Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Volkswagen není imunní proti klesající poptávce, snižuje prodejní cíle
7.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ačkoli o potížích s odbytem slýcháme ze všech stran, některým firmám se přes tento stav dařilo. Jednou z nich byla skupina VW, teď došlo i na ni.
Tedy pokud hovoříme o prodejích aut, je třeba si svět rozdělit na dvě, nebo ještě lépe tři části. První je Evropa, která se pod tlakem mnohaletých (a bohužel dále trvajících a zintenzivňovaných) unijních regulací, masivního přerozdělování a s ním úzce souvisejícího zadlužování řítí do stále větších problémů. Potíže postupně zasahují další země, když začaly už v těchto souvislostech velmi dobře známém Řecku a aktuálně stíhají hlavně Španělsko, Portugalsko a řítí se i na Itálii. Jistě není náhodou, že zrovna v těchto končinách se propadají trhy skoro se vším, auta nevyjímaje. Prodeje aut ve Španělsku jdou doslova ke dnu a také v Itálii už jsou na tom tak špatně, že se poprvé od druhé světové lépe prodávají kola než auta.
Ani zbylé části Starého kontinentu ale nejsou kdo ví jak „v pohodě”, konec konců celý evropský trh už od dubna 2010 prakticky permanentně klesá (výjimkou byl jen únor 2011, kdy došlo k bagatelnímu meziročnímu nárůstu o 0,9 %) a v posledních měsících se meziroční poklesy stabilně pohybují mezi 7 a 10 procenty.
Druhou částí jsou USA a Japonsko, které se pohybují na hraně mezi úspěchy neúspěchy, přičemž v poslední době se spíše daří. Tamní trhy ostatně nejsou tak sešněrované, jakkoli k ideálu má situace rovněž daleko. Třetí částí je zbytek světa reprezentovaný hlavně Čínou, Ruskem, Brazílií a v poslední době i Indií. Tyto obrovské trhy těží z vzkvétajících ekonomik jednotlivých států kombinovaných s omezenou nebo minimální saturací potřeb tamních obyvatel. Proto tam také prodeje aut obvykle rostou dvouciferným tempem a i když ne, jsou prodeje stále relativně vysoké a z dlouhodobé perspektivy prudce rostoucí.
Tento pohled na svět pak vysvětluje, proč ze všech stran slyšíme na jednu stranu nářky nad upadající Evropou a na druhou stranu informace o velmi dobrých ekonomických výsledcích jednotlivých automobilek. Kdo chytil zejména čínsko-ruskou vlnu, ten má dobré výsledky, kdo nikoli, ten spíše pláče nad evropskými ukazateli nebo se snaží vytěžit maximum alespoň ze Spojených států či Japonska.
Jsou ale i firmy, kterým se navzdory potížím Evropy dařilo či daří také v těchto „starých odbytištích”. Jde například o ty korejské (Hyundai letos v Evropě roste o 10,1 %, Kia dokonce o 23,3 %) nebo už v těchto souvislostech párkrát skloňovaný Jaguar a Land Rover (+35,5 %, jakkoli jde o menší množství aut). Špatně na tom dlouho nebyl ani Volkswagen, který též mírně stoupal, po letošním srpnu se ale v Evropě také dostal do červených čísel (-0,1 %) a se znalostí zářijových výsledků (kompletní statistiky zatím nejsou veřejně k dispozici) rovnou přehodnotil své původní prodejní cíle.
Automobilka proto oznámila, že pro letošní rok snižuje svá odbytová očekávání pro Západní Evropu o plných 140 000 aut. „Skupina VW letos nadále prodává více aut než loni, je ale pravdou, že jich bude nakonec o něco méně, než jsme původně plánovali,” řekl konkrétně Bernd Osterloh z Volkswagenu pro německý deník Handelsblatt a v souvislosti s přehodnocením cílů dodal: „O 140 tisících autech ale mluvíme jako maximu.”
Automobilka přitom nečeká zlepšení, jednak konstatovala, že v Evropě ke zvratu nedojde v následujícím roce až dvou, a předem omezila také svou výrobu. Původně letos chtěla (včetně nákladních vozů) vyprodukovat na 9,7 milionu aut, aktuálně počítá s číslem 9,4 milionu. A nelze vyloučit, že se všechny zmíněné hodnoty budou dále snižovat, už minulý měsíc se hovořilo o tom, že VW letos prodá v Evropě o čtvrt milionu aut méně, než počítal, jakkoli firma tyto zvěsti oficiálně popřela a potvrdila až výše zmíněné nižší číslo.
Automobilce ale může pomoci její nová hvězda, sedmá generace Golfu, která se právě představila na pařížském autosalonu. Aniž by s ní kdokoli ze zákazníků jel, VW už registruje více objednávek než doufal, navíc chce ještě celý příští rok vyrábět šestou generaci, a postavit se tak levnější konkurenci hlavně z Koreje. Na tu totiž zatím v relativních ukazatelích (absolutně prodá VW jako značka v Evropě čtyřikrát více aut než Hyundai a totéž jako koncern proti konglomerátu Hyundai-Kia) výrazně ztrácí.































VW na Starém kontinentu zaostává za vlastními plány a mírně ztrácí i v absolutním měřítku. Pomoci mu má hlavně nová generace Golfu
Zdroje: Handelsblatt, Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 6 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- IT poradna 06.16. 14:15 - pavproch
- BMW Divize 06.16. 14:03 - pavproch
- Jednostopé okénko 06.16. 10:05 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan