Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám
29.11.2019 | Petr Prokopec
Tesla se pomocí přetahované Cybertrucku s Fordem F-150 snažila ukázat, jak je její novinka silná, podle Jasona Fenskeho ale místo toho ukázala jedinou věc - jak je těžká. Nesmysl je dle něj i samotný pick-up.
Přesně před týdnem Tesla odhalila pick-up Cybertruck. Zatímco její předchozí novinky byly přijímány s větším nebo menším jásotem, tentokrát automobilka z Kalifornie šlápla poněkud vedle. I její zapřísáhlí fanoušci jsou rozpačití ze vzhledu, který ze všeho nejvíce připomíná malůvky dětí navštěvujících školku. To lze brát jako pozitivum snad jen ve chvíli, kdy nejste příliš zdatní v kreslení, neboť Cybertruck je asi prvním vozem na světě, který zvládnete věrně vystihnout.
Nejde však jen o design či skutečnost, že Tesla si během debutu utrhla nemalou ostudu, neboť její vychvalovaná a nerozbitná okna neodolala ocelové kouli. Palce dolů dostává automobilka také za souboj s Fordem F-150. Cybertruck srovnání vyhrál, férový souboj to ale nebyl, z celé nabídky F-150 byl vybrán úplný základ s pohonem zadních kol.
To už víme, bez ohledu na to ale celé klání považuje za nesmysl i náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který je jako majitel Modelu 3 Performance fanouškem Tesly. A aby svému tvrzení dodal váhu, rozhodl se jej doprovodit jako vždy jasnými fakty.
Tesla vítězství prezentovala jako ukázku síly Cybertrucku, Jason ale uvádí, že za výsledkem nestojí vyšší točivý moment. V tomto ohledu dost možná Tesla tahá i za kratší konec provazu, neboť jakkoliv má na motoru více Newtonmetrů, při přenosu na silnici dochází k jejich znásobení převody a u Tesly se tak díky převodovce děj pouze desetkrát. Ford však užívá konvertoru, automatické převodovky a stálého převodu, což nakonec vede k třiatřicetinásobné porci Nm. Ač tedy v obou případech neznáme úplně přesné oficiální údaje, F-150 je na tom nejspíše lépe.
Podstatné ovšem je, že výše točivého momentu je v souboji alespoň trochu srovnatelných aut zcela nedůležitá. Stěžejní roli hraje hmotnost, která tlačí hnaná kola k zemi, jinak by došlo k jejich prokluzu. Fenske předpokládá, že F-150 s pohonem všech kol by měl vážit 2 268 kilogramů, zatímco Cybertuck se dvěma elektromotory vykáže na ručkách vah 2 722 kg. Již v tuto chvíli je tedy převaha Tesly zcela jasná, náskok Cybertrucku však byl ještě vyšší.
Jak je z videa Tesly patrné, Fordu se protáčí pouze zadní kola. To znamená, že z oné hmotnosti využívá pro trakci jen tu část, která zatěžuje zadní nápravu. U Fordu jde asi o 40 procent hmotnosti vozu, suma sumárum tu tedy máme pouhých 907 kilo Fordu, jež míří do souboje s necelými třemi tunami Tesly. Přirovnání k Davidu a Goliáši tedy rozhodně není od věci.
Obrovitý náskok Tesly pak neovlivňuje ani sklon vozovky, jakkoliv Fenske není přesvědčen, že jej má na svědomí realita a nikoliv trik filmařů. Nicméně i když by stoupání bylo pětiprocentní, Cybertruck by stále měl enormní výhodu, tohle změní situaci jen o pár procent. A to ani nedošlo na zmínku o reakci řidičů, kdy u Tesly došlo na zašlápnutí pedálu dříve než u Fordu. Ve výsledku to tak byl F-150, jenž musel bojovat s větším valivým odporem, ač se měl pohybovat z kopce.
Celé srovnání tedy říká podle Jasona jen jedno - že nový pick-up Tesly je zatraceně těžký. A to není dobrá vlastnost pro cokoli jiného než podobná přetahování - zhoršuje to dynamiku, spotřebu, zatěžuje brzdy, podvozek, zhoršuje ovladatelnost, hmotnost navíc zkrátka není dobrá. Chlubit se tedy skrze podobný souboj zrovna jí?
My dodáme, že je pochopitelné, proč automobilka z Fremontu k tomuto srovnání přistoupila. F-150 je lídrem na americkém trhu, a to nejen ve své kategorii. Pokud tedy utrpí porážku od novinky, navíc s alternativním ústrojím, jsou její šance na úspěch o poznání vyšší. Z marketingového hlediska tedy kousek Tesly svůj smysl má, z technického pohledu je absurdní a zbytečný.
Jason navíc správně podotýká, že nesmyslné je z hlediska proklamovaných cílů Tesly i pojetí samotného auta. Automobilka se podle svých slov snaží urychlit přechod z konvenčních aut na elektrická, toho ale stěží dosáhne autem s tak polarizujícím designem a omezenou praktickou využitelností. Bývalý motorář zmiňuje například vysoké bočnice, které umožňují přístup na korbu pouze zezadu, což je v této kategorii aut zásadní problém.
Cybertruck zkrátka nemá šanci oslovit větší množství typických zákazníků tohoto typu aut, a tak jejich přesun k elektrickému pohonu stěží uspíší. Tím Tesla skutečně jde proti svým vlastním záměrům. Své tradiční marketingové genialitě se ale odhalením této novinky zcela jistě nezprotivila.




Jason Fenske z Engineering Explained rozebral souboj Tesly Cbyertruck a Fordu F-150. Podle něj je to jeden velký nesmysl, jako vůz sám
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Konec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 2 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 3 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva