu Královského autoklubu za mimořádnou britskou technickou vymoženost), se pro britský Auto Express rozpovídal Andrew Fraser, šéf vývoje benzinových motorů Fordu.

Ten překonal už dřívější prohlášení o tom, že litrový EcoBoost může nabídnout až 180 koní, když mimo jiné řekl, že objem motoru lze zvýšit až na 1,5 litru, neboť koncepce dovoluje objem maximálně 0,5 litru na válec. V takovém případě je možné i stvoření sériové verze s výkonem přes 200 koní. „Možná se nedostaneme až na úroveň Focusu ST (nabízí 250 koní - pozn. red.), ale bude to něco docela vzrušujícího,” řekl Fraser. To jistě bude, dodali bychom my.

Fraser sice připustil, že u litrové verze je Ford aktuálně spokojený s nejvýše 125koňovou variantou, přes vyšší objem válců ale cesta k vyššímu výkonu vede. Samozřejmě s motivací vycházející ze státních regulací. „Na rozvíjejících se trzích existují stimuly pro podporu motorů určitých objemu. V Brazílii je to 1,0 litru, v Indii 1,2, v Číně 1,5 - EcoBoost může vyhovět všem,” potvrdil Fraser to, komu je tříválec šit na míru. Představám zákazníků jistě ne.

Technik Modrého oválu dále dodal, že už litrová jednotka při testech překonala výkon až 220 koní a verze 1,5 může zamířit i do velkých MPV jako Galaxy. Také se těšíte na takovou budoucnost Fordů? My ani ne a máme pro Ford dobrou radu: pokud chce, aby jeho prodeje v Evropě dále neklesaly, musí nabídnout řešení, která chtějí zákazníci, ne normy. Pochopitelně, ty dnes nelze ignorovat, neboť auto zatížené vysokými europokutami (třeba u takové Toyoty GT 86, ač značně poškozené optimalizací pro dosahování co nejnižší normované spotřeby, budou brzy pokuty za CO2 činit totéž co DPH, tedy 20 procent ceny - a to jde v praxi o velmi úsporné auto) by bylo z podstaty neprodejné, je ale třeba snažit se skloubit jedno s druhým a nepřekračovat hranici absurdity. Tu něco jako tříválcové Mondeo prostě přesahuje, celou svou délkou...


Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi - 1 - Ford EcoBoostFord dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi - 2 - Ford 10 EcoBoost nove 03Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi - 3 - Ford 10 EcoBoost Mulally 01
I kdyby se pan Mulally před objektivy ze samých úsměvů rozčtvrtil, oportunistickou koncepci tříválcového motoru skrýt nesvede

Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi - 4 - Ford Mondeo 2013 nove foto 01Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi - 5 - Ford Mondeo 2013 nove foto 02Ford dále spřádá plány s tříválci, reálná je i produkční verze s více než 200 koňmi - 6 - Ford Mondeo 2013 nove foto 06
Příchod nového Mondea do Evropy se dále odkládá, otázkou ale je, jestli někdo na velký tříválcový sedan, liftback nebo kombi vůbec někdo čeká

Zdroj: Auto Express

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.