Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnes se rozhoduje o budoucnosti Formule 1, toto jsou hlavní témata
29.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na schůzce technických šéfů týmů F1 a FIA se má rokovat o pravidlech pro rok 2017. Ve hře je mnohé od lepší aerodynamiky až po návrat tankování.
Dnešní den je možná nejdůležitějším pro budoucnost Formule 1, neboť se koná schůzka zástupců FIA a jedenácti týmů. Definována by během ní měla být pravidla pro sezónu 2017, která se hojně diskutují již několik měsíců. Jakkoliv se přitom zdálo, že dojde v vzácnému souhlasu a nové regule již pouze písařka přepíše na papír, v prosinci dostal plán o zatraktivnění královské motoristické disciplíny značnou trhlinu. Především proto, že dodavatel pneumatik, společnost Pirelli, naznačil, že zvažovaná vyšší zátěž nutně vyžaduje vyšší tlak v pneumatikách. A to by znamenalo snížení přilnavosti.
Dalším jádrem sporu bylo navyšování aerodynamického přítlaku, který by sice přinesl několikasekundové zrychlení monopostů na jedno kolo, zároveň by však vedl k nižšímu počtu předjížděcích manévrů. De facto bychom se tedy v tomto ohledu vrátili o pár let zpátky do dob dominance Michaela Schumachera, kvůli čemuž se ostatně začala regulovat pravidla ostošest. Očekává se tedy opravdu vášnivá debata technických šéfů, načež již Pat Symonds ze stáje Williams uvedl, že by bylo lepší změnu odložit až na rok 2018.
Jeho návrh má reálný základ nejen ve výše popsaných problémech, ale také v nedostatku času. Pravidla pro sezónu 2017 totiž musí být schválena do konce letošního února. Pokud se tak nestane, pak sice FIA může povolit změnu i po tomto datu, musí však dojít k souhlasu všech týmů. A to je ve světě F1 víceméně nereálné. Ostatně již během dnešní schůzky se očekává, že zejména Red Bull bude ostře vystupovat proti změnám pravidel, která by dle názoru „rudých býků“ vedla ke zvýhodnění Mercedesu a Ferrari. Že jde přitom o odvetu za nedodání motorů, o tom asi nemá smysl diskutovat.
„Myslím, že máme stále na čem pracovat,“ uvedl Symonds před jednáním. „Mám takový pocit, že je vše uspěchané. Řekl bych, že se snažíme až moc rychle o změnu, aniž bychom ustanovili pevné základy, na nichž můžeme stavět. Byl bych proto raději, kdybychom vše přesunuli až na rok 2018 a dodatečných dvanáct měsíců strávili zkoumáním, co je opravdu potřeba. Myslím si ovšem, že v tomto ohledu pláču na špatném hrobě.“
A jeho slova nelze brát na lehkou váhu, v tuto chvíli je obtížné říci, co tolik změn naráz vlastně způsobí. Očekává se totiž, že větší kola a širší pneumatiky navýší hmotnost monopostů o 10 až 11 kg. Nicméně FIA touží po tom, aby celková hmotnost vozů poklesla v další snaze o úsporu paliva. To sebou logicky přinese zvýšení nákladů, zvláště když do roku 2018 má dojít také k radikálním změnám v rámci motorů, které by nově měly stát „jen“ 12 milionů Eur (cca 324,25 mil. Kč). Tedy víceméně polovinu toho, co zákaznické týmy za hybridní jednotky platí nyní. Dále je pak ve hře snížení počtu převodovek na tři za sezónu.
Hovoří se rovněž o návratu aktivního zavěšení či částečně uzavřených kokpitů, s nimiž by byla spojena vyšší bezpečnost jezdců. Níže přiložené video vám ukáže hned dvě varianty, přičemž favorizována je první představená „svatozář“. Zda ale k jejímu schválení dojde, to je vskutku sporné. Obdobně je pak na tom návrat tankování či kompletní změna závodního víkendu, kdy by páteční a sobotní tréninky a kvalifikace byly obohaceny ještě o závody ve sprintu. Mimo to se debatuje ještě o dodatečném nedělním podniku třetích jezdců.
Jak je tedy patrné, návrhů je opravdu hodně a dá se předpokládat, že pokud vůbec dojde k nějakému souladu, pak výsledkem nejspíše bude nemalý zmatek. Podle Gerharda Bergera, bývalého jezdce F1, by přitom postačilo, aby se vrátila kontrola nad vozem jen a pouze do rukou jezdců. „Fanoušci chtějí vidět na trati více soubojů a více akce. Za mých časů byl monopost F1 jako odjištěný kanón. Měli jsme 1 400 koní a žádné elektronické berličky. Dnes je ale jasné již za první zatáčkou, kdo vyhraje závod.“
Někdejší jezdec stájí Ferrari a McLaren dále dodává, že dnešní prakticky stoprocentně spolehlivé monoposty sebraly ze šampionátu potřebné napětí. „I v minulosti jsme měli dominantní týmy, ale měli jsme také více odstoupení. Dnes každý monopost dojede do cíle, takže tu schází ono překvapení. Za starých časů jste si ale nikdy nemohli být ničím jisti. Dokonce ani v posledním kole. A chyby řidičů se tvrdě trestaly.“
S některými jeho slovy si sice dovolíme nesouhlasit, neboť kupříkladu loni Ferrari a zejména Sebastian Vettel prokázali, že ani Mercedes nemá vždy vše jisté. Nicméně ve své podstatě má Berger pravdu. Na jeho názory ale nejspíše techničtí šéfové jen sotva dají, přeci jen asi málokdo přistoupí de facto k „návratu na stromy“. Jsme tedy opravdu zvědavi, jak dnešní meeting dopadne a jaké změny nás v budoucnu čekají.


Schůzka technických šéfů týmů F1 a zástupců FIA má vést nejen ke změně vzhledu monopostů...
...ale možná také přinese návrat tankování
Zdroj: [http://www.motorsport.com Motorsport.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejčtenější články
Nová studie odhalila další slabé místo života s elektrickými auty. Jejich nabíječky selhávají, i když jsou relativně rychlé a „funkční”
22.9.2025Porsche spustilo lavinu, další koncernová značka mění svou budoucnost z elektrické na spalovací mávnutím proutku
23.9.2025První moderní Rolls-Royce Phantom dnes můžete mít překvapivě levně, pro první majitele je finanční katastrofou
23.9.2025Suzuki dalo po dekádách sbohem svému dosavadnímu logu, samurajské S už nikdy nebude jako dřív
23.9.2025Porsche říká, že hledá cesty, jak nabídnout víc 911 s manuálem hned poté, co ho vzalo téměř všem verzím
23.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.21. 23:58 - mafel
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.21. 21:13 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch