Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnes se rozhoduje o budoucnosti Formule 1, toto jsou hlavní témata
29.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na schůzce technických šéfů týmů F1 a FIA se má rokovat o pravidlech pro rok 2017. Ve hře je mnohé od lepší aerodynamiky až po návrat tankování.
Dnešní den je možná nejdůležitějším pro budoucnost Formule 1, neboť se koná schůzka zástupců FIA a jedenácti týmů. Definována by během ní měla být pravidla pro sezónu 2017, která se hojně diskutují již několik měsíců. Jakkoliv se přitom zdálo, že dojde v vzácnému souhlasu a nové regule již pouze písařka přepíše na papír, v prosinci dostal plán o zatraktivnění královské motoristické disciplíny značnou trhlinu. Především proto, že dodavatel pneumatik, společnost Pirelli, naznačil, že zvažovaná vyšší zátěž nutně vyžaduje vyšší tlak v pneumatikách. A to by znamenalo snížení přilnavosti.
Dalším jádrem sporu bylo navyšování aerodynamického přítlaku, který by sice přinesl několikasekundové zrychlení monopostů na jedno kolo, zároveň by však vedl k nižšímu počtu předjížděcích manévrů. De facto bychom se tedy v tomto ohledu vrátili o pár let zpátky do dob dominance Michaela Schumachera, kvůli čemuž se ostatně začala regulovat pravidla ostošest. Očekává se tedy opravdu vášnivá debata technických šéfů, načež již Pat Symonds ze stáje Williams uvedl, že by bylo lepší změnu odložit až na rok 2018.
Jeho návrh má reálný základ nejen ve výše popsaných problémech, ale také v nedostatku času. Pravidla pro sezónu 2017 totiž musí být schválena do konce letošního února. Pokud se tak nestane, pak sice FIA může povolit změnu i po tomto datu, musí však dojít k souhlasu všech týmů. A to je ve světě F1 víceméně nereálné. Ostatně již během dnešní schůzky se očekává, že zejména Red Bull bude ostře vystupovat proti změnám pravidel, která by dle názoru „rudých býků“ vedla ke zvýhodnění Mercedesu a Ferrari. Že jde přitom o odvetu za nedodání motorů, o tom asi nemá smysl diskutovat.
„Myslím, že máme stále na čem pracovat,“ uvedl Symonds před jednáním. „Mám takový pocit, že je vše uspěchané. Řekl bych, že se snažíme až moc rychle o změnu, aniž bychom ustanovili pevné základy, na nichž můžeme stavět. Byl bych proto raději, kdybychom vše přesunuli až na rok 2018 a dodatečných dvanáct měsíců strávili zkoumáním, co je opravdu potřeba. Myslím si ovšem, že v tomto ohledu pláču na špatném hrobě.“
A jeho slova nelze brát na lehkou váhu, v tuto chvíli je obtížné říci, co tolik změn naráz vlastně způsobí. Očekává se totiž, že větší kola a širší pneumatiky navýší hmotnost monopostů o 10 až 11 kg. Nicméně FIA touží po tom, aby celková hmotnost vozů poklesla v další snaze o úsporu paliva. To sebou logicky přinese zvýšení nákladů, zvláště když do roku 2018 má dojít také k radikálním změnám v rámci motorů, které by nově měly stát „jen“ 12 milionů Eur (cca 324,25 mil. Kč). Tedy víceméně polovinu toho, co zákaznické týmy za hybridní jednotky platí nyní. Dále je pak ve hře snížení počtu převodovek na tři za sezónu.
Hovoří se rovněž o návratu aktivního zavěšení či částečně uzavřených kokpitů, s nimiž by byla spojena vyšší bezpečnost jezdců. Níže přiložené video vám ukáže hned dvě varianty, přičemž favorizována je první představená „svatozář“. Zda ale k jejímu schválení dojde, to je vskutku sporné. Obdobně je pak na tom návrat tankování či kompletní změna závodního víkendu, kdy by páteční a sobotní tréninky a kvalifikace byly obohaceny ještě o závody ve sprintu. Mimo to se debatuje ještě o dodatečném nedělním podniku třetích jezdců.
Jak je tedy patrné, návrhů je opravdu hodně a dá se předpokládat, že pokud vůbec dojde k nějakému souladu, pak výsledkem nejspíše bude nemalý zmatek. Podle Gerharda Bergera, bývalého jezdce F1, by přitom postačilo, aby se vrátila kontrola nad vozem jen a pouze do rukou jezdců. „Fanoušci chtějí vidět na trati více soubojů a více akce. Za mých časů byl monopost F1 jako odjištěný kanón. Měli jsme 1 400 koní a žádné elektronické berličky. Dnes je ale jasné již za první zatáčkou, kdo vyhraje závod.“
Někdejší jezdec stájí Ferrari a McLaren dále dodává, že dnešní prakticky stoprocentně spolehlivé monoposty sebraly ze šampionátu potřebné napětí. „I v minulosti jsme měli dominantní týmy, ale měli jsme také více odstoupení. Dnes každý monopost dojede do cíle, takže tu schází ono překvapení. Za starých časů jste si ale nikdy nemohli být ničím jisti. Dokonce ani v posledním kole. A chyby řidičů se tvrdě trestaly.“
S některými jeho slovy si sice dovolíme nesouhlasit, neboť kupříkladu loni Ferrari a zejména Sebastian Vettel prokázali, že ani Mercedes nemá vždy vše jisté. Nicméně ve své podstatě má Berger pravdu. Na jeho názory ale nejspíše techničtí šéfové jen sotva dají, přeci jen asi málokdo přistoupí de facto k „návratu na stromy“. Jsme tedy opravdu zvědavi, jak dnešní meeting dopadne a jaké změny nás v budoucnu čekají.

Schůzka technických šéfů týmů F1 a zástupců FIA má vést nejen ke změně vzhledu monopostů...



...ale možná také přinese návrat tankování
Zdroj: [http://www.motorsport.com Motorsport.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 4 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 6 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 7 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 9 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
