Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají

Systém zhášení motoru na křižovatkách je jedním z bizarních prvků dnešních aut. Že se vám líbí? Proč ne. A že se vám nelíbí? Tak to nikoho nezajímá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají

15.4.2011 | Pavel Janda | 142 příspěvků

Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Systém zhášení motoru na křižovatkách je jedním z bizarních prvků dnešních aut. Že se vám líbí? Proč ne. A že se vám nelíbí? Tak to nikoho nezajímá.

Vylhaná motivace

Nejhorší na celé věci je, že automobilky se ani nedokážou k věci rovně postavit a otevřeně říci, proč takto houfně a stejně nešťastně podobný prvek implementují. V jedné z loňských tiskových zpráv Fordu zaznělo, že výrobce systém zavádí (tuším, že to bylo do faceliftovaného Mondea) kvůli poptávce zákazníků. Jde o prostou lež, realita je úplně jiná.

Po podobných záležitostech totiž v Evropě neroste přirozená poptávka, roste pouze byrokratický tlak na jejich zavádění. Nebo snad větší procento z vás před deseti lety vypínalo motor na křižovatkách? Vždy se našli takoví, kteří to dělali, ale šlo spíše o promile než procenta řidičů. Proč by nyní měli chtít něco podobného dělat ve větší míře? Systém start stop není ve své podstatě ničím jiným než automatickým zhasnutím motoru a zapnutím zapalování, aby zůstaly v chodu všechny palubní přístroje, akorát za vás „otočí klíčkem”. A to rozhodně není něco, co by tvořilo bariéru mezi nechtěným a žádaným. Změnily se pouze podmínky na trhu, které nutí výrobce k zavádění sebenesmyslnějších opatření pro to, aby klesla spotřeba paliva při normovaných testech.

Osobně neznám nikoho, kdo by tento systém výslovně chtěl. Znám některé, kteří jej tiše tolerují a znám násobně více těch, kteří jej odmítají. A kolik z nich jej má? Všichni. To je výsledek projeveného přání zákazníka.

Tato argumentace by ale před řadou z vás neobstála, však se znám pouze s partou „pirátských exotů”, kteří se vymykají standardu. Své přátele bych hájil, ale půjdu na to jinak. Evropský trh naštěstí není ten jediný na světě a prostým porovnáním nabídky automobilek na tom či onom kontinentu snadno zjistíme, jak se věci mají ve skutečnosti.

Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají - 7 - Start and stop Ford 01Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají - 8 - Start and stop Ford 02
Ford při zavádění start-stop argumentuje poptávkou, sám tomu ale jistě nevěří

Jiný kraj, stejný mrav, jiný výsledek

Důvod k zavádění systému start stop je mnohem prostší a s preferencemi zákazníků má společného asi tolik jako nebe a dudy. Evropský test normované spotřeby je zkrátka stvořen tak, že se v něm vypnutí motoru při stání na místě projeví lepším výsledkem. Proto také rázem všechny automobilky začaly tuto věc používat, neboť také chtěli mít „ten lepší výsledek”. To zní ještě docela tržně (ač tomu tak docela není), věc má ale ještě další úroveň - od příštího roku začnou platit limity na maximální průměrné množství emitovaného CO2 napříč modelovými řadami automobilek (podrobněji jsme se o tom zmínili před pár dny) a CO2 není nic jiného než ekvivalent spotřeby paliva. A ta se počítá zmíněným testem. Výrobci si tak snadno zkalkulovali, že se jim vyplatí vměstnat do svých aut start stop a tím průměrné emise CO2 snížit, pokuty za nadlimitní emise by byly vyšší. Proto to nakonec dělají úplně všichni, včetně Ferrari.

Kde je v tomto kolotoči zákazník? Nikde, ten jen úpí nad vypínáním svého start stopu při každé jízdě, spoustě řidičů totiž opravdu není vůbec k ničemu. Navíc řada dalších raději vymění 0,1 litru spotřebovaného paliva na 100 km za komfort, který nabízí trvale spuštěný agregát. Ono poskočit v koloně o 100 metrů s 15 starty motoru, zvláště jde-li o motor naftový, není nic příjemného.

A kdepak je ono interkontinentální srovnání? Tady: normované testy americké EPA byly do loňska konstruovány tak, že vliv systému start stop na normovanou spotřebu byl nulový. A víte kolik aut jím bylo ke konci září loňského roku v Americe vybaveno? Přesně jedno, Porsche Panamera. Neexistoval žádný jiný vůz, který by systém start stop v Americe nabízel, byť by to bylo jen na přání. Na loňskou zářijovou nabídku evropských odnoží těch samých automobilek si vzpomeňte sami. Třeba zrovna zmiňované BMW nabízelo v tu chvíli v Evropě již pouze auta se systémem start stop, v Americe ani jedno.

Doplněno 2013: BMW později zavedlo start stop jako standardní prvek i u řady 3 pro USA. Zákazníky to rozlítilo natolik, že jej oficiálně umožnilo trvale vypnout. Hádejte, co v Evropě? Že by také? Ani omylem...

Někteří výrobci tehdy dokonce otevřeně přiznávali: nedovolíme si navýšit cenu vozu o 500 dolarů (cca 9 tisíc korun), jimiž by dodatečná montáž systému start stop cenovku zatížila, kvůli efektu, jenž je pro mnohé zákazníky nehmatatelný. Že by zákazníci v Evropě byli natolik jiní a za onou devítitisícovou investicí se hrdě hnali, zatímco Američtí (kteří mimochodem v kolonách stráví více času) by ji odmítali? Kdeže, to pouze v Americe zafungoval trh, v Evropě úřednická regulace. Preference zákazníků tu šly zcela stranou.

Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají - 9 - Start and stop Audi 01Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají - 10 - Start and stop Audi 02Systém start stop: nikdo ho nechce, všichni ho mají - 11 - Start and stop Skoda 01
Automatického zhášení motoru si užijete i ve vozech Audi nebo Škoda

Vývoj pro regulace nikam nevede

Proč o tom všem mluvím? Velmi mi vadí, že je nabídka automobilek na trhu je stále více obrazem evropských předpisů a stále méně zákaznických preferencí. Případ systému start stop je relativně bagatelní, je ale krystalickou ukázkou toho, jak evropské regulace trh deformují a jak se ve výsledku dotýkají každého z nás.

Možná si říkáte, že úředník se skrze podobné regulace snaží zákaznické preference předjímat a tím způsobit posun trhu směrem, kterým by tak jako tak jít musel. Rád bych věřil tomu, že je snaha Bruselu takto alespoň míněna (a ani tomu nevěřím), její výsledek ale nikdy nebude dobrý. To všechno už jsme tu přece jednou měli, nejde o nic jiného než jiný projev státního plánovaní - místo konkrétní definice toho, co se má dělat, se pouze stanovují podmínky, za jakých se má to či ono dělat. Výsledek tak působí poněkud diversifikovaněji, ale opravdu takový je? Však si za rok nebo dva zkuste koupit auto bez systému start stop, přitom implementace tohoto řešení nikdy nebyla výslovně nařízena...

Z vlastní zkušenosti víme, že nikdo není schopen přinutit nabízející k tak správnému jednání jako kupující sami a kladení překážek mezi obě strany obchodu vede vždy k horšímu než dobrému výsledku. Přesto se znova do této pasti ženeme - s modrou vlajkou za zády a zlatou hvězdou mezi vesele vyceněnými zuby.

Je zjevné, že automobilky dnes mnohem více snahy věnují efektivnímu přizpůsobení se zavedeným regulacím než stejně konanému přizpůsobení se tomu, co zákazníci opravdu žádají. Jsem si naprosto jist, že vývoj pro regulace a nikoli pro zákazníky vede z dlouhodobého hlediska do pekel. Proto také automobilismus v posledních letech směřuje tím směrem, jakým směřuje. Není na čase pozvednout hlavu a říci „dost” dříve, než nám Evropská komise nakáže i to, čím máme jezdit do center našich měst? Bez tichého přihlížení nás všech se nic takového nemůže stát skutečností...

Pavel Janda

Diskuze 142 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše