Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo FKERS: 80 koní navíc skoro zadarmo
30.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
(+ video) Volvo představilo systém FKERS, který rekuperuje kinetickou energii s čistě mechanickým využitím setrvačníku. Jak funguje?
KERS známe již nějaký ten pátek především ze světa formule 1, ale zabydlel se také například ve speciálním závodním Porsche 911 GT3 Hybrid. Motorsport je velmi často líhní různých pokročilých technologií a také polem, kde si tyto velice drahé technologie ospravedlní svou existenci a náklady na vývoj. Volvo svou technologii FKERS považuje do značné míry za revoluční v oblasti běžných osobních automobilů a my se nyní pokusíme nahlédnout pod pokličku tohoto „zázraku”.
FKERS je zkratkou pro Flywheel Kinetic Energy Recovery System, což je docela krkolomná fráze, odkazuje ale právě na výše zmiňované systémy KERS jako technologii v motorsportu, což je marketingově velmi dobře uchopitelné. Volvo prohlašuje, že FKERS představuje lehký a levný systém, který při akceleraci s využitím čtyřválcového agregátu vyvolá pocit přítomnosti šestiválce pod kapotou. A jako bonus navíc dostanete nižší spotřebu o zhruba 20 %. To jsou poměrně silná slova, ale nyní si pojďme celý princip fungování rozklíčovat.
FKERS bude napojen na zadní nápravu automobilu a jednoduše řečeno bude sbírat kinetickou energii ze zadních kol. V momentu, kdy řidič sešlápne brzdu, energie vytvářená při brždění roztočí setrvačník až na 60 tisíc otáček za minutu a v momentu, kdy bude auto znova akcelerovat se kinetická energie rotačního pohybu bude přenášet na zadní kola skrze speciální převodovku.
Princip fungování celého systému je tak i přes využití stejného základního komponentu dramaticky odlišný od toho, který používá Porsche v GT3 Hybrid. V jejím případě funguje setrvačník v podstatě pouze jako akumulátor, pohon kol i „sběr energie z nich” obstarává elektromotor schopný fungovat též jako generátor. Porsche se tím vyhnulo použití převodovky, která je nezbytná pro práci s extrémně vysokými otáčkami setrvačníku, musí se ale pro změnu potýkat se ztrátami plynoucími ze změny kinetické energie na elektrickou a zpět. Systém Volva je čistě mechanický a energii ponechává trvale v „kinetickém stavu”. To se jeví být vhodnějším řešením, ztráty převodovky ale budou v tomto případě též jistě nemalé.
Motor, jenž běžně pohání přední nápravu, bud v momentu, kdy dojde k brzdění a roztáčení zmiňovaného setrvačníku, vypnut. Podle Volva je kinetická energie roztočeného setrvačníku dostatečně vysoká, aby v případě potřeby dokázalo auto akcelerovat bez potřeby zapojení klasického agregátu. Využití setrvačníku bude podle Volva možné i v případě, že automobil již dosáhl cestovní rychlosti.



Pokud budeme mluvit o výkonu, pak vězte, že dle Volva dostane automobil vybavený systémem FKERS bonus až 80 koní. Neradujte se ovšem předčasně, protože technologie má svá omezení dané jejím základním principem spočívajícím ve využití roztočeného setrvačníku. Bržděním se setrvačník roztočí na dostatečné otáčky, ale v těch nezůstane po neomezenou dobu a využitelná kinetická energie tak v čase rapidně klesá.
Nejúčinnější tedy bude FKERS v městském provozu, kde je poměr zastavování a rozjíždění podstatně vyšší než v případě jiných jízdních režimů. Zde technologie má své hlavní opodstatnění a bude mít zásadní vliv na spotřebu, která je v městském cyklu vysoká právě díky častému rozjíždění a zastavování. Společnost sama předpokládá, že hlavní agregát může být vypnut až polovinu času stráveného na přeplněných městských silnicích.
Zajímavá je také skutečnost, že samotná konstrukce využitého setrvačníku je tvořena uhlíkovými vlákny a jeho hmotnost je tak přibližně 6 kg. Průměr setrvačníku se Volvu podařilo udržet pod 8 palců, což zhruba odpovídá 20 cm. To je samozřejmě velmi dobrá zpráva, protože konstrukčně takto malou součástku nebude problém integrovat na zadní nápravu běžného automobilu. Zajímavé také je, že se setrvačník roztáčí ve vakuu (samozřejmě ne ideálním), čímž se do značné předchází třecím ztrátám a využitelnost respektive velikost kinetické energie je podstatně větší.
FKERS může být v budoucnu jednodušší a levnější alternativou k relativně méně efektivním hybridům, které musí být vybaveny drahými bateriemi a řídící elektronikou (nemluvě o hmotnosti). Tuto technologii chtějí dalšímu zkoumání podrobit také u BMW nebo Jaguaru.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva