Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD: král zimy

(+ videa) V40 XC s pohonem všech kol je malý allroad se vším všudy. Jeho akcie rostou s klesající rtutí venkovních teploměrů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD: král zimy

23.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD: král zimy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) V40 XC s pohonem všech kol je malý allroad se vším všudy. Jeho akcie rostou s klesající rtutí venkovních teploměrů.

Čím větší zima, tím lepší Volvo

Pro každý test se snažíme najít ty nejvhodnější podmínky, aby se auto mohlo předvést v tom nejlepším světle. Přesto je třeba říci, že některá auta zkrátka mají štěstí a jiná ne - ostatně jsou tu i Murphyho zákony, které obvykle učiní z kabrioletu žhavou novinku zimy a ze čtyřkolky čerstvou posilu nabídky automobilky uprostřed léta. Volvu V40 XC to ale v tomto směru vyšlo.

Za tvrdých zimních podmínek testované auto v mých očích excelovalo, těžko jsem si dokázal představit nějaké vhodnější. Pokud se pohybujete po silnicích, které jsou chvíli suché, chvíli mokré, chvíli je na nich břečka a chvíli čistý sníh, nemůžete ocenit jakkoli vyhraněný vůz. Oceníte dobrý kompromis a tím podle mě tohle Volvo rozhodně je - a je tím lepší, čím horší a proměnlivější zimní podmínky jsou.

Neřekl bych přitom, že je V40 XC v jakémkoli jednotlivém směru úžasná. Jsou dozajista lepší silniční i „přespolní” auta, málokteré ale dokáže vměstnat tolik schopností do jednoho balení a dotáhnout to se všemi tak daleko. Je jako klavírní virtuóz, který při hraní Griegových skladeb dokáže žonglovat s kopacím míčem - jistě se najdou lepší klavíristé, a lepší žongléři, žádný z nich ale neumí obojí takhle dobře.

To je pro mě podstata zajímavosti V40 XC a je vlastně docela dobře možné, že právě teprve přídomek Cross Country dělá z V40 tak skvělé auto. Nevím, V40 jsem nezkusil, ale dovedu si docela dobře představit, že jako čistě silniční záležitost bych ji neoznačil za nic mimořádného. Když se ale k docela schopné silniční jízdě (které patrně provedení XC moc neublížilo) přidají použitelné „nesilniční” vlastnosti pramenící z pohonu všech kol a zvýšeného podvozku, rázem je tu zajímavé auto, které mi dává mnohem větší smysl než jakékoli SUV.

Nedokážu říci, jak moc zajímavě se bude V40 Cross Conutry jevit bez čtyřkolky a jak moc uspokojivá bude, pakliže nebudete s to využít celou šíři jejích schopnosti. Ale garantuji vám, že pokud se pohybujete na silnici i v lehkém terénu a jezdit musíte zima-nezima, bude pro vás V40 XC T5 AWD dobrou volbou. A to kupodivu i tehdy, kdy od auta něco chcete a jízdu byste si rádi užili - v tomhle je V40 vážně jiná, než se u Volva stalo zvykem. Jestli vám ovšem tyto kvality vyváží ne zrovna nízkou cenu vozu, to už musíte zvážit sami.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD: král zimy - 53 - Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD 014Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD: král zimy - 54 - Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD 069Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD: král zimy - 55 - Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD 154

Proč ho chtít?

Je to smysluplná variace na téma allroad, která dokáže zaujmout velmi dobrým jízdním projevem na silnici i nezanedbatelnými schopnostmi mimo ni. Překvapivě hravé a zábavné auto osloví ve verzi T5 také výkonným, ovladatelným a nikoli nemístně „užraným” motorem, testovaná specifikace pak bodovala kvalitou a luxusní výbavou interiéru.

Proč ho nechtít?

U samotné V40 Cross Country T5 AWD vidím jako největší překážku hlučnější projev podvozku na špatných cestách, zde by, zvlášť od auta tohoto jména, mohl leckdo čekat více. Vůz bych nedoporučil ani těm, kteří mají rádi ergonomicky intuitivní interiéry, jinak ale švédský kompakt - vzhledem ke svému zaměření - mnoho prostoru ke kritice nedává. Otazníky se ovšem vznášejí nad tím, jak moc se budou schopnostem tohoto provedení blížit další nabízené verze. Pohon všech kol totiž nenabízí jediná.

Cena

Základní cena vozu (V40 Cross Country D2 Base): 627 183 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (V40 Cross Country T5 Kinetic): 836 917 Kč
Cena testovaného provedení (V40 Cross Country T5 AWD Summum + příplatková výbava): 1 236 150 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový pětiválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 497 ccm
Největší výkon: 187 kW (254 k) při 5 400 ot./min
Největší točivý moment: 360 Nm při 1 800 - 4 200 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 11,6 l
Mimo město: 6,4 l
Kombinovaná: 8,3 l
Objem palivové nádrže: 57 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 370 mm
Šířka: 1 783 mm
Výška: 1 458 mm
Rozvor náprav: 2 646 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 456/1 531 kg
Užitečná hmotnost: 514 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 335 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 032 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše