Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mini Countryman Cooper SD ALL4: dámám k službám
23.9.2011 | Ladislav Soukup | Přidat příspěvek
Byly doby, kdy Mini bylo vždy mini. Dnes nabízí řadu modelů a mezi nimi i Countryman, který svou subtilností rozhodně neboduje. Jaký je?
Přehled kapitol
143 dieselových koní
Testovaný Countryman nám byl přistaven v nejsilnější naftové verzi nesoucí označení Cooper SD ALL4. V překladu to znamenalo mít pod kapotou řadový, turbodmychadlem dopovaný naftový čtyřválec o objemu 1 995 cm3 o výkonu 105 kW (143 koní) posazeném do rovných 4 000 ot./min a točivém momentu až 305 Nm dostupným v rozmezí 1 750 až 2 700 ot. /min. Na silnici byl pak přenášen přenášený přes automatickou šestistupňovou převodovku Steptronic a pohon všech čtyř kol, o kterém již byla řeč.
Tato výbava umožňuje dosáhnout vozu maximální rychlost 198 km/h, k překonání stokilometrové rychlostí je třeba po startu z klidu nejméně 9,5 sekundy. A když přijde na pružné zrychlení, zvládne vůz zrychlit z 80 na 120 km/h za 10,7 sekundy při zařazeném pátém rychlostním stupni. Tolik trocha teorie na úvod.
V praxi se nejlépe projevuje fakt, že díky spojení s BMW dostal Countryman nadprůměrný vznětový motor. Svůj zemědělský původ dává najevo hlavně po nastartování, když se zahřeje, nepřechází do interiéru žádné výraznější vibrace. I odhlučnění je až nečekaně dobré, v kabině slyšíte zvuky doprovázející chod agregátu jen vzdáleně.
Dynamiku vozu lze označit za přiměřenou, i když relativně vysoký výkon dostupný v nižší a středních otáčkách dává chvílemi pocit silnějšího motoru. Nakonec ale máte k dispozici zkrátka dostatečný výkon na bezproblémové předjetí pomalejších aut na okreskách, stejně jako na udržování rychlosti okolo 160 km/h na dálnici, ať už vede kamkoli.
Vcelku asketicky se Countryman chová z pohledu spotřeby paliva, i když tabulkových hodnot (město 7,7, mimo město 5,1 a 6,1 l/100 km v kombinaci) se mi obvykle dosáhnout nepodařilo. V reálném provozu si Countryman vezme mezi sedmi a osmi litry, moje kombinovaná spotřeba se obvykle pohybovala kolem 7,2 litru nafty na 100 km. Při mimořádně defenzivní jízdě a dodržování rychlostních limitů jako krátkodobé extázi se dá mimo město jezdit i kolem pěti litrů na sto, asi to ale nebude typický jízdní profil těch, kteří si toto auto pořídí. Pokud naopak budete chtít být rychlejší a budete se pohybovat o nějakých 30 km/h za hranicí rychlostních limitů na okreskách a dálnicích, počítejte v kombinaci s devíti litry na sto. Vezmeme-li v potaz mohutnost karoserie, pohon 4x4 a pohotovostní hmotnost 1 495 kg, nelze si na výsledné hodnoty stěžovat.
A to jsme ještě nezmínili automatickou převodovku, která chování motoru a jeho spotřebu též zásadně ovlivňuje. Spojení dvoulitrového dieselu s automatem se z hlediska zábavy stává poněkud nešťastnou volbou, ale z pohledu cílení vozu na něžnější polovinu populace je vhodné. Přestože jsou k automatické převodovce dodávány i páčky pod volant pro manuální volbu převodových stupňů, neměl jsem kromě vyzkoušení jejich fungování potřebu tento způsob řazení využívat. Auto je totiž každým coulem určeno spíše pro pohodlné cestování každý den do práce nebo na kratší výlety, nepočítejte s tím, že má něco společného se svým ostřejším bráškou, Cooperem S. A tak vás zkrátka dříve nebo později přinutí tento způsob jízdy akceptovat.
Zajímavé v tomto kontextu je, že automat má již v základním režimu tendenci nechávat motor pracovat ve vyšších otáčkách, což v dnešní době rozhodně není typické. Patrně to nebude mít pozitivní vliv na spotřebu paliva, v případě sešlápnutí plynového pedálu ale skoro vždy k dispozici alespoň jakýs takýs výkon, jenž čtyřválcový naftový motor v nejnižších otáčkách postrádá zcela. Zvolením samočinné převodovky přesto ztratíte určitou zábavnost, kterou by auto jinak mohlo nabízet, ale automat je tu z důvodu komfortního cílení vozu a k tomu se zkrátka hodí.
Pozitivní zprávou je, že vůz s automatem (zatím) postrádá protivný systém start-stop, který byste jinak museli při každé jízdě vypínat. Tedy pokud byste nechtěli při každém rozjezdu snášet natřásáni startem naftového agregátu. Testovaný Countryman navíc disponoval i příplatkovou výbavou v podobě tlačítka Sport. Kdo by čekal proměnu z beránka na bestii, bude zklamán. Stiskem tlačítka ztuhne volant, automatická převodovka řadí později a naladění výfuku se stane o něco hlasitější, ale to je vše, víc nic.
Podvozek je jistý, ale jen na dobrém povrchu
Countryman disponuje pohonem všech čtyř kol, jehož základní technické prvky jsou dobře známy z modelů BMW pod označením xDrive. V reálném provozu funguje téměř bez povšimnutí, že jde o připojitelný pohon se ukáže třeba při přejezdu ze silnice na polní cestu, kdy jsou přední kola již na sypkém podkladu a zadní kola stále ještě na pevném. V tomto případě pocítíte lehké popostrčení zezadu, kdy elektronika vyhodnotí špatnou přilnavost předních kol a pošle více výkonu směrem k zadním kolům. Jinak se pohon obou os projevuje neutrálně.
Countryman má z pohledu bodykitu i technického vybavení alespoň papírové předpoklady pro jízdu v terénu, ale v konečném výsledku s něčím takovým nepočítejte. Nízká světlá výška vozu nedovoluje vjet vozu do většího terénu, což je daň za velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici. Náš test probíhal v období dešťů, kdy několik dní za sebou intenzivně pršelo, tak jsme zkusili vytáhnout toto Mini na průjezd po zabahněné a rozmočené polní cestě a projeli jsme bez zaváhání tam i zpět a v záloze připravený traktor ani nebylo nutné povolávat. Jakmile se ale kola dostanou hlouběji pod hranici okolního terénu, stane se opět hranicí světlá výška vozu, která nedovoluje žádné větší terénní hrátky, i když samotná kola mají trakce stále dost. Na druhou stranu obětovat jízdní vlastnosti na silnici oproti terénu nedává u tohoto auta moc smysl, beztak by je využil málokdo.
Co s podvozkem? Jeho největším nepřítelem je obutí 17" kol do pneumatik typu Run-Flat (205/55 R17), jejichž tvrdé bočnice mají za následek nepříjemné odskakování zejména při přejezdech příčných nerovností. Ani průjezdy po zrovna ne moc kvalitních silnicích ale podvozek příliš nezvládá, což je pro podobné kompaktní SUV nesporně prohrou. Soudě dle vlastních zkušeností předpokládám, že výměnou za běžné pneumatiky se chování podvozku zlepší o sto procent, prostor pro rezervu v zavazadlovém prostoru pod falešnou podlahou je, takže není důvod proč pneumatiky RFT nesundat a dokoupit nouzovou rezervu do kufru.
Odskakování zmizí, jakmile zamíříte na kvalitnější povrch, kde auto získá na jistotě a celkové stabilitě. Řízení vozu je díky krátkému převodu rychlé, přesné a i když jeho elektrický posilovač nenabízí ani za mák zpětné vazby, máte díky jeho přesným reakcím pocit, že řídíte spíše mrštný hatchback než citelně větší SUV. Autu je vcelku cizí naklánění v zatáčkách, jaké známe u ostatních SUV a nedělá mu problém ani rychlejší průjezd sérii zatáček.
Komfortní hlavně prostorem a výbavou
Konstruktéři vozu se prý zaměřili na zvýšení cestovního komfortu oproti ostatním vozům z rodiny Mini, u nichž se orientovali spíše na řidičské prožitky. Na typických českých silnicích bychom asi těmto slovům zapravdu nedáte, pomineme-li ale tento faktor, jsou na jiných typech silnic z vozu komfortnější ambice jasně cítit.
Hlavně díky větším rozměrům a klasickým dveřím se z Countrymanu stal překvapivě komfortní vůz, jenž vyjde vstříc i mohutnějším postavám - vysoký dospělý člověk má nejen vepředu, ale hlavně vzadu prostoru nad hlavou nepřeberně. V tomto Mini bych si uměl představit i delší jízdu po Evropě ve čtyřech.
Vyšší posez umožňuje pasažérům výborný výhled z vozu a sportovní sedačky jsou příjemné i po delší době sezení. Nikde vás nic netlačí, prostoru máte okolo sebe spoustu, a pokud si dozadu objednáte konfiguraci pro dva pasažéry tak dostane každý z nich své vlastní sedadlo se stejným komfortem jako ti na sedadlech předních. Zadní sedačky jsou i v případě konfigurace pro tři osoby posuvné ve vertikálním směru čímž si zvýšíte ještě o pár centimetrů prostor kolem sebe. Pocitově jsem měl z prostoru lepší dojem než například ve Fordu Kuga, a to jak na zadních, tak na předních sedačkách. Stejně tak i již zmiňovaná sportovní sedadla jsou po dlouhé jízdě příjemnější než ve Fordu.
Pasažérům je k dispozici automatická dvouzonová klimatizace, kvalitní ozvučení Harman/Kardon propojitelné s AUX a USB konektivitou na iPod - bohužel nepodařilo se mi spojit můj letitý iPod Classic oproti mobilnímu telefonu připojenému přes Bluetooth hands free do Radia Mini Visual Boost pro přehrání hudby z mobilního telefonu. Tento systém má v sobě další vychytávku v podobě podpory videa přes USB konektor. Při připojení novějšího typu iPod je možné tento 6,5" displej využívat pro přehrávání filmů z iPod. V případě připojení iPhonu je možné využívat systém Mini Connected a připojit se tak na Twitter nebo Facebook přímo skrze Mini Visual Boost. Jak stylové...
Podíváme-li se na objem kufru, tak řečí čísel nevybočuje velikostně mimo třídu a ani za ní nezaostává. Základních 350 litrů můžete navýšit sklopením sedaček na 1 170 litrů a při zakoupení falešného dna do zavazadlového prostoru získáte téměř rovnou nakládací hranu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva