Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včera | Petr Prokopec
Když o takové věci hovoří sebekovanější teoretický odborník, mohou to pomazané hlavy ignorovat vlastně i s lehkostí. Jak si ale mohou dovolit roky ignorovat varování těch, kteří s oněmi požáry musí bojovat, jde mimo nás. Přesto se to děje, a tak přichází další stesky. Co je asi bude následovat?
Na požáry elektrických aut dochází relativně zřídka - těchto aut pořád nejezdí mnoho, vesměs nejsou moc stará a pravděpodobnost vzniku požáru je u nich adekvátně nízká. Současně je ale vždy třeba dodat, že jejich hašení je mnohem tvrdší oříšek k rozlousknutí. Baterie, které jsou příčinou intenzity požáru, hoří snadno a intenzivně i bez potřeby kyslíku, zároveň při jejich hoření unikají do ovzduší toxické zplodiny. A hasiči při boji s hořícím elektromobilem nemají vyhráno, ani když jej zalijí násobně větším množstvím vody, než je tomu u spalovacího vozu. Baterie mohou znovu vzplát i za několik dnů či dokonce týdnů po uhašení.
Představte si, že by takový problém ležel na bedrech spalovací techniky. V té chvíli by se všichni „pachatelé dobra” mohli přetrhnout, aby je ostrakizovali až do aleluja. Elektromobilita je ale v opačné pozici, a tak nic ze zmíněného nevadí. Naopak, i když hasiči roky varují před požáry elektrických aut a pravidelně ukazují, jak složité je s nimi bojovat, dokonce křičí, že s nimi nejsou připraveni bojovat, jsou soustavně ignorováni. A tak křičí dál.
Nejnověji se Frank van der Laak, šéf hasičů v jihovýchodní části Brabantska, pro deník De Telegraaf vyjádřil v tom smyslu, že boj s hořícími elektromobily jeho pro jednotku stále náročnější. A nic na tom nemění ani rostoucí zkušenosti s tímto typem zásahů. Hasičům chybí vybavení, kterým by byli schopni požáry stále širšího spektra aut efektivně řešit.
„V současné době je každé auto jiné, a tudíž jiné musí být pro nás hasiče také bezpečnostní protokoly,” říká van der Laak. Hasičům by pomohla nová výbava, není ale reálné, aby se takové rychle dočkali. „Koupě nového vybavení vždy zabere nějaký čas. Používáme peníze daňových poplatníků a pořízená výbava nám musí aspoň 10 let vydržet. Jenže 10 let je dnes v automobilové branži celá věčnost, auta se mění drasticky rychle. Jaké materiály a opatření ale poté máme použít? To nikdo neví,“ dodává šéf hasičů ve svém povzdechu.
Podle něj zabírají na odpovědné osoby a širší veřejnost až drastické příběhy, to už je ale pozdě. Jakmile se kupříkladu politici děsí negativní publicity, která je nevyhnutelná, pokud někdo zemře kvůli předchozím zanedbáním, jednají. Ale ani tak nepřichází odpovědi na palčivé otázky.
Hasiči tak dál musí vyprávět děsivé příběhy, které plně vykreslují, jak velké a nebezpečné neznámé pro ně elektrická auta představují. Nedávno byli kupříkladu přítomni u havárie Tesly, která narazila do stromu. Část baterie se při nehodě utrhla a odlétla od vozu, kde vzápětí začala hořet. Zbytek ovšem zůstal v autě. „Každý se na mně v tu chvíli podíval s dotazem, co teď budeme dělat? Je auto stále pod proudem? Dá se s ním odjet?,“ vzpomíná van der Laak. A dodává, že odpovědi nemá dodnes.
Ani jemu, ani žádnému jinému soudnému člověku pochopitelně nejde o to elektrická auta zakázat nebo je jinak omezovat. Jde spíš o postesk nad vší tou živelností, kterou jsou tyto vozy cpány do chřtánu maximu lidí, aniž by se kdokoli koukal vpravo či vlevo. Přirozenější tempo, během kterého by se s nimi i hasiči naučili pracovat a připravili postupně veškeré relevantní protokoly, by přineslo méně škod. Ale ne, tady najednou není čeho se obávat - v době, kdy si všichni raději vypíchneme oči nesmyslnými víčky PET láhví „na lasu” v obavách t toho, aby se nějakým víčkem neudávila ryba v Otavě, je to fascinující dvojí metr.




Stačí pár minut a z elektromobilu je ohnivá koule ničící všechno okolo, se kterou je hlavně ve stísněných prostorách pro hasiče extrémně těžké bojovat. Mohli by se postupně naučit i s takovými událostmi pracovat, ale to je někdo musel poslouchat a dát jim na to čas. Neděje se to, přes roky zoufání. Ilustrační foto: St. Johns Fire Rescue, CC0 Public Domain
Zdroj: De Telegraaf
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejčtenější články
Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025Nová elektrická platforma VW od začátku počítá s tím, že může použít i spalovací motor
8.6.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan