Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach

(+ videa) Showman z Affalterbachu vystupuje coby nejsilnější hot hatch a s 360 koňmi upaluje jako splašený. Vyrovná se ale motoru i zbytek auta?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach

3.1.2014 | Adam Šrámek | 101 příspěvků

Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Showman z Affalterbachu vystupuje coby nejsilnější hot hatch a s 360 koňmi upaluje jako splašený. Vyrovná se ale motoru i zbytek auta?

Výkonový král mezi čtyřválci dělá z Áčka dálniční stíhačku

Není to jen další rána uštědřená downsizingem? Něco jako ekvivalent k 1,2 TSI s dvoustovkou koní? Dost možná, jenomže Mercedes nemusel počet válců sáhodlouze řešit, protože pod přední kapotu se napříč do třídy A nic většího než čtyřválec prostě nevešlo. Ve Stuttgartu, respektive Affalterbachu se rozhodli pro použití dvoulitru M270, který pohání i A 250, jenomže u něho až na objem pomalu nenechali na kameni kámen. Více výkonu (nejvýše 360 koní) a točivého momentu (až 450 Nm) mu bylo dopřáno implementací mohutného turbodmychadla twin-scroll, které je schopné dopovat motor tlakem až 1,8 baru.

Značně přepracovaná jednotka z dílen AMG přijela s docela poctivou technickou výbavičkou a označením M133. Byť bychom mohli rozjímat nad spolehlivostí motoru, jenž je ze dvou litrů a čtyř válců schopen vyprodukovat pomalu 400 koní, budeme se alespoň zpočátku jen dohadovat. Rozsoudit nás může jen větší nájezd kilometrů a zkušenosti novopečených majitelů. Jisté však je, že u AMG nepracují žádní amatéři a pokaždé se vám technik montující daný motor něj vlastnoručně podepíše, čímž se i částečně zaručí za odvedenou práci. Nevím, zda je to zpráva útěchy, ale snad vědí, co dělají, já jsem v průběhu testu odpovědného pana Heika Bartela volat nemusel.

Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 13 - Test Mercedes A45 AMG 2014 144Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 14 - Test Mercedes A45 AMG 2014 145Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 15 - Test Mercedes A45 AMG 2014 147

Stejně jako takřka dvojnásobné osmiválce AMG, je i tenhle sotva „poloviční“ řezník vybaven kovanými písty a klikovým hřídelem, odolnějšími ojnicemi a vačkami, speciálně honovanými válci, jejichž stěny jsou potaženy speciálním materiálem Nanoslide a dalšími highligty z dospělejších atmosférických motorů v SLK 55 AMG nebo supersportovním gétéčku SLS AMG. Našli byste tu také samostatný okruh na chlazení turba a převodovky. Sympatické je mi předně to, že motor navzdory použití otravného start/stopu nechce sám sebe zlikvidovat, a tak ho automaticky deaktivuje v režimu Sport, kdy se předpokládá, že dostane náležitě, co proto. Nemuselo by se tedy jednat o na nějakou „vyhoněnou” jednotku typu 1,6 THP, která podle zkušeností majitelů spolehlivostí celkem pokulhávala.

Na papíře hezké, ale až to, jak čtyřválec funguje v praxi můžeme považovat za bernou minci. Co byste podle naší prvotní upoutávky tipovali? Nebudu vás déle napínat. Ani pětiválcové Audi RS3 s výkonem 340 koní nemá šanci. A co třeba hladké šestiválcové BMW M135i, coby nejzdařilejší alternativa? Ani to při sprintech s Mercedesem spolehlivě krok není schopné udržet. Čtyřválec AMG zkrátka zvládá Áčko rozpohybovat citelně rychleji. Tenhle malý cirkus na kolech šlape jako smyslů zbavený kulturista na steriodech, což dokládá i jeho britské videosrovnání s osmiválcovým CLS 63 AMG.

Zní to možná zlověstně, ale realita taková definitivně není. Na to je celkových 1 555 kilogramů docela velká porce, na poměry své třídy hodnota vysoká snad až moc. Ke zprostředkování parádního pružného zrychlení na téměř všechny rychlostní stupně už od nějakých 1 800 otáček to stačí bohatě. Tohle auto prostě jede, zřejmě vůbec nejlépe mezi smetánkou dnešních hot hatchů. Při sledování přiloženého videa dojdete k závěru, že z klidu na dvoustovce jste na vhodné silnici za nějakých 15 sekund a na omezovači rychlosti (formálně 250 km/h, reálně jsme naměřili 257 km/h dle GPS) hluboko pod jednu minutu, což jsou vskutku obdivuhodné výkony. Na dálnici si můžete s A 45 AMG vychutnat opravdu skoro každého, záměrně však píšu na dálnici...

Hra na emoce maskuje nedostatky, některé přesto neskryje

Zatím jsem vám prozradil, že vzhled je zcela akceptovatelný a dynamika servírovaná nejsilnějším čtyřválcem mezi sériovými vozy více než splňuje veškerá očekávání. Co víc - ona takřka dostihuje i větší a silnější bratry od AMG. Obdiv jednotka zaslouží za charakter připomínajícím spíše atmosférické motory, z nichž to nejlepší dostanete až v horní hranici otáček. Variabilní lopatky turbíny dmychadla tedy odvádějí práci na jedničku a pochválit je musím i za značnou, třeba ne úplnou eliminaci turbodíry. Problémem je zde spíše náladovost motoru - někdy jsou jeho reakce takřka bryskní, stačí ale jiná teplota, tlak, možná i palivo a na odezvu si počkáte o něco déle.

Negativem je však celkem nevýrazný zvuk. On sám o sobě není nezajímavý, ale měli jsme tu i melodičtější čtyřválce. Hladké a přibarvené libozvučné tóny linoucí se z šestiválce BMW se kouzelníkům v Affalterbachu vyčarovat nepodařilo. AMG vědomo si tohoto nedostatku, dalo A 45 do vínku pronikavější výfuky, které v režimech Sport a Manual při řazení nahoru doslova štěkají, při povolení plynu zase brumlají. S příplatkovým výfukem Performance je to ještě umocněno na druhou. A 45 AMG je s nimi slyšet při dovádění na kilometry, zejména při přeřazení nahoru výfuky doslova střílí a děsí všechny široko daleko. Randál z výfuků navozuje dojem, že k snídani si dává školáky na přechodu, k obědu zakousne rychlé naftové limuzíny a zapije to troškou krve ze skalpu renaultích RS.

Tohle Áčko prostě svižnější jízdu nezamaskuje pořádně ani v režimu Comfort, kdy výfukové klapky zůstávají zavřené. Je to řvoucí hulvát, který neustále provokuje vás i vaše okolí. Dobře, takový asi měl být... Jenomže tohle je primárně hra na emoce, která odvádí pozornost od nedostatku zábavy. Jak ještě vysvětlím, té se nemusí řidičům dostávat ve všech případech mnoho.

Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 16 - Test Mercedes A45 AMG 2014 149Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 17 - Test Mercedes A45 AMG 2014 150Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 18 - Test Mercedes A45 AMG 2014 151

Další, tentokrát už o poznání výraznější nevýhodou budiž omezená provozní efektivita. Udávaná papírová spotřeba 6,9 litru nemůže být vzhledem k určení vozu ani orientační, neboť odráží jen velmi pohodovou vyhlídkovou jízdu při ustálených rychlostech na sedmý rychlostní stupeň. Byť jsem se při testu zrovna dvakrát nekrotil, podařilo se mi absolvovat i maximálně pohodové jízdy s pohyby plynu v řádech milimetrů. Přesto jsem při zcela nenáročné jízdě, která se jen nesnažila o co nejnižší odběr paliva, nedostal pod 12 litrů, třebaže snaha o mimoměstský economy run dostane spotřebu i na cifry udávané výrobcem. To už vám ale za volantem musí jít jen o to.

Jakmile jsem ale začal zlehka přitápět pod kotlem, na palubním počítači okamžitě naskakovala čísla mezi 15 a 20 litry. Přitlačte ještě o chlup víc a dostanete se na dvacítku ani nebudete vědět jak. To bude také bohužel tím posledním, co se dozvíte, protože displej před vámi neukazuje více než dvacet, o chlup ani ťuk. Přitom A 45 AMG nemusí být jen pro ty, kterým je vyšší hodnota ukradená. Závodníky ekology může trápit absence ukazatele okamžité spotřeby, mě však daleko více zneklidnilo, že sem si i chvíli myslel něco o díře v nádrži. Při maximálním využití veškerého potenciálu motoru končí dle přepočtů při dotankovávání spotřeba až někde u čtyřicítky, což je s ohledem na minimálně 98oktanový Natural nemalý nárok. Nejen pro ty, co po každém tankování počítají, ale i pro někoho, komu jsou provozní náklady celkem ukradené. Minimálně jízda od pumpy k pumpě není příjemná nikomu, koho znám.

Není to sice ve finále taková salva jako u SL 63 AMG, ale tak daleko od něho to po rychlém svezení určitě už nebude. Jenomže SL stojí trojnásobek a hraje docela jinou ligu. Kde tedy nakonec skončil můj průměr? Na sedmnácti litrech. Majitel by mohl po prvotním nabažení se jezdit řekněme za třináct, možná patnáct, pokud bude využívat horní tři rychlosti převodovky. Ruku na srdce, tady se konkurenční, byť o něco slabší šestiválec BMW ukazuje jako jednoznačně racionálonější volba pro každodenní ježdění i častější sportování. Co si o tom myslí převodovka?

Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 19 - Test Mercedes A45 AMG 2014 063Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 20 - Test Mercedes A45 AMG 2014 085Test Mercedes A 45 AMG: cirkus Affalterbach - 21 - Test Mercedes A45 AMG 2014 086

Diskuze 101 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.