Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”?

Dodge Viper ACR nemá ve srovnání se „Svatou trojicí” zas tak moc výkonu ani hypermoderní techniku, přesto je rychlejší. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”?

4.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”?

/

Foto: Dodge

Dodge Viper ACR nemá ve srovnání se „Svatou trojicí” zas tak moc výkonu ani hypermoderní techniku, přesto je rychlejší. Proč?

Dodge Viper ACR, ostrá verze tohoto amerického supersportu, za loňský rok sebrala rekordy silničních aut na 13 okruzích ve Spojených státech. Připomínáme, že k silničním autům se řadí i LaFerrari, Porsche 918 Spyder a McLaren P1. A právě také tyto stroje, pokud na daném okruhu měly zaznamenaný čas, Viper ACR porazil.

Nebyly to neznámé tratě, k oné třináctce patřily i Virginia International Raceway, Willow Springs, Road Atlanta a také legendární Laguna Seca, kde si to kdysi tak dramaticky rozdávaly Porsche 918 a McLaren P1. Smál se ten další vzadu - na tomto i v všech dalších okruzích překonal Viper všechno, co má blinkry, klakson a registrační značky. Viper, který má dvouventilové hlavy motoru, obyčejný šestistupňový manuál a váží přes tunu a půl. Jak to dokázal?

Důvodů je pochopitelně plejáda, jeden ale všechny ostatní převyšuje - aerodynamika. Standardní Dodge Viper zvládne maximálku přes 320 km/h, ovšem Viper ACR má tolik přítlaku, že se rozjede „jen” na 285 km/h. Víc nezvládne kvůli ohromnému aerodynamickému odporu, který se s přítlakem pojí. Připomínáme, že verze ACR má stejných 645 koní jako normální Viper, na motoru změny žádné nebyly.

Náš přítel Jason Fenske se při oslavě miliontého přihlášeného odběratele na jeho kanálu Engineering Explained na Youtube pokusil matematicky vysvětlit, jak je možné, že je Viper ACR tak rychlý, i když nemá dvouspojkové převodovky, hybridní systémy ani tisícihlavá stáda koní. „Často, když se objeví auto, které dominuje na takovém množství tratí, dá se najít jedna věc, o které můžete říci, že právě díky ní je tohle auto tak rychlé,” říká. A v případě Viperu ACR to je kromě pneumatik speciálně vyvinutých pro tento model zejména aerodynamický přítlak.

Ke srovnání bylo použito Ferrari 488 GTB, protože je dražší, lehčí, o chloupek silnější, má vyšší maximálku a nižší aerodynamický odpor než Viper, ale přesto není na okruhu rychlejší, i když by na první pohled být mělo. Rozdíl je, jak vidno i na tabuli za Jasonem, v přítlaku - Ferrari ho má ve 250 km/h asi půlku oproti Viperu ACR.

Pro co nejrychlejší čas na kolo není podstatná maximální rychlost auta, alespoň většinou, nýbrž průměrná rychlost. Ta je nejvíce ovlivněna rychlostí, kterou může jet v zatáčkách, protože zcela rovných úseků na tratích zase tolik nebývá. Takže když vezmete modelovou zatáčku a zjistíte, jak rychle v ní dané auto může jet, lze ho takhle snadno - a ryze teoreticky - srovnat s konkurencí. Pochopitelně, každá trať je jiná a např. na okruhu de la Sarthe nebo kdekoliv, kde jsou extrémně dlouhé rovinky, by tohle nefungovalo, ale v zatáčkách Jasonovy výpočty rozhodně platí.

Známe-li přítlak v určité rychlosti, můžeme zjistit, jaký je minimální poloměr zatáčky, kterou auto v dané rychlosti projede. V případě Viperu to je 309,9 metrů při 250 km/h. Pokud je okruh ve tvaru kruhu o tomto poloměru, Viper zvládne jedno kolo za 28 sekund. Připomínáme, všechno je to teorie, proto „jezdíme” dokola po dokonalém kruhu.

Když na stejném okruhu vypočítáme maximální rychlost, jakou po něm může jezdit Ferrari, aniž by mu došla přilnavost, dostaneme se na 222,5 km/h. Tedy, teoreticky - v praxi bude rychlost ještě nižší, protože při zhruba 220 km/h bude přítlak nižší než při 250 km/h. To je rychlost, pro kterou Ferrari zveřejnilo jeho hodnotu. Tu pak Fenske použil pro výpočet. Objetí jednoho kola bude Ferrari trvat 31,5 vteřiny, o 3,5 s déle než Viperu. Na okruhu, který má necelé dva kilometry, to je opravdu dlouhá doba. I kdybyste na Ferrari nazuli gumy z Viperu ACR, dostalo by se jen na 29,8 vteřiny.

Výsledek je tedy jasný. Když autu dáte hromadu přítlaku - mimo dalších úprav na podvozku a lepších pneumatik, samozřejmě -, budete moci v zatáčkách jezdit extrémně rychle. Právě díky tomu dokázal Viper ACR získat tolik rekordů. Můžete namítnout, že třeba 918 Spyder je lepší auto pro každý den, má nesrovnatelně vyšší maximální rychlost i lepší zrychlení v přímce, jenže... Až se tato dvě auta sejdou na okruhu, na který přijedou po vlastní ose, roli bude hrát jen čas na kolo. A pro majitele 918 jistě nebude příjemné, když jej pokoří vůz se zlomkovou cenou. A v obou případech půjde o tovární, zcela sériové vozy se silniční homologací...


Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 1 - proc je viper nejrychlejsi video ee 01Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 2 - proc je viper nejrychlejsi video ee 02Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 3 - proc je viper nejrychlejsi video ee 03
Viper ACR zvládne objet kruh o průměru přes 600 metrů za 28 sekund, Ferrari 488 GTB za 31,5 sekundy. To už je pořádný rozdíl

Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 4 - Dodge Viper ACR 2017 nove 01Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 5 - Dodge Viper ACR 2017 nove 02Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 6 - Dodge Viper ACR 2017 nove 03Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 7 - Dodge Viper ACR 2017 nove 04Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 8 - Dodge Viper ACR 2017 nove 05Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 9 - Dodge Viper ACR 2017 nove 06Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 10 - Dodge Viper ACR 2017 nove 07Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 11 - Dodge Viper ACR 2017 nove 08Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 12 - Dodge Viper ACR 2017 nove 09Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 13 - Dodge Viper ACR 2017 nove 10Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 14 - Dodge Viper ACR 2017 nove 11Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 15 - Dodge Viper ACR 2017 nove 12Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 16 - Dodge Viper ACR 2017 nove 13Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 17 - Dodge Viper ACR 2017 nove 14Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 18 - Dodge Viper ACR 2017 nove 15Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 19 - Dodge Viper ACR 2017 nove 16Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 20 - Dodge Viper ACR 2017 nove 17Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 21 - Dodge Viper ACR 2017 nove 18Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 22 - Dodge Viper ACR 2017 nove 19Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 23 - Dodge Viper ACR 2017 nove 20Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 24 - Dodge Viper ACR 2017 nove 21Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 25 - Dodge Viper ACR 2017 nove 22Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 26 - Dodge Viper ACR 2017 nove 23Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 27 - Dodge Viper ACR 2017 nove 24Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 28 - Dodge Viper ACR 2017 nove 25Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 29 - Dodge Viper ACR 2017 nove 26Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 30 - Dodge Viper ACR 2017 nove 27Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 31 - Dodge Viper ACR 2017 nove 28Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 32 - Dodge Viper ACR 2017 nove 29Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 33 - Dodge Viper ACR 2017 nove 30Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 34 - Dodge Viper ACR 2017 nove 31Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 35 - Dodge Viper ACR 2017 nove 32Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 36 - Dodge Viper ACR 2017 nove 33Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 37 - Dodge Viper ACR 2017 nove 34Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 38 - Dodge Viper ACR 2017 nove 35Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 39 - Dodge Viper ACR 2017 nove 36Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 40 - Dodge Viper ACR 2017 nove 37Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 41 - Dodge Viper ACR 2017 nove 38Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 42 - Dodge Viper ACR 2017 nove 39Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”? - 43 - Dodge Viper ACR 2017 nove 40
Viper ACR vděčí za svou rychlost na okruhu zejména aerodynamice, tak špičkovým výkonům ale musí být pochopitelně uzpůsoben jako celek

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.