Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení
16.7.2021 | Petr Prokopec
Už osvědčený princip se Němci rozhodli aplikovat v autech, která si dosud musela vystačit obvykle jen s jednorychlostní převodovkou. Ta ale ve výsledku shazuje dojezd i dynamiku elektromobilů, plynule měnitelný převod má pomoci.
Tento týden Evropská unie přišla s novým návrhem týkajícím se budoucích emisních standardů aut. Počítá nepřekvapivě s razantním utažením šroubů a nepřímo nařízenou elektromobilitou pro všechny. Něco takového je podle nás utopií, na tomto hrobě jsme však plakali tolikrát, že na něm už roste kapradí. Optikou Bruselu se už dnes hraje jen o to, kdy politici zmáčknou červené tlačítko a „vypnou” výrobu spalovacích aut.
Z našeho úhlu pohledu je to nesmysl, neboť jedinou rozumnou cestou je počkat na chvíli, kdy elektromobily z ekonomického, ekologického i praktického hlediska benzinové a dieselové vozy jasně překonají, což se nepochybně může stát. Ač jsou jejich motory méně komplexní a efektivnější, výrobci dosud pořád nezvládají plně vytěžit jejich potenciál. Faktorů je nespočet a mezi nimi i důležitá součást hnacího ústrojí, jednorychlostní převodovky. Dvourychlostní dosud dostalo pouze Porsche Taycan, ovšem pouze u zadního elektromotoru.
Nyní se ovšem schyluje k podstatné změně, neboť firma Bosch přišla s převodovkou budoucnosti určenou právě pro elektromobily. V principu není převratná, jde o převodovku typu CVT (její konkrétní název zní CVT4EV), která se ale pro elektrický pohon jeví být ideálem. Jednotlivé rychlostní stupně jsou virtuální, k jejich uzamčení může dojít přesně dle požadavků výrobce vozu. Dle Němců se zlepšuje akcelerace, navyšuje maximálka, a tedy i zvyšuje provozní efektivita.
Podle Bosche nový automat snižuje požadavek na výkon elektromotorů, což vede k menším nárokům na baterie i další součásti elektrického pohonu. Vše tak může vést k lepším a nebo levnějším elektromobilům - mohou disponovat stejnou dynamikou a stejným dojezdem jako jejich dražší protějšky, nebo za stejné peníze nabídnout víc.
Bosch nicméně aktuálně nezmiňuje žádnou spolupráci s některou z automobilek, pročež není jisté, kdy by se alternativnímu pohonu uzpůsobené CVT mohlo objevit v prodeji. Je nicméně možné, že dojde na kontrakt s Volkswagenem, na jehož modelu e-Golf Němci novou převodovku testují. Jakých konkrétních benefitů však u tohoto vozu dosáhli, již neupřesnili. Jen dodávají, že automat zvládá bez problémů přenášet i točivý moment vyšší než 500 Nm, což je u elektrických aut důležité.
Bosch vyvinul nový automat CVT pro elektromobily. Aktuálně jej testuje na Volkswagenu e-Golf, přičemž není jisté, zda jej německá automobilka bude do budoucna používat. Ostatně o komerčním využití se Němci v tiskové zprávě nezmiňují vůbec. Foto: Bosch
Zdroj: Bosch
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva