Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí

Po nedávných prvních dojmech pro vás máme plnohodnotný test kupé Genesis. Jak si vede s manuální převodovkou a nejlepším motorem?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí

15.8.2011 | Michal Borský | 8 příspěvků

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí

/

Po nedávných prvních dojmech pro vás máme plnohodnotný test kupé Genesis. Jak si vede s manuální převodovkou a nejlepším motorem?

Rychlá i40? Ani náhodou

Testy mých kolegů sice vždy edituji k obrazu, který je konformní s tím, jak na auta dlouhodobě nahlížíme, ale i když jsem to udělal také v tomto případě, nemohu si nadto odpustit ještě vlastní komentář. Ne snad proto, že bych s kolegovým pohledem nesouhlasil, Genesis Coupe je ale natolik svérázným autem, že je obtížné vystihnout jeho podstatu obvyklým testem.

Strávil jsem za volantem testovaného provedení asi tisícovku kilometrů a to ze dvou důvodů. Jednak mě vůz zajímal jakožto potenciálního zákazníka a pak jsem chtěl přijít na to, jak je možné, že jsem si o něm vyslechl od několika novinářů tolik protichůdných názorů. Od naprostého nadšení až po totální pohrdání, to všechno o tomto autě bylo řečeno (žel bohu ne napsáno, ale to je na jiný článek...). Nyní už to chápu, o Genesis Coupe totiž můžete prohlásit prakticky cokoli a bude to pravda, svým způsobem.

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 30 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 01Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 31 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 05

Genesis totiž reprezentuje přístup ke ztvárnění auta, na který nejsme v Evropě zvyklí. Zde je běžné udělat resp. nabídnout vůz tak, že v něm všechno je, nebo alespoň má být „dokonalé“ (a je také patřičně drahý), nebo tak, že se všechno tak nějak ošidí (a je patřičně levný). Výsledky testu jsou pak obvykle možné jen dva: auto je až na pár drobností skvělé, ale musíte za něj řádně zaplatit, nebo je všelijaké, ale stačí vám na něj pár výplat. Velké korejské kupé ale nepasuje ani do jedné ze škatulek, je třeba se na něj podívat úplně jinak.

Na jednu stranu je faktem, že na spoustu věcí v něm se u Hyundai očividně „vybodli“, odflákli je, udělali je jen tak, aby tam byly. Kdybych měl dát dohromady seznam prvků, které jsou podle mého „špatně“, vykroutíte si hlavu. Můžete se podívat kamkoli po autě a najdete v něm spoustu chyb, nesmyslů, nedotažeností a nedomyšleností. Aby v něm bylo nějaké autorádio a také nějaká navigace, vymysleli v automobilce sladění vozu se systémem Clarionu. Považuji ho za naprosto nepoužitelný, asi po půl hodině pokusů z něj něco dostat jsem došel k závěru, že ve vypnutém stavu páchá v autě nejméně škod. Zřejmě aby bylo možné vůz prodávat v Evropě po 1. listopadu 2011, osadili jej ESP, s naladěním snad z modelu i10. Nefunguje vůbec, musel jsem se hlasitě smát, když auto po přejezdu první větší dálniční nerovnosti skoro zastavilo. Tento systém by být měl spíše zapínatelný než vypínatelný, jízdu torpéduje a nikoli zbavuje potenciálně nebezpečných výstřelků. Kvalita většiny součástí interiéru je zcela imaginární pojem, po 16 tisících kilometrů vypadal volant tak, jako by s ním někdo řídil v drátěných rukavicích, pohromadě uvnitř drželo máloco (v tomto se s kolegou opravdu neshoduji, měl jsem ale auto k dispozici s dalšími pár tisíci kilometrů na hrbu, které jej dost možná „dorazily”) a poloelektrické ovládání sedadel s ovladači jak vyřezanými z kelímků od jogurtu dělalo podobně dobrý dojem jako plat ombudsmana českých drah. Jmenoval jsem pro představu pár věcí, podobných bych našel v tomto autě sto a věřte mi, že nepřeháním. Když konstatuji, že na prvního dojmu působí Genesis divně, říkám si tím o post velvyslance v Libyji. Je to vrcholná diplomacie.

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 32 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 13Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 33 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 16

To ale neznamená, že v automobilce ošidili vše. Lze snad o téměř čtyřlitrovém šestiválci s výkonem přes 300 koní a relativně skromným apetitem, samosvorném diferenciálu, brzdami, co 1 600 kilogramů těžký stroj kroti s nadhledem i při jízdě na hranici jeho možností, nebo podvozku, který na omezovači v 240 km/h s nadhledem zaplouvá do zatáček jak loďka do peřejí, hovořit jako o ošizených řešeních? Ani omylem, polovina podobně laděných aut za dvojnásobnou cenu ve srovnání s Genesis Coupe nebrzdí a nezatáčí, za trakci zajištěnou „samosvorem“ by daly království a o spotřebě kolem 20 litrů při sakra rychlé jízdě leda sní. Toto auto se zkrátka snaží zapůsobit na jeden segment trhu a nabídnout maximum v určitém směru za co nejnižší cenu. A teď jsme u podstaty věci - ono „vybodnutí se“ není samoúčelné, není to tak, že by v Hyundai neuměli udělat některé věci lépe. Jistě to umí, ale tady je zkrátka nechali být, protože chtěli nabídnout řidičsky zajímavé auto za pár šupů. Však se sami podívejte na to, co za cenu tohoto vozu dostanete u konkurence (a to je u nás ve srovnání s jinými trhy drahý).

Na toto řešení, které má jistě na svědomí charakter amerického trhu s auty, lze proto snadno pohlížet řadou optik. Zmiňoval jsem to již na našem fóru a omlouvám se těm, kteří podobná slova již četli, ale vůbec se nedivím, pokud někdo řekne, že toto auto je špatné. Jak jinak hodnotit vůz, který i ve 30° Celsia udržuje otáčky studeného motoru mezi 1 500 a 2 000 jako u Stalingradu a jehož interiér se na horším povrchu rozezní do symfonie pro plast, ocel a skla. Posilovač řízení tu dře jak aspirant na hlavní roli v sedmém pokračování Rockyho, jindy pracuje s červencovým úsilím kotelníka, plyn je v prvních milimetrech své dráhy splašený, později unylý a reakce na jeho ubrání (naštěstí ne přidání) příchází asi půl sekundy po tom, co z něj sundáte nohu. Zkuste si ve 220 km/h ostírat přední sklo v dešti a stěrače se sotva vrátí do výchozí polohy, neschopny překonat vysoký odpor vzduchu, otevřete si v létě boční okénka a ony se ve svém uložení začnou klepat jak ratlík. Všechny tyto „běžné dojmy“ z auta jsou u Genesis Coupe vesměs rozporuplné a nedivím se, že na jeho adresu někdo pronese slovo jako je „krám“.

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 34 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 17Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 35 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 30Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 36 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 32

Ale stejně tak s nedivím, když někdo jiný na jeho adresu pronese, o jak úžasné auto jde. Že za cenu polooholeného Passatu dostal třistakoňové kupé, které umí mnohem více než jezdit rovně a má všechny předpoklady pro to (technika auta je opravdu jednoduchá), aby ostrý styl ježdění vydrželo opravdu dlouho. Co na tom, že plasty a skla drnčí, rádio nehraje, navigace moc nenaviguje, stěrače stírají jen někdy a studený motor si při prvních kilometrech jízdy tak trochu zacvičí. Pravda, ani ovladatelnost, tak důležitá pro využití „sportovního“ potenciálu vozu, není zdaleka optimální, ale není to zase taková tragédie. V čistě ostrém nasazení se auto chová mnohem vyzpytatelněji než při proměnlivějším jízdním režimu a i když je třeba se s řadou věcí vyloženě poprat (hlavně s řízením, řazením a plynem), dá se v tomto boji zvítězit a z auta dostat až neuvěřitelně dobré jízdní průměry. Navíc řadu lidí baví auto přemáhat a k tomu je tu opět faktor ceny - tohle všechno máte za méně než 700 tisíc Kč bez daně. Nedivím se, když někomu Genesis přijde jako „zázrak“.

Sám se jako chytrý Horák pohybuji mezi oběma těmito extrémy. Na jednu stranu uznávám, že všechna auta nemusí být „německá“, v nichž musí být všechno perfektní (některé značky na tuto image dnes leda hřeší, ale i to je na jiné téma). Vyloženě se nabízí srovnání s Porsche 911 Carrera S se stejně objemným motorem, ve kterém je opravdu takřka perfektní prakticky vše. Máte špičkové jízdní vlastnosti, výjimečnou aerodynamiku, skvělé brzdy, v interiéru najdete jen prvotřídní materiály, vynikající zpracování, nejlepší elektroniku... Auto ve výsledku funguje na okruhu, na dálnici, na okresce i ve městě, s 380 koňmi jede přes 300 km/h, Nordschleife udělá za 8 minut a ráno s ním klidně vezmete děti do školy ke spokojenosti všech zúčastněných. V Zuffenhausenu zkrátka ladili, ladili a ladili, až to všechno naladili. Je to skvělé, ale má to jeden háček - aby tohle všechno fungovalo, musíte si na podobně vybavený vůz jako je Genesis připravit tak 2,5 až 3 miliony korun. A nemyslím si, že je to z větší části poplatek za značku, je to hlavně cena funkce, kterou jinde nedostanete. U Hyundai má podobné parametry jen objem motoru, ale když si s ním vyrazíte zařádit na okresku, zažijete možná 90 procent toho co v Porsche za čtvrtinovou nebo třetinovou cenu. A to není špatný obchod.

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 37 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 35Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 38 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 37

Na druhou stranu ale musím říci, že v Genesis Coupe je špatně i spousta věcí, jejichž doladění by nebylo drahé ani nákladné. Proč se třeba plyn nemůže chovat civilizovaněji? To je dnes jen chvilka práce s nastavením řízení motoru a to přece auto nezdraží. A podobných aspektů bych našel více. Ačkoli tak naprosto respektuji všechny, kterým se toto auto zamlouvá, mé obecné doporučení Genesis Coupe nemá. Takové dám autu, které je s to uspokojit drtivou většinu zákazníků, ať už od něj budou očekávat cokoli. Podle mého toto auto ztratí kredit u většiny lidí právě kvůli jeho nedoladěným drobnostem, jeho kouzlo totiž 9 z 10 řidičů vůbec nemá šanci odhalit.

Musím na sebe „prásknout“, že jsem po ježdění s novou i40 hloupě doufal, že Genesis Coupe by mohl být taková i40 ve sportovním - takřka po všech stránkách výborné auto, akorát v tomto případě orientované na prožitek z jízdy a nikoli pohodový přesun. Byl to samozřejmě omyl, ono si stačí uvědomit, že obě auta stojí prakticky stejně a je jasné, že těžko budou reflektovat stejný přístup ke konstrukci, akorát jednou s motorem 1,7 CRDi a předním náhonem a podruhé s třistakoňovým šestiválcem pracujícím se zadní osou. Genesis a i40 nemají krom značky společného zhola nic a zpětně mi zkušenost s tímto velkým kupé znovu ukázala, jak výjimečným počinem v rámci nabídky Hyundai model i40 je. To je opravdu ono „německé auto“, kde je skoro všechno „dokonalé” a můžete na něm hledat jen drobné neduhy. Genesis je pořád tím „klasickým Hyundai“, které jsem popisoval na začátku testu i40 - má spoustu chyb, ale nakonec si musíte říci: „No jo, jenže ono stojí jen 800 tisíc Kč.“ Je to v této cenové kategorii jediné podobné auto a navíc v jeho případě platí, že co do elementárních funkčních vlastností je pojato skutečně velkoryse.

Pokud chcete maximum jízdy za minimum peněz, určitě vás potěší. Pokud chcete komplexně vypiplané auto podobné dynamiky, podívejte se jinam, připravte si ale také násobně vyšší částku...

Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 39 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 42Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 40 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 43Test Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6: stroj pekelných radostí - 41 - Test Hyundai Genesis Coupe 38 V6 48

Pavel Janda

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše