Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie chce eliminovat diesely, i když dekády dělala opak
1.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podpora dieselů je podle premiéra Francie omyl, který je třeba napravit. Začne zvyšováním spotřební daně.
Francouzi milují naftové motory. Dá se říci, že pokud nějaká automobilka ve Francii nenabídne diesel, nemáte velkou šanci uspět - na naftu tam jezdí čtyři pětiny všech osobních aut. Podle francouzského premiéra Manuela Vallse se to ale má do budoucna změnit, a to razantně. Vláda chce počet naftových automobilů na silnicích snížit na minimum a zároveň zavede systém hodnocení automobilů podle čistoty výfukových plynů, který má umožnit městům omezit vjezd některých vozidel do svých center. A jak asi tušíte, dieselům ani v tomto případě pšenka nepokvete.
„Ve Francii jsme byli dlouho příznivci dieselových motorů. To byla chyba a postupně ji odčiníme, inteligentně a pragmaticky,” konkrétně řekl Valls. A jelikož je to státník, i ti méně bystří jistě mezi řádky přečtou, že má na mysli zejména daňové změny. Jedna z prvních už je na stole - spotřební daň na naftu se ve Francii zvedne o dva eurocenty (54 haléřů) na litr paliva.
Tato změna je oproti současnému stavu zásadní obrat, nyní totiž je ve Francii nafta levnější o 20 centů (5,40 koruny) na litr právě kvůli rozdílnému zdanění. Zvýšení spotřební daně má přijít už s rokem 2015 a má do francouzské státní kasy přinést 807 milionů Eur ročně (přes 21,8 miliardy korun). Podle zkušeností z našich luhů a hájů s podobnými záměry vlády můžeme říci, že se tak nestane, ale to je trochu jiný příběh.
Dostat Francouze z dieselových automobilů ale nebude jednoduché. Zatímco u nás bývá kritériem co nejnižší spotřeba a co největší zavazadelník, ve Francii naopak auta potřebují co největší dojezd na jednu nádrž, je to tamní obsese. S tím je ruku v ruce nízká spotřeba a tudíž i téměř samozřejmá volba naftového motoru úzce spojena, také ale můžeme vidět rozdíl v objemech palivových nádrží francouzských aut - zatímco Audi A4 pojme 63 litrů paliva, Peugeot 508 nabídne 72litrovou nádrž. O třídu níž to je podobné - Renault Mégane má nádrž na 60 litrů paliva, ale třeba Audi A3 jen 50. Podobné rozdíly panují prakticky ve všech třídách.
Obliba dieselů je znát i v nabídce motorizací - zmíněný Peugeot 508 je ve Francii k mání jen se třemi benzínovými motory, ale osmi naftovými včetně 204koňového 2,2litrového HDi. A ostatně i předvedení oné hodiny dobíjení denně zdarma u dealerství, kterou Renault vloni nabídl ke svým elektromobilům, napovídá důležitosti dlouhých dojezdů - Renaulty Zoe tehdy jely skoro 500 km z Paříže na pobřeží.
Součástí snahy o potření dieselů na francouzských silnicích je také již dříve představený Superbonus, který k dotaci ve výši 6 300 Eur (cca 171 tisíc korun) k pořízení elektromobilu přidá dalších 3 700 Eur (100 tisíc korun), pokud si člověk pořídí elektromobil jako náhradu za svůj starý dieselový vůz. Modelovým případem budiž již zmíněný Renault Zoe, který se zvýhodněním 10 tisíc Eur (cca 271 tisíc korun) bude spotřebitele ve finále stát 12 510 Eur (cca 339 tisíc korun), o necelé 4 tisíce Eur (108 tisíc korun) méně, než základní dieselové Clio.
Třebaže pro diesely nehoříme, je třeba říci, že francouzským občanům se snaha zbavit je naftových motorů a různými způsoby jim znevýhodnit pořízení dalších těžko bude líbit. Kromě toho tu vidíme do očí bijící nekoncepčnost jednání vlády, která obrací po dekády preferovaný směr a nikdo nemůže říci, že navěky. Otázka teď zní, co s tím v příštích volbách Francouzi udělají...


Dieselová auta mají podle vlády zmizet ze silnic Francie
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 7 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
2.4.2025Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva