Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám
29.11.2019 | Petr Prokopec
Tesla se pomocí přetahované Cybertrucku s Fordem F-150 snažila ukázat, jak je její novinka silná, podle Jasona Fenskeho ale místo toho ukázala jedinou věc - jak je těžká. Nesmysl je dle něj i samotný pick-up.
Přesně před týdnem Tesla odhalila pick-up Cybertruck. Zatímco její předchozí novinky byly přijímány s větším nebo menším jásotem, tentokrát automobilka z Kalifornie šlápla poněkud vedle. I její zapřísáhlí fanoušci jsou rozpačití ze vzhledu, který ze všeho nejvíce připomíná malůvky dětí navštěvujících školku. To lze brát jako pozitivum snad jen ve chvíli, kdy nejste příliš zdatní v kreslení, neboť Cybertruck je asi prvním vozem na světě, který zvládnete věrně vystihnout.
Nejde však jen o design či skutečnost, že Tesla si během debutu utrhla nemalou ostudu, neboť její vychvalovaná a nerozbitná okna neodolala ocelové kouli. Palce dolů dostává automobilka také za souboj s Fordem F-150. Cybertruck srovnání vyhrál, férový souboj to ale nebyl, z celé nabídky F-150 byl vybrán úplný základ s pohonem zadních kol.
To už víme, bez ohledu na to ale celé klání považuje za nesmysl i náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který je jako majitel Modelu 3 Performance fanouškem Tesly. A aby svému tvrzení dodal váhu, rozhodl se jej doprovodit jako vždy jasnými fakty.
Tesla vítězství prezentovala jako ukázku síly Cybertrucku, Jason ale uvádí, že za výsledkem nestojí vyšší točivý moment. V tomto ohledu dost možná Tesla tahá i za kratší konec provazu, neboť jakkoliv má na motoru více Newtonmetrů, při přenosu na silnici dochází k jejich znásobení převody a u Tesly se tak díky převodovce děj pouze desetkrát. Ford však užívá konvertoru, automatické převodovky a stálého převodu, což nakonec vede k třiatřicetinásobné porci Nm. Ač tedy v obou případech neznáme úplně přesné oficiální údaje, F-150 je na tom nejspíše lépe.
Podstatné ovšem je, že výše točivého momentu je v souboji alespoň trochu srovnatelných aut zcela nedůležitá. Stěžejní roli hraje hmotnost, která tlačí hnaná kola k zemi, jinak by došlo k jejich prokluzu. Fenske předpokládá, že F-150 s pohonem všech kol by měl vážit 2 268 kilogramů, zatímco Cybertuck se dvěma elektromotory vykáže na ručkách vah 2 722 kg. Již v tuto chvíli je tedy převaha Tesly zcela jasná, náskok Cybertrucku však byl ještě vyšší.
Jak je z videa Tesly patrné, Fordu se protáčí pouze zadní kola. To znamená, že z oné hmotnosti využívá pro trakci jen tu část, která zatěžuje zadní nápravu. U Fordu jde asi o 40 procent hmotnosti vozu, suma sumárum tu tedy máme pouhých 907 kilo Fordu, jež míří do souboje s necelými třemi tunami Tesly. Přirovnání k Davidu a Goliáši tedy rozhodně není od věci.
Obrovitý náskok Tesly pak neovlivňuje ani sklon vozovky, jakkoliv Fenske není přesvědčen, že jej má na svědomí realita a nikoliv trik filmařů. Nicméně i když by stoupání bylo pětiprocentní, Cybertruck by stále měl enormní výhodu, tohle změní situaci jen o pár procent. A to ani nedošlo na zmínku o reakci řidičů, kdy u Tesly došlo na zašlápnutí pedálu dříve než u Fordu. Ve výsledku to tak byl F-150, jenž musel bojovat s větším valivým odporem, ač se měl pohybovat z kopce.
Celé srovnání tedy říká podle Jasona jen jedno - že nový pick-up Tesly je zatraceně těžký. A to není dobrá vlastnost pro cokoli jiného než podobná přetahování - zhoršuje to dynamiku, spotřebu, zatěžuje brzdy, podvozek, zhoršuje ovladatelnost, hmotnost navíc zkrátka není dobrá. Chlubit se tedy skrze podobný souboj zrovna jí?
My dodáme, že je pochopitelné, proč automobilka z Fremontu k tomuto srovnání přistoupila. F-150 je lídrem na americkém trhu, a to nejen ve své kategorii. Pokud tedy utrpí porážku od novinky, navíc s alternativním ústrojím, jsou její šance na úspěch o poznání vyšší. Z marketingového hlediska tedy kousek Tesly svůj smysl má, z technického pohledu je absurdní a zbytečný.
Jason navíc správně podotýká, že nesmyslné je z hlediska proklamovaných cílů Tesly i pojetí samotného auta. Automobilka se podle svých slov snaží urychlit přechod z konvenčních aut na elektrická, toho ale stěží dosáhne autem s tak polarizujícím designem a omezenou praktickou využitelností. Bývalý motorář zmiňuje například vysoké bočnice, které umožňují přístup na korbu pouze zezadu, což je v této kategorii aut zásadní problém.
Cybertruck zkrátka nemá šanci oslovit větší množství typických zákazníků tohoto typu aut, a tak jejich přesun k elektrickému pohonu stěží uspíší. Tím Tesla skutečně jde proti svým vlastním záměrům. Své tradiční marketingové genialitě se ale odhalením této novinky zcela jistě nezprotivila.




Jason Fenske z Engineering Explained rozebral souboj Tesly Cbyertruck a Fordu F-150. Podle něj je to jeden velký nesmysl, jako vůz sám
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Číňané hodili na své auto vzrostlý palmový strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
před 3 hodinami
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nejčtenější články
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
7.11.2025
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
7.11.2025
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
7.11.2025
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
7.11.2025
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA se po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
7.11.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.07. 15:26 - M.Z.
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
