Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

14.6.2012 | Pavel Janda | 15 příspěvků

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?

Profesionální vrah rekordních časů

V mých očekáváních od jízdy s Golfem R jsem se zkrátka přepočítal. Doufal jsem v auto, které bude alespoň tak ostré jako Scirocco R, jemuž bude přidán pohon všech kol ne jako nějaká „bezpečností pojistka”, ale jako prostředek vedoucí k ostřejšímu naladění motoru, jenž si nemusí příliš lámat hlavu s tím, jestli bude přetěžovat přední kolečka, nebo nikoli. Tomu ostatně napovídal i fakt, že Scirocco R a Golf R nemají stejný motor.

Takový Golf R by mi dával smysl a zamířil by úplně jiným směrem než GTI, ale VW tuto cestu nezvolil. Naladění auta podřídil spíše jakési obecnější líbivosti a zatímco Scirocco R nechává coby vyhraněnější volbu, Golf R je podobně rychlé auto skoro pro každého. Tomu odpovídá naladění prakticky všech jeho částí, které vás především ponechává v roli pasažéra sakra rychlého GT, nikoli pilota bouřlivého hot hatche.

Osobně mě na tom zaráží hlavně fakt, že ve výsledku jde o takové rychlejší GTI s pohonem všech kol a to se mi zdá dost málo na to, aby to VW přitáhlo další zákazníky. Ale snad ve Wolfsburgu vědí, co dělají, konec konců, u samotného technického pojetí vozu to platí bezezbytku - o jeho charakteru si mohu myslet kde co, faktem ale je, že ryze racionálně funguje na jedničku a snad mě až překvapuje, že tu náročnou, velmi rychlou jízdu zvládá skoro bez zadýchání.

Jinou otázkou, na kterou nenacházím jednoznačnou odpověď, je, jestli chování Golfu R směrem k řidiči vnímat jako nemístnou nudu a naprosté nepochopení toho, co má předvádět skoro třistakoňový kompakt, nebo svým způsobem okouzlující charakter profesionálního vraha, který odstřelí další rekordní čas na stopkách a ani přitom nehne brvou. A když něco řekne, tak leda: „Já se vrátím.”

Můj šálek kávy to není, ale nebudu vám mít ani trochu za zlé, pokud přiznáte, že váš ano. Konec konců, ne každý se nutně musí chtít za volantem třeba i takového auta bavit...

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 47 - Test Volkswagen Golf R 07Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 48 - Test Volkswagen Golf R 54Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 49 - Test Volkswagen Golf R 87

Proč ho chtít?

Na trhu neexistuje jiné auto, které by tak chladně servírovalo takovou dynamiku. K tomu je třeba říci, že svůj výkon zvládá dosti samozřejmě a coby továrna na sériovou výrobu rychlých přesunů ve své třídě těžko najde konkurenci.

Proč ho nechtít?

Protože jinak než podle stopek nemáte šanci poznat, jak rychlé auto máte v rukou, natož abyste si onu rychlost užili. Pokud ve slovech hot hatch, zejména v tom prvním, spatřujete záruku zábavy, pak tohle je jednoznačně cold hatch - jde tu o rychlost, ne o zábavu.

Cena

Základní cena vozu (Golf 1,2 TSI 63 kW Comfort Edition): 329 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Golf R): 959 900 Kč
Cena vozu v testovaném provedení (Golf R DSG + příplatková výbava): 1 056 100 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem plněný řadový čtyřválec vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 984 ccm
Největší výkon: 199 kW (270 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 2 500 - 5 000 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 11,2 l
Mimo město: 6,8 l
Kombinovaná: 8,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 212 mm
Šířka: 1 779 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 575 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 541 kg
Užitečná hmotnost: 559 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 275 l
Maximální zavazadlového prostoru: 1 230 l

Diskuze 15 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše