Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku

Sdílení automobilů několika motoristy může do budoucna redukovat odbyt výrobců. Třícípá hvězda proto raději vstoupila do branže sama.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku

14.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sdílení automobilů několika motoristy může do budoucna redukovat odbyt výrobců. Třícípá hvězda proto raději vstoupila do branže sama.

Na sklonku března se médii prohnala spekulace, dle které firma Uber objednala sto tisíc kusů Mercedesu třídy S za nějakých 270 miliard korun. Aktuálně ovšem můžeme tyto zvěsti dementovat. Šéf koncernu Daimler Dr. Dieter Zetsche a šéf „taxislužby“ Travis Kalanick se totiž sešli na tiskové konferenci Axel Springer NAOH v Berlíně, kde naopak potvrdili, že si do budoucna půjdou pořádně po krku.

Za vším můžeme vidět vzestup myšlenky sdílení automobilů několika motoristy, což má zejména v dlouhodobém horizontu zredukovat odbyt nových vozů. Této hrozby jsou si u Daimleru očividně vědomi, pročež německý výrobce již vlastní společnost Car2Go, která se nedávno pochlubila nemalým úspěchem - během pouhých dvou měsíců od zahájení operací v čínském Chongqingu firma získala 78 tisíc zákazníků.

Mimo to Daimler v dubnu zformoval americkou divizi společnosti Moovel poskytující mobilní služby, neboť Němci odkoupili firmy RideScout sídlící v texaském Austinu a GlobeSherpa z Portlandu v Oregonu. Pod hlavičkou Moovelu pak dále automobilka s třícípou hvězdou ve znaku vyvíjí software zvaný RideTap, který by měl uživatelům v potřebnou chvíli vyhledat nejbližší volný dopravní prostředek.

Tyto snahy lze pochopit při pohledu na narůstající tržní kapitalizaci Uberu. Firma stará pouhých sedm let je totiž aktuálně ceněna na 62,5 miliardy dolarů (cca 1,5 bilionu korun). Tím nechává v pozadí automobilky jako BMW, GM či Honda a blíží se VW, Fordu nebo právě Daimleru. Vedoucí Toyota s tržní hodnotou 172 mld. USD (4,13 bilionu korun) se ovšem za záda prozatím koukat nemusí.

Právě naopak Uber rozjel s Toyotou nemalou spolupráci, která zároveň zahrnuje také investice ze strany Japonců. Kromě toho do firmy zaměřené na sdílenou dopravu nasypal 3,5 miliardy dolarů (84,05 mld. Kč) saudskoarabský investiční fond. I přes tyto úspěchy ovšem Uber dosud nevykázal zisk, na což na zmiňované konferenci poukázal hlavně Zetsche, kterého hodnota konkurence udivila.

Kalanick tuto skutečnost neskrýval, nicméně zároveň uvedl, že situace je poněkud složitější. Dle něj je Uber ziskový v přinejmenším 200 městech (firma momentálně operuje v takřka 500 metropolích v 66 zemích světa), které spadají mezi rozvinuté oblasti. V těch, jenž se teprve rozvíjejí, je ovšem Uber ve ztrátě kvůli masivním investicím, zejména na trzích, jako je Čína.

Kromě toho se Uber musí také vypořádat s několika soudními spory, za kterými stojí především taxikářská lobby. Jedna taková pře se vede i v Německu, kde prozatím poskytování alternativních převozních služeb neprofesionálními řidiči bylo postaveno mimo zákon. Kalanick ovšem uvedl, že zrovna na tomto trhu je „trpělivý“.


Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 1 - Uber nove foto 01Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 2 - Uber nove foto 02Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 3 - Uber nove foto 03Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 4 - Uber nove foto 04Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 5 - Uber nove foto 05Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 6 - Uber nove foto 06Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 7 - Uber nove foto 07Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 8 - Uber nove foto 08Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 9 - Uber nove foto 09Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 10 - Uber nove foto 10Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 11 - Uber nove foto 11Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku - 12 - Uber nove foto 12
Tržní hodnota Uberu je nadmíru vysoká, i proto Mercedes naskočil do byznysu se sdílením automobilů

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.