Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnes se rozhoduje o budoucnosti Formule 1, toto jsou hlavní témata
29.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na schůzce technických šéfů týmů F1 a FIA se má rokovat o pravidlech pro rok 2017. Ve hře je mnohé od lepší aerodynamiky až po návrat tankování.
Dnešní den je možná nejdůležitějším pro budoucnost Formule 1, neboť se koná schůzka zástupců FIA a jedenácti týmů. Definována by během ní měla být pravidla pro sezónu 2017, která se hojně diskutují již několik měsíců. Jakkoliv se přitom zdálo, že dojde v vzácnému souhlasu a nové regule již pouze písařka přepíše na papír, v prosinci dostal plán o zatraktivnění královské motoristické disciplíny značnou trhlinu. Především proto, že dodavatel pneumatik, společnost Pirelli, naznačil, že zvažovaná vyšší zátěž nutně vyžaduje vyšší tlak v pneumatikách. A to by znamenalo snížení přilnavosti.
Dalším jádrem sporu bylo navyšování aerodynamického přítlaku, který by sice přinesl několikasekundové zrychlení monopostů na jedno kolo, zároveň by však vedl k nižšímu počtu předjížděcích manévrů. De facto bychom se tedy v tomto ohledu vrátili o pár let zpátky do dob dominance Michaela Schumachera, kvůli čemuž se ostatně začala regulovat pravidla ostošest. Očekává se tedy opravdu vášnivá debata technických šéfů, načež již Pat Symonds ze stáje Williams uvedl, že by bylo lepší změnu odložit až na rok 2018.
Jeho návrh má reálný základ nejen ve výše popsaných problémech, ale také v nedostatku času. Pravidla pro sezónu 2017 totiž musí být schválena do konce letošního února. Pokud se tak nestane, pak sice FIA může povolit změnu i po tomto datu, musí však dojít k souhlasu všech týmů. A to je ve světě F1 víceméně nereálné. Ostatně již během dnešní schůzky se očekává, že zejména Red Bull bude ostře vystupovat proti změnám pravidel, která by dle názoru „rudých býků“ vedla ke zvýhodnění Mercedesu a Ferrari. Že jde přitom o odvetu za nedodání motorů, o tom asi nemá smysl diskutovat.
„Myslím, že máme stále na čem pracovat,“ uvedl Symonds před jednáním. „Mám takový pocit, že je vše uspěchané. Řekl bych, že se snažíme až moc rychle o změnu, aniž bychom ustanovili pevné základy, na nichž můžeme stavět. Byl bych proto raději, kdybychom vše přesunuli až na rok 2018 a dodatečných dvanáct měsíců strávili zkoumáním, co je opravdu potřeba. Myslím si ovšem, že v tomto ohledu pláču na špatném hrobě.“
A jeho slova nelze brát na lehkou váhu, v tuto chvíli je obtížné říci, co tolik změn naráz vlastně způsobí. Očekává se totiž, že větší kola a širší pneumatiky navýší hmotnost monopostů o 10 až 11 kg. Nicméně FIA touží po tom, aby celková hmotnost vozů poklesla v další snaze o úsporu paliva. To sebou logicky přinese zvýšení nákladů, zvláště když do roku 2018 má dojít také k radikálním změnám v rámci motorů, které by nově měly stát „jen“ 12 milionů Eur (cca 324,25 mil. Kč). Tedy víceméně polovinu toho, co zákaznické týmy za hybridní jednotky platí nyní. Dále je pak ve hře snížení počtu převodovek na tři za sezónu.
Hovoří se rovněž o návratu aktivního zavěšení či částečně uzavřených kokpitů, s nimiž by byla spojena vyšší bezpečnost jezdců. Níže přiložené video vám ukáže hned dvě varianty, přičemž favorizována je první představená „svatozář“. Zda ale k jejímu schválení dojde, to je vskutku sporné. Obdobně je pak na tom návrat tankování či kompletní změna závodního víkendu, kdy by páteční a sobotní tréninky a kvalifikace byly obohaceny ještě o závody ve sprintu. Mimo to se debatuje ještě o dodatečném nedělním podniku třetích jezdců.
Jak je tedy patrné, návrhů je opravdu hodně a dá se předpokládat, že pokud vůbec dojde k nějakému souladu, pak výsledkem nejspíše bude nemalý zmatek. Podle Gerharda Bergera, bývalého jezdce F1, by přitom postačilo, aby se vrátila kontrola nad vozem jen a pouze do rukou jezdců. „Fanoušci chtějí vidět na trati více soubojů a více akce. Za mých časů byl monopost F1 jako odjištěný kanón. Měli jsme 1 400 koní a žádné elektronické berličky. Dnes je ale jasné již za první zatáčkou, kdo vyhraje závod.“
Někdejší jezdec stájí Ferrari a McLaren dále dodává, že dnešní prakticky stoprocentně spolehlivé monoposty sebraly ze šampionátu potřebné napětí. „I v minulosti jsme měli dominantní týmy, ale měli jsme také více odstoupení. Dnes každý monopost dojede do cíle, takže tu schází ono překvapení. Za starých časů jste si ale nikdy nemohli být ničím jisti. Dokonce ani v posledním kole. A chyby řidičů se tvrdě trestaly.“
S některými jeho slovy si sice dovolíme nesouhlasit, neboť kupříkladu loni Ferrari a zejména Sebastian Vettel prokázali, že ani Mercedes nemá vždy vše jisté. Nicméně ve své podstatě má Berger pravdu. Na jeho názory ale nejspíše techničtí šéfové jen sotva dají, přeci jen asi málokdo přistoupí de facto k „návratu na stromy“. Jsme tedy opravdu zvědavi, jak dnešní meeting dopadne a jaké změny nás v budoucnu čekají.

Schůzka technických šéfů týmů F1 a zástupců FIA má vést nejen ke změně vzhledu monopostů...



...ale možná také přinese návrat tankování
Zdroj: [http://www.motorsport.com Motorsport.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 7 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Návrat po 78 dnech 10:41
- Největší talent superbiků 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
Nejčtenější články
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
24.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde cenami šokuje, u nás může též
24.11.2025
James May prodává další ze svých aut a je to hotový řidičský ideál, Češi a Slováci na něm ale vadu najdou
25.11.2025
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
25.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
