Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa
18.5.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Už vím, co dnes dělají lidé, kteří kdysi pracovali v mnichovské divizi M. Hrají si s Mini a dělají z nich malé rakety.
Přehled kapitol
Jede „jen” 240 km/h, ale všude
Pravda, nejede tak dobře, jak se vám může zdát, ale přesto jede mnohem lépe, než byste si předem dokázali připustit. Zásluhu na tom přitom nemá jen vskutku pozoruhodně fungující motor s nakonec ne až tak malým výkonem, ale také nízká hmotnost (něco málo přes 1 150 kg) a kraťoučké převody.
S touto informací vám teprve začne dávat smysl zmínka o touze držet otáčky motoru v posledních 1 500 otáčkách. To by u většiny aut nešlo, u Mini Coupe JCW to ale jde docela dobře. Odřadíte si delší jedničku a dvojku, pak ale musíte pořádně piglovat, abyste vůbec ustíhali asistovat motoru při jeho snaze se znovu a znovu dívat na dostřel k omezovači. Všech šest kvaltů je naprosto precizně rozloženo mezi 0 a 240 km/h maximální rychlosti, což nejen prospívá dynamice (zrychlení z 0 na 200 km/h jsme naměřili za velmi pěkných 25,2 sekundy), ale i dosažení oné maximálky jako takové.
Ano, z 240 km/h asi nepůjdete do kolen, Coupe JCW tak ale může jet prakticky kdekoli. Stačí tak dva kilometry rovinky, klidně i do mírného kopce a motor se začne drze opírat o omezovač otáček kousek za tachometrovými 250 km/h.
A přesně o tom tento vůz je, o maximálním využití potenciálu, který má k dispozici. On prostě neplýtvá nikde ničím - má sice jen 211 koní, ale v málokterém jiném autě je okusíte fungovat právě takto. Přál bych vám zažít pohled na majitele Audi S3 (8P), jinak solidního to hatche s výkonem 265 koní, který se po výzvě ke srovnání s tímto Mini jen hloupě smál. Docela jinak se tvářil poté, co mu tento britsko-německý dráček visel metr za nárazníkem po takových dvacet kilometrů jízdy na silnicích všeho druhu a akorát v rychlostech přes 220 km/h mírně ztrácel. A chtít ho vidět plakat, snad by i na technické trati dostal za vyučenou.
Nějakých 54 koní rozdílu neznamená při dané hmotnostní propasti (přes 300 kg) a prakticky dokonalém zpřevodování zhola nic. Naopak ony stovky kilogramů znamenají na technické trati nekonečně mnoho...
Tak funguje ten downsizing?
Motor Mini Coupe JCW vážně zní i jede skvěle a odpustit mu musíte i to, že je přeplňovaný. Pochopte, jde o auto, které váží méně než parta finalistek České Miss a do takového vozu nemůžete vecpat dvouapůllitrový šestiválec. Turbomotor k takovému autu patří a i když je na místě otázka, zda nemohl mít dva litry a být ještě lepší, špatný svým chováním prostě není, ani trochu.
Jinou otázkou je ale spotřeba paliva, která u turbomotorů zrovna silnou stránkou není. Někteří lidé se mě po vyslovení jistých pozitivních soudů na adresu tohoto agregátu či vlastní zkušenosti s ním ptali, zda tedy ten downsizing funguje (i proto jsem tuto část uvodil stejně), ale nemyslím si, že by tahle jedna-šestka měla evokovat podobnou otázku. Ale pokud na ni nějakou odpověď dává, pozitivní stejně není.
Mini Coupe JCW totiž nepředstavuje příklad auta s downsizovaným motorem. V souladu s výše zmíněnými nikdy nebylo na stole dilema, jestli vůz schytá velkou „atmosféru”, nebo si vyslouží přeplňovanou šestnáctistovku. On prostě mohl mít jen ji, a tak ji dostal. Není zde žádné srovnání, je to jedna možnost z jedné a ta nemůže být lepší nebo horší, maximálně dobrá, nebo špatná.
Z hlediska chování je nesporně dobrá, z hlediska spotřeby paliva spíše špatná. Má tedy své přednosti, určitě je u podobného auta pozitivní, že dokáže jet bez větších problémů za 6 nebo 6,5 litru paliva při klidné mimoměstské jízdě. Ale k čemu je vám taková vlastnosti dobrá u auta, jenž bylo stvořeno k rychlé zábavě, které vás nutí do akce víc než Viagra? K ničemu, je to dobré jen pro evropské tabulky dosvědčující ohromující pokrok při snižování emisí CO2.
Prvních pár set kilometrů mě tohle auto hodně „bralo”, a tak jsem jezdil za 20. Později jsem si říkal, že zkusím jet volněji, ale za chvíli jsem byl zase v tom a jezdil za 20. A to je řekněme jen hodně rychlá kombinace, podívejte se opravdu k maximu a skončíte ještě o nějakých 6-8 litrů výše.
To nejsou nijak nehorázné hodnoty vzhledem k tomu, co auto dovede, ale je to více než o kolik by si kdy řeklo třeba někdejší BMW 325i s podobným výkonem, ale větší hmotností, ať už byste jej drásali jakkoli.
Tím neříkám: nacpěte do Mini Coupe JCW „er-šestku”. Ne, mně se to auto líbí jak je, v nějakém dlouhodobějším horizontu s ním půjde za 13-15 litrů benzinu jezdit tak, jak si zaslouží, sám jsem dokázal i pár set kilometr ujet se spotřebou pod 11 litrů. Tím jen odpovídám na onu nevhodnou otázku s downsizingem. V autech, u kterých lze očekávat vysoké nároky na výkon - a tím Mini Coupe JCW nesporně je - nepředvádí malé turbomotory z hlediska spotřeby nic, pro co by je mělo smysl chtít. Opakuji ale, že tento se v žádném ohledu nechová tak, aby byl důvod jej nechtít.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva