Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci s Francouzi dokončili vývoj revoluční neviditelné antény. Zlepšuje příjem všeho, i když ji nespatříte ani v náznaku
21.12.2023 | Petr Prokopec
Pokusy o více či méně neviditelné antény už tu byly, vesměs ale buď stejně byly vidět, nebo příjem signálu zhatily tak, že o ně nebyl důvod stát. Nyní tu máme novinku, která vidět opravdu není a přesto má nabídnout lepší příjem než konvenční biče či tzv. žraločí ploutve.
Na automobilové antény povětšinou nepřichází řeč příliš často, a to dokonce ani během premiér zcela nových aut. Obecně vzato totiž nejde o až tak zajímavý prvek. Jeho tvar byl navíc po dlouhé dekády neměnný, čelní či zadní partie zkrátka zdobil dlouhý a vlastně i poněkud nevzhledný bič. Ten se postupem času díky zlepšujícímu se vysílání a přijímání signálu stával stále kratším, až se nakonec přesunul na střechu. Nejprve v podobě malé tyčky, posléze do tvaru žraločí ploutve.
Branže se ovšem začíná radikálně měnit, přičemž důraz je kladen jak na konektivitu, tak na aerodynamiku. I žraločí ploutev se tedy stává přežitkem, budoucností jsou neviditelné antény. Pokusy o takové řešení už tu byly, s prvním údajně komplexně fungujícím řešením ale až nyní přichází korejská společnost LG Electronics, která na něm spolupracovala s francouzským výrobcem autoskel Saint-Gobain Sekurit. A už jeho účast na celém projektu naznačuje, odkud fouká vítr.
Kompletní podrobnosti zatím nejsou známy, korejský gigant ale ve své tiskové zprávě zmiňuje naprosto neviditelný film, který lze aplikovat na čelní sklo či střešní okno, případně pak rovnou do nich. Díky tomu není problémem jakýkoli design, jakékoliv zaoblení a ve finále ani jakýkoli materiál. Není tedy třeba přistupovat k jakýmkoliv kompromisům v rámci designu, místo toho lze tlačit na minimalizaci koeficientu větrného odporu.
S ohledem na to, jak malé jsou dnes ony žraločí ploutve, pochopitelně nelze počítat s výraznými úsporami paliva, stejně jako se asi příliš nepromění ani samotný vzhled nových aut. Na druhou stranu ale může dojít ke zkvalitnění příjmu signálu, neboť onen průhledný film může být mnohem větší, než je tomu u dnešních trčících antén. Korejci ostatně dodávají, že systém je adaptivní a zvládá se přizpůsobit jakékoli síti lépe než konvenční antény všeho druhu.
Novinka byla vyvinuta na základě 80 patentů, mezi které patří i technologie průhledných elektrod. Společnosti LG Electronics a Saint-Gobain Sekurit hodlají transparentní anténu veřejnosti poprvé představit naživo již v lednu na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas. Kdy přesně ale z ní budou profitovat automobily, zatím nebylo upřesněno. Běžná skla francouzské firmy nicméně používají vozy po celém světě.
Prezident automobilové divize LG Electronics Eun Seok-hyun navíc uvedl, že provedeny již byly ostré testy, během nichž byl „potvrzen výjimečný telekomunikační výkon“. Zdá se tedy, že od rozmachu zcela neviditelných antén nás dělí už jen malý krůček. Otázkou je cena, s ohledem na modularitu celé koncepce a možnost masové výroby pro desítky milionů aut ročně, ale nakonec může jít o pakatel.
Korejci zatím ukázali pouze vizualizaci neviditelné antény, naživo hodlají revoluční novinku demonstrovat v lednu v Las Vegas. Vidět ale stejně nemá být nic. Foto: LG Electronics, tiskové materiály
Zdroj: LG Electronics
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 10 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nejnovější články
- Němec 20 let pátral po vzácném Lamborghini, které patřilo jeho otci. Nakonec se dočkal zázraku
před 8 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 10 hodinami - 80 procent všech vyrobených Mercedesů G stále jezdí. Značka doufá, že u elektrické verze to bude stejně, ale jak by mohlo?
před 11 hodinami - Poslední novinka Dacie se ukázala v úplném základu. Je skoro nejdražší ze všech, přesto nemá ani dva stěrače
včera - Němci vyzkoušeli novou čínskou Škodu Fabia, v poměru schopností a ceny je pro ně v úplně jiné dimenzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva