Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci odhalili detaily k novému typu motoru, může oddálit nástup elektromobilů
11.9.2020 | Mirek Mazal
Korejci věří, že spalovací motory mají větší budoucnost, než jim řada jiných věští a už 9 let vyvíjí nový motor CVVD. Teď se konečně můžeme detailněji podívat na to, jak funguje.
Zkraje letošního roku jsme vás informovali o snahách automobilky Hyundai oddálit nástup elektrických aut novým spalovacím motorem. Korejci se přidali do tandemu za Mazdu a poprvé představili potenciálně převratnou techniku zvanou Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Dosud nepoznaný způsob ovládání ventilů má přinést o 4 % vyšší výkon, pětiprocentní snížení spotřeby a o 12 % méně vypuštěných emisí, to vše současně.
Základním principem fungování CVVD je schopnost přizpůsobit se aktuální jízdní situaci. Při jízdě víceméně konstantní rychlostí vůz vyžaduje relativně málo energie, a tak korejský agregát nechává sací ventil otevřený až do poloviny kompresního zdvihu a snížením odporu stlačování pístu se zlepší účinnosti pohonu, respektive se sníží spotřeba pohonných hmot. Po sešlápnutí plynu či jiné potřebě výkonu se sací ventil uzavře hned na začátku kompresního procesu, a to maximalizuje množství vzduchu použitého při spalovací fázi vedoucí ke zlepšení točivého momentu.
CVVD umí na rozdíl od stávajících technologií měnit všechny podstatné parametry ventilového profilu, tedy okamžik otevření, zdvih i čas zavření. Všechny vzájemně závislé jevy u Hyundai správně nastavují nepropojené části rozdělené částí vačkové hřídele. Vtip je v tom, že hřídel se může pohybovat odděleně od vaček.
Fungování teoreticky složitého konceptu si nyní můžeme upřesnit. Hodí se připomenout, že dosud používané systémy používají pevné vačkové hřídele a variabilitu do hry přináší buď nastavitelné přídavné páky přenášející profil vačky na ventil nebo změna natočení celé hřídele vůči klikové hřídeli. CVVD je založeno na volném uložení vaček na hřídeli. Přenos pohybu hřídele na samotnou vačku zajišťuje proměnná soustava, která poměrně jednoduchým mechanismem mění relativní úhlovou rychlost vačky vůči hřídeli. Část otáčky se vačka pohybuje rychleji, část pomaleji, čímž dochází k nastavování ventilového profilu. Nastavení zmíněného mechanismu má na starosti pomocná hřídel ovládaná elektrickým aktuátorem.
Způsob přesouvání ovladače nasazeného na pohyblivém jezdci je skutečně pozoruhodný. Jednotlivé komponenty dovolující variabilitu ventilů jsou přesně tak důmyslně sladěné, jak by mohly být za devět let aktivního vývoje převratného pohonu. Nový motor plný nových drážek, dílů, zářezů, ozubených kol a otvorů by měl garantovat výdrž 10 let a nejméně 160 tisíc kilometrů bez závad. Fascinuje stoprocentní spoleh nového řešení na mechaniku, jelikož CVVD nedoprovází žádná elektronika potenciálně náchylná k poruchám. Chystanou novinku je potřeba hlavně správně mazat, poté prý může přežít i celý zbytek auta.
Prvním sériovým autem s novým motorem se stalo Hyundai Sonata modelového roku 2020 s novým motorem 1,6 T-GDI o výkonu 132 kW (160 koní). Výkonově tedy motor oproti současnosti do bůhvíjakých výšin nezamíří, to ale není jeho primární úkol - chce být efektivnější ve smyslu zachování slušného výkonu při citelně menší spotřebě, větší „čistotě” a vysoké spolehlivosti. Jaká bude realita, ukáže ve všech ohledech až čas.







Motor Continuously Variable Valve Duration (CVVD) od Hyundai odhalil další své přednosti, není jich málo. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 9 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 10 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva