Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Volkswagen není imunní proti klesající poptávce, snižuje prodejní cíle
7.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ačkoli o potížích s odbytem slýcháme ze všech stran, některým firmám se přes tento stav dařilo. Jednou z nich byla skupina VW, teď došlo i na ni.
Tedy pokud hovoříme o prodejích aut, je třeba si svět rozdělit na dvě, nebo ještě lépe tři části. První je Evropa, která se pod tlakem mnohaletých (a bohužel dále trvajících a zintenzivňovaných) unijních regulací, masivního přerozdělování a s ním úzce souvisejícího zadlužování řítí do stále větších problémů. Potíže postupně zasahují další země, když začaly už v těchto souvislostech velmi dobře známém Řecku a aktuálně stíhají hlavně Španělsko, Portugalsko a řítí se i na Itálii. Jistě není náhodou, že zrovna v těchto končinách se propadají trhy skoro se vším, auta nevyjímaje. Prodeje aut ve Španělsku jdou doslova ke dnu a také v Itálii už jsou na tom tak špatně, že se poprvé od druhé světové lépe prodávají kola než auta.
Ani zbylé části Starého kontinentu ale nejsou kdo ví jak „v pohodě”, konec konců celý evropský trh už od dubna 2010 prakticky permanentně klesá (výjimkou byl jen únor 2011, kdy došlo k bagatelnímu meziročnímu nárůstu o 0,9 %) a v posledních měsících se meziroční poklesy stabilně pohybují mezi 7 a 10 procenty.
Druhou částí jsou USA a Japonsko, které se pohybují na hraně mezi úspěchy neúspěchy, přičemž v poslední době se spíše daří. Tamní trhy ostatně nejsou tak sešněrované, jakkoli k ideálu má situace rovněž daleko. Třetí částí je zbytek světa reprezentovaný hlavně Čínou, Ruskem, Brazílií a v poslední době i Indií. Tyto obrovské trhy těží z vzkvétajících ekonomik jednotlivých států kombinovaných s omezenou nebo minimální saturací potřeb tamních obyvatel. Proto tam také prodeje aut obvykle rostou dvouciferným tempem a i když ne, jsou prodeje stále relativně vysoké a z dlouhodobé perspektivy prudce rostoucí.
Tento pohled na svět pak vysvětluje, proč ze všech stran slyšíme na jednu stranu nářky nad upadající Evropou a na druhou stranu informace o velmi dobrých ekonomických výsledcích jednotlivých automobilek. Kdo chytil zejména čínsko-ruskou vlnu, ten má dobré výsledky, kdo nikoli, ten spíše pláče nad evropskými ukazateli nebo se snaží vytěžit maximum alespoň ze Spojených států či Japonska.
Jsou ale i firmy, kterým se navzdory potížím Evropy dařilo či daří také v těchto „starých odbytištích”. Jde například o ty korejské (Hyundai letos v Evropě roste o 10,1 %, Kia dokonce o 23,3 %) nebo už v těchto souvislostech párkrát skloňovaný Jaguar a Land Rover (+35,5 %, jakkoli jde o menší množství aut). Špatně na tom dlouho nebyl ani Volkswagen, který též mírně stoupal, po letošním srpnu se ale v Evropě také dostal do červených čísel (-0,1 %) a se znalostí zářijových výsledků (kompletní statistiky zatím nejsou veřejně k dispozici) rovnou přehodnotil své původní prodejní cíle.
Automobilka proto oznámila, že pro letošní rok snižuje svá odbytová očekávání pro Západní Evropu o plných 140 000 aut. „Skupina VW letos nadále prodává více aut než loni, je ale pravdou, že jich bude nakonec o něco méně, než jsme původně plánovali,” řekl konkrétně Bernd Osterloh z Volkswagenu pro německý deník Handelsblatt a v souvislosti s přehodnocením cílů dodal: „O 140 tisících autech ale mluvíme jako maximu.”
Automobilka přitom nečeká zlepšení, jednak konstatovala, že v Evropě ke zvratu nedojde v následujícím roce až dvou, a předem omezila také svou výrobu. Původně letos chtěla (včetně nákladních vozů) vyprodukovat na 9,7 milionu aut, aktuálně počítá s číslem 9,4 milionu. A nelze vyloučit, že se všechny zmíněné hodnoty budou dále snižovat, už minulý měsíc se hovořilo o tom, že VW letos prodá v Evropě o čtvrt milionu aut méně, než počítal, jakkoli firma tyto zvěsti oficiálně popřela a potvrdila až výše zmíněné nižší číslo.
Automobilce ale může pomoci její nová hvězda, sedmá generace Golfu, která se právě představila na pařížském autosalonu. Aniž by s ní kdokoli ze zákazníků jel, VW už registruje více objednávek než doufal, navíc chce ještě celý příští rok vyrábět šestou generaci, a postavit se tak levnější konkurenci hlavně z Koreje. Na tu totiž zatím v relativních ukazatelích (absolutně prodá VW jako značka v Evropě čtyřikrát více aut než Hyundai a totéž jako koncern proti konglomerátu Hyundai-Kia) výrazně ztrácí.































VW na Starém kontinentu zaostává za vlastními plány a mírně ztrácí i v absolutním měřítku. Pomoci mu má hlavně nová generace Golfu
Zdroje: Handelsblatt, Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 6 hodinami
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Chcete to nejlevnější auto na provoz? Máte v podstatě jedinou možnost, stejná značka ovládla všechny segmenty, ve kterých figuruje
před hodinou
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
před 3 hodinami
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
před 5 hodinami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před 5 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.22. 18:11 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 17:49 - abgx1
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
