Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Strojní inženýr dokázal, že Tesla zfixlovala souboj Cybertrucku s 911. Je fyzikálně nemožné, aby pick-up vyhrál
17.1.2024 | Petr Prokopec
Tady už nejde jen o to, že šéf Tesly mluvil o čtvrtmíli, zatímco závod se jel na poloviční vzdálenost. To už bylo prokázáno a lze to označit i za omyl. Problém je v tom, že automobilka o schopnostech nového pick-upu podle všeho zcela nepokrytě lže.
Pokud Elon Musk něco opravdu umí, pak je to ohýbat realitu ve svůj prospěch. Naposledy to dokázal při prezentaci sériové Tesly Cybertruck, o které prohlásil, že „i při tažení přívěsu s naloženým Porsche 911 je při zrychlení na čtvrtmíli rychlejší než samotné Porsche 911“. Potvrdit to pak mělo video, které americká automobilka natočila na závodní dráze Sacramento Raceway. Jenže tu řada lidí zná pomalu jako vlastní boty. A tak záhy vyšlo najevo, že Cybertruck možná opravdu je rychlejší, ovšem pouze na jedné osmině míle, tedy na 200 metrech místo dvojnásobku.
Od Muska to mohlo být jen přeřeknutí, ale nebuďme naivní. Automobilka mohla také zjistit, že na čtvrtmíli je již Porsche rychlejší a čelist publika by už neposlala na zem. Vzdálenost tak byla zkrácena na polovinu a manažeři značky s Muskem v čele možná doufali, že si toho nikdo nevšimne. A pokud by si všiml, mohou říkat, že se spletli, však většina závodů ve sprintu se jezdí na čvrtmíli. Jenže tohle není všechno.
Celé věci se nyní rozhodl podrobněji podívat na zoubek náš dávný přítel, povoláním strojní inženýr a bývalý motorář Jason Fenske, dnes člověk stojící za projektem Engineering Explained. Ten v prvé fázi poukazuje na to, že Cybertruck má nejvyšší rychlost omezenou na 209 km/h, zatímco nejpomalejší 911 v nabídce, tedy varianta zvaná T, se zvládá rozjet až na 291 km/h. Pokud tedy přijde řeč na maximálku, je zcela jedno, zda je elektrický pick-up plně naložený či prázdný, zda má či nemá připojený přívěs, Porsche totiž překonat nemůže. Leda byste jej shodili z letadla nebo s ním sjeli do Macochy. Ale to je pohled optikou závodu na opravdu dlouhé trati.
Soustřeďme se tedy nyní jen a pouze na onen sprint. Fenske totiž spočítáním záběrů zjistil, že Cybertruck zvládá onu osminu míle za 8,25 sekundy. To samo je na třítunový vůz s aerodynamikou hůře opracované cihly pozoruhodné. Ovšem na opanování mediálního prostoru by to zřejmě nestačilo, i když Porsche je o chlup pomalejší. Bez přívěsu se nicméně propast mezi oběma vozy rozšiřuje, Tesla totiž danou vzdálenost zvládá zajet za 6,94 sekundy. Tedy o 1,31 sekundy rychleji než s přívěsem.
Jason Cammisa přitom se Cybertruckem dokázal zajet čtvrt míli za rovných 11 sekund a za sebou neměl připojeno vůbec nic. Což znamená, že pokud by onen rozdíl z osminy míle zůstal zachován, vůz s přívěsem by danou vzdálenost zdolal za 12,3 sekundy. Porsche 911 Carrera T byl ovšem naměřen čas 12,2 sekundy, a to hned dvěma americkými magazíny (Car and Driver a MotorTrend). Porsche samotné by jej pak možná ještě o jednu či více desetinek zlepšilo.
Je tedy evidentní, že Cybertruck není na čtvrtmíli rychlejší než nejpomalejší Porsche 911 v nabídce, tedy pokud má připojený přívěs, v tu chvíli to jednoduše není fyzikálně možné. Musk tedy lhal v přímém přenosu o tom, co jím nabízený vůz dokáže, popř. firma záměrně zfixlovala dynamiku Porsche pak celé videu nakašírovala tak, aby to vypadalo jako férové klání. Tesla má na kontě něco, co není nemístné označit za podvod. A přinejmenším dluží omluvu Porsche. Pochybujeme ale, že se někdy něco takového stane...



Cybertruck sice není tak působivý, jak být měl, ovšem i tak by mu jeho design zajistil nemalou pozornost. Pro Teslu to ale zřejmě bylo málo, a proto přeháněla či spíše rovnou lhala o jeho dynamice. Koho to ale překvapí... Foto: Tesla
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 11 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva