Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Golf Variant R, GTD a Alltrack: tři nové tváře všeuměla
3.5.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Jsou jako bratři v triku. Sdílejí stejný základ, každý má ale v rukávu docela jiné trumfy.
Přehled kapitol
Golf R Variant - praktická kompaktní Raketa
První dvě varianty Variantu vlastně jsou jako dva medvědi od Kolína. Jeden dlouhý, druhý spíše široký, jeden umí rychleji běhat, druhý zase lépe šplhá. Množství jejich společných vlastností je ale překvapivě velké. R Variant je ale jiné zvíře. Sice také medvěd, už ale spíše grizzly než baribal. Není to ale vzhled, kde je třeba hledat odlišnosti. V tomto směru je naopak velmi skromný a nebýt těch výfuků na zádi, spíše byste si všimli GTD než tohoto mazlíka. Zaznělo to už v našem testu krátkého eRka - toto je těch nejméně nápadných 300 koní, které lze koupit. V podobném duchu jsem mluvil už i v případě Seatu Leon Cupra ST, jenže Golf R je v kamufláži schopností ještě o krok dále.
Nechci tu ale marnit váš čas opakováním něčeho, co už zajisté máte dobře nastudováno z testu krátké verze. Vzhledově je to u Variantu stejný příběh. Jak se ale prodloužení projevilo na jízdním projevu? K tomu ale až za chvíli. Nejdříve jeden námět k zamyšlení. Také jste si všimli, že se Volkswagen u Golfu R nikde nekasá okruhovými časy a ani ho nikde neprezentuje prostřednictvím záběrů při jízdě na okruhu? I při prezentaci kombíku bylo ukázáno video, na kterém se R prohání na horské silnici. Na něm jsou Golfy R dokonce dva a ještě to působí, jakoby si jejich řidiči tu silnici „spletli se závodní dráhou”. Dokonce chybí i obvyklé upozornění, že to nemáme zkoušet doma, protože cesta byla uzavřená a řidiči byli profíci. Jestli to viděl poslanec Huml, musela ho z toho trefit mrtvice.
Proč to ale říkám? Je to velmi podstatné, protože to jednoznačně ukazuje, kam Volkswagen s Golfem R míří. To nemá být ostrý rekordman, tohle má být nejrychlejší kompaktní univerzál všech dob. Proto konzervativní vzhled, proto pohon všech kol, proto pouze DSG u praktické varianty. Ještě jednu věc má konzervativní - naladění podvozku. Tedy konzervativní, relativně vnímáno samozřejmě. Při hodnocení eRka se totiž nelze vyhnout srovnávání s jediným přímým konkurentem, s Cuprou ST. Ta je na jednu stranu vysoce stabilní, přesto ráda zavrtí chvostem a neustále z ní máte pocit, že má někde uvnitř ukrytého dobře vycvičeného teriéra. Ten obvykle poslouchá na slovo, ovšem povolte mu trochu uzdu, začne bláznit a dělat psí kusy.
V Golfu ale máte pocit sterility a nedostatku emocí, pokud se to vůbec dá říct o třistakoňovém autě. Sice má pěkný zvuk, rychlý je neuvěřitelně, přesto z něj necítíte tu radost z pohybu. Do Cupry sednete, vezmete ji na silnici a na okruh a ona vám neustále dává najevo libé i nelibé pocity a velmi rychle si z ní dovolíte dolovat její maxima. Renegáta, jak jej nazval kolega, vezmete na první apex a hned cítíte, že předek není tak dobře napojen na povrch jako u Španělky a má lehkou tendenci hrnout se ven. V šikaně vám zase vaše pozadí říká, že záď auta chce jít mimo vyjeté koleje, ovšem i tak je k zemi přilepena výrazně více, než akčně se chovající prdelka Seatu. Ale abych té kritice trochu ztupil ostří, musím říct, že s Cuprou jsem toho na okruhu najezdil výrazně více a vyrázně neomezeněji, než v případě eRka. Jak vidíte na videu, zde jsme museli držet vláček a instruktor jedoucí v prvním autě měl velmi konzervativní přístup jak k podržení akcelerace, tak k pozdnímu brzdění. Tohle bylo prostě svezení na okruhu, ne zajíždění ostrých kol. Možná až výrazně větší přitlačení na pilu přinese onu zábavu, jenže jedinců, kteří toho budou opravdu schopni, mezi námi zase až tolik není a zrovna za volanty Golfu R je asi moc neuvidíme.
Celkový dojem z Golfu R Variant je prostě jiný než u Cupry ST. Na rozdíl od ní vás neustále nepokouší jet někam bláznit, maximálně vás svádí k neustálému zašlapávání plynu do podlahy, při kterém si užíváte dostupného zrychlení. Je tak asi jediná věc, kterou by mu někteří snad mohli vyčítat. Jinak výborně naladěné a velmi slušně se chovající DSG má krátkou šestku, což při cestování na dálnici snižuje akustickou pohodu posádky a zvyšuje spotřebu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejnovější články
Mercedes vážně umí potěšit zákazníky. Po sérii požárů poslal desítky tisíc vozů do servisů, lidem vrací podstatně horší auta
před 2 hodinamiHyundai zaměstnává v Evropě slušné mimoně. Tento říká, že manuály „nikdo nechce” a spalovací sporťáky jsou vedle elektromobilů „zklamání”
včeraRenault udělal z Dacie další vlastní model. Stvořil tak hezčí, výkonnější a vybavenější auto, které bude pořád levné
včeraTo už dnes ani prestižní evropské automobilky neumí nabídnout lákavé auto? Na novinkách devastují vše, včetně designu
včeraChorvatský poník pro jeden trik stanovil hromadu světových rychlostních rekordů, všechny jsou na jedno brdo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva