Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina

Britská značka cítí tlak na emise, proto se začne více soustředit na nový přeplňovaný šestiválec. Do budoucna pak vsadí i na elektromotory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina

20.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britská značka cítí tlak na emise, proto se začne více soustředit na nový přeplňovaný šestiválec. Do budoucna pak vsadí i na elektromotory.

Pro oddělení zabývající se vývojem nových motorů je slovo downsizing denním chlebem, zvláště pak u značek, které významně operují na evropském trhu. V takové Číně nebo Indii nejsou spotřeba resp. emise CO2 tématem číslo jedna a do konstrukce aut zatím až tak dramaticky nezasahují ani v případě USA. Jenže z nejvýznamnějších světových automobilek si Evropu nedovolí ignorovat nikdo, navíc americké vyhlídky nejsou odlišné, a tak je nutné se stávající evropské či zřejmě neodvratné zaoceánské doktríně podřídit. Ta nabádá ke snižování objemu motorů, což má k menší zátěži pro životní prostředí. Že skutečnost je trochu jiná, ví všichni rozumní lidé už nějaký ten pátek, na realitě naší každodenní existence to ale zatím nezměnilo zhola nic.

Prakticky všechny automobilky se tak rozhodly přistoupit na pravidla hry a pod kapotami svých modelů nabízet jen malé kubatury, kterým sice v laboratorních podmínkách z výfuku lezou sedmikrásky s logem EU, ovšem v praxi jsou schopny v nádrži udělat menší Malström. Nedávno na to s velkou slávou přišli i v Bruselu a zesílili tlak. Také proto třeba takové Volvo v blízké budoucnosti nenabídne pod kapotami svých modelů nic většího než dvoulitrový čtyřválec.

V případě švédské automobilky můžeme downsizing přejít asi jen s lehkým nadzdvihnutím obočí, Volvo staví na jiných hodnotách než jsou jízdní výkony, u Jaguaru nám ale plány na snížení emisí vyryly vrásky na čele. Britská značka začala zvažovat, zda by se v budoucnu obešla bez osmiválcových motorů. Důvodem samozřejmě jsou bruselské pokuty za vypouštěný CO2. Nic není rozhodnuto, s ohledem na výše zmíněné tlaky je ale přechod k menšímu objemu i počtu válců pravděpodobný.

Ze začátku hodlá Jaguar zaměřit svou pozornost hlavně na nový přeplňovaný šestiválec, který již stihl vytlačit z nabídky atmosféricky plněný osmiválec. Nově chce značka navýšit jeho výkon na takovou úroveň, aby mohly do věčných lovišť odejít také přeplňované V8, které pod kapotami modelů XKR-S a XFR-S nabízejí až 550 koní. Jen turbodmychadly nebo kompresory ovšem boj za nižší emise skončit nemá.

„Nejsme svázáni jen s přeplňováním jako technologií umožňující dosahování vyšších výkonů,“ říká k celé záležitosti Steven de Ploey, produktový a marketingový ředitel Jaguaru. „Spíše máme vztah k chytrému výkonu. K tomu nám dnes pomáhají kompresory, ale v budoucnu to může být cokoliv.“ Sešup k šestiválcům tak nemusí být konečný, neboť třeba konceptem C-X75 značka naznačila, že působivý výkon dokáže dostat i ze čtyřválce, stačí přidat pár elektromotorů.

De Ploey ostatně dodává, že značka nestojí na osmiválcích a dokáže přežít i bez nich. Ostatně v minulosti byl, jak dokládají E-Type či sedan MkII 3.4, její hlavní pohonnou jednotkou šestiválec. Na jednu stranu si tedy můžeme říci, že konec motorů V8 nemusí znamenat zánik skutečných Jaguarů. Na druhou stranu je velkou otázkou, jak dobře se v Coventry dokáží poprat s aplikací hybridních technologií. Konkurenční příklady zatím příliš důvodu k jásotu nedávají.


Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 1 - Test Jaguar XKR-S prvni 01Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 2 - Test Jaguar XKR-S prvni 03Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 3 - Test Jaguar XKR-S prvni 06Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 4 - Test Jaguar XKR-S prvni 07Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 5 - Test Jaguar XKR-S prvni 08Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 6 - Test Jaguar XKR-S prvni 09Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 7 - Test Jaguar XKR-S prvni 23Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 8 - Test Jaguar XKR-S prvni 24Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 9 - Test Jaguar XKR-S prvni 30Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 10 - Test Jaguar XKR-S prvni 39Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 11 - Test Jaguar XKR-S prvni 40Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina - 12 - Test Jaguar XKR-S prvni 42
Jaguar XKR-S jsme si loni vyzkoušeli na vlastní kůži. Zodpovědně tak můžeme prohlásit, že odchodu osmiválcového motoru by byla škoda...

Zdroj: MotorAuthority

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše