Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford má problém i v USA, úřady jej popotahují za obcházení „kuřecí daně“
25.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká automobilka poměrně oprávněně apeluje na zrušení 50 let starého poplatku. Ovšem pouze pro sebe, japonské značky chce trestat nadále.
Na první pohled by se pomalu mohlo zdát, že jsme si na automobilku Ford zasedli, jen málokterá značka se totiž v poslední době stala terčem tolika nepříjemně vyznívajících článků. Je ale opravdu jen souhrou náhod, že dočasné uzavření továrny vyrábějící model B-Max přišlo jen krátce poté, co se Ford vytasil s příchodem modelu EcoSport do Evropy, ačkoliv se nejedná zrovna o žhavou americkou novinku. O nové generaci Mondea pak snad raději ani nebudeme hovořit, tenhle hon za bájnou Chimérou už pomalu vzdáváme.
Nevzdává se ovšem modrý ovál, který by během následujících pěti let chtěl přijít s expanzí hned pětadvaceti nových modelů. Řada z nich přitom s největší pravděpodobností bude mít svůj základ za oceánem, což za zrovna úspěšnou taktiku nepovažujeme. Evropský trh je přeci jen zhýčkanější než ten americký, a tak Fordu hrozí, že bude mít v evropských showroomech poloprázdno i nadále.
Hranicemi Starého kontinentu ovšem problémy značky nekončí, nesnáze má modrý ovál nově i v Americe. V rámci globální strategie „One Ford“ totiž za oceán importuje model Transit Connect, který se vyrábí v Turecku. Jako takový by ovšem měl podléhat tzv. kuřecí dani, tedy 25procentnímu navýšení ceny, na které nedávno „dojelo” Mini Clubvan.
Tato daň by ovšem cenu vozu navýšila na neprodejnou úroveň, kvůli čemuž se jí Ford pokusil obejít. Své vozy totiž do Států dovážel jakožto osobní, čímž namísto 25 % odváděl do státní kasy pouze 2,5 procenta. V Americe pak jen došlo k lehčím úpravám, jejichž součástí bylo vyjmutí sedadel, a užitkový automobil byl rázem na světě.
Toto počínání se ovšem nelíbí americkému celnímu úřadu, který již vyzval Ford k ukončení těchto praktik. Do toho se ovšem automobilce nechce. Zvláště, když importovat bude muset také novou generaci Transitu Connect - ta se má představit v závěru roku, přičemž namísto Turecka bude vyráběna ve Španělsku. Tedy opět v Evropě.
Modrý ovál proto již začal apelovat na americkou vládu, aby kuřecí daní jeho vozidla nezatěžovala. Její plné zrušení však rozhodně nechce. Pětadvacetiprocentní přirážka by naopak měla být nadále aplikována zejména na japonské vozy, které jsou těm americkým hlavním konkurentem. O volný trh či férové podmínky tedy Fordu nejde, jen o vlastní prospěch.
Důvodem tohoto negativního postoje k japonským automobilkám jsou samozřejmě peníze. Pro Ford je totiž velmi obtížné soupeřit se svými modely v Zemi vycházejícího slunce, zatímco ty japonské na americké půdě dominují. Jen v roce 2011 tak byly do USA vyvezeny vozy za 40 miliard dolarů (cca 800 mld. Kč), zatímco opačným směrem mířilo zboží jen za 1,5 milionu USD (30 mil. Kč).
Je tedy zjevné, že modrý ovál sobě nalévá vína, zatímco ostatním káže vodu. Ani tím si mnoho nových zřejmě příznivců nezíská, přitom by stačilo málo a může se kuřecí dani vyhnout stejným způsobem jako Chrysler. Ten dodávku Sprinter v Evropě částečně rozebere, pak ji importuje do Spojených států po částech. Po překročení hranic pak dojde ke zpětné montáži chybějících dílů. Je to podobný postup jako u Fordu, americkým úřadům ale nevadí, neboť samotná „výroba” v USA probíhá více než u Fordu. Je pravděpodobné, že k podobnému řešení nakonec bude muset sáhnout i výrobce Focusu a spol...















Automobilce Ford se poměrně logicky nechce platit vysokou přirážku za import modelu Transit Connect do Ameriky. Japonské vozy by ale podle ní měly být penalizovány i nadále
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
dnesMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Jediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
před 5 hodinamiAmerické prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
před 7 hodinamiDědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
před 8 hodinamiMalá elektrická Honda byla takové fiasko, že skončila po čtyřech letech, proto značka přichází s další
před 10 hodinamiAudi po letošním roce už nikdy nebudou vypadat stejně, šéf se snaží umlčet kritické hlasy
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 21:29 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch