Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky

BMW zjevně tuze nerado prohrává a když už by se to mělo stát, „nějak” si úspěch zařídí. V Japonsku - a zřejmě nejen tam - tak činilo na úkor dealerů a ti se museli ozvat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky

3.3.2021 | Petr Prokopec

Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky

/

Foto: BMW

BMW zjevně tuze nerado prohrává a když už by se to mělo stát, „nějak” si úspěch zařídí. V Japonsku - a zřejmě nejen tam - tak činilo na úkor dealerů a ti se museli ozvat.

Není žádným tajemstvím, že automobilky nejednají s dealery zrovna v rukavičkách a když jim teče do bot, s gustem se na nich „zahojí”. Ani nechceme vytahovat, co všechno jsme od dealerů různých značek slyšeli za příběhy, pro dnešek postačí jedna zkušenost, která už není příběhem, ale faktem.

Agentura Kyodo News informuje o jednání japonského zastoupení BMW, které se provalilo až po letech jeho praktikování. Dealerům automobilka stanovila vysoké prodejní kvóty, které museli dodržet. A pokud se to nestalo, měli jedinou cestu ven - neprodaná auta si koupit sami a následně prodávat jako ojetá klidně i se ztrátou. Na výběr nebylo, tedy pokud si dealerství chtěla udržet svou autorizaci.

S těmito praktikami BMW začalo už před dlouhými osmi lety, kdy - uhádli jste - japonské prodeje mnichovské značky překonal Mercedes-Benz. Bavorská automobilka rázem začala tlačit na pilu takovým způsobem, že titul získala zpět, jednoznačně ale přetáhla strunu. Japonská Obchodní komise tak v roce 2018 odstartovala z popudu dealerů vyšetřování kvůli zneužívání dominantního postavení mnichovské automobilky. A protože diskutovat nebylo o čem a BMW hrozila opravdu tučná pokuta, na oko couvlo a přišlo s novým plánem, který prodejní kvóty snižoval z nereálných na spíše hůře než lehce realizovatelné.

Pro japonské úřady byl takový krok dostatečný, alespoň na nějakou chvíli. Nicméně předloni proběhla razie vyšetřovatelů v kancelářích BMW znovu, a to opět kvůli stejnému důvodu. „Poměr vlastních registrací se vyhoupnul na 20 až 30 procent. Museli jsme splnit kvóty. A jelikož automobilka hrozila, že zruší kontrakt, musel jsem řadu aut zaregistrovat na sebe, i když jsem věděl, že kvůli tomu skončím v červených číslech,“ popisuje strategii BMW pod rouškou anonymity jeden z dealerů.

Kyodo News pak nově uvádí, že tlak mnichovských neustal dodnes i proto, že podobně se chovají další luxusní výrobci. Důvodem jsou změny, s jakými je dnes automobilová branže spojena. Marže klesají, nejisté investice do elektromobility rostou a na trh přichází nové značky, které těm zavedeným berou vítr z plachet. Pro automobilky je pak nejsnazší sáhnout do kasy svým vlastním dealerům.

Je přitom otázkou, jak se situace vyvine dále a co dále na BMW praskne - pochybujeme, že se tak chová jen v Japonsku, neboť informace od místních dealerů hovoří též o tvrdém přístupu a už v minulosti se podobná věc na bavorskou automobilku provalila v USA. Jak jsme již zmínili, v tomto jednají všechny automobilky podobně, ale už fakt, že s BMW nebyli schopni v Japonsku někteří její vlastní dealeři vyžít a museli věc řešit oficiální cestou, naznačuje, že přístup Němců bude přece jen o něco drsnější.


Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky - 1 - BMW 5 Baron 2016 prvni sada 01Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky - 2 - BMW 5 Baron 2016 prvni sada 02Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky - 3 - BMW 5 Baron 2016 prvni sada 03Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky - 4 - BMW 5 Baron 2016 prvni sada 04Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky - 5 - BMW 5 Baron 2016 prvni sada 05Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky - 6 - BMW 5 Baron 2016 prvni sada 06
BMW se na Japonsko zaměřilo kupříkladu v roce 2016 specializovanou edicí Baron, která byla standardní řadou 5 s řadou příplatků a vysokou cenou. Již v té době značka dealery nutila k odběru vysokého množství aut, ať už je reálně mohli prodat, nebo nikoli. Foto: BMW

Zdroj: Kyodo News

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše