Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky
3.3.2021 | Petr Prokopec
BMW zjevně tuze nerado prohrává a když už by se to mělo stát, „nějak” si úspěch zařídí. V Japonsku - a zřejmě nejen tam - tak činilo na úkor dealerů a ti se museli ozvat.
Není žádným tajemstvím, že automobilky nejednají s dealery zrovna v rukavičkách a když jim teče do bot, s gustem se na nich „zahojí”. Ani nechceme vytahovat, co všechno jsme od dealerů různých značek slyšeli za příběhy, pro dnešek postačí jedna zkušenost, která už není příběhem, ale faktem.
Agentura Kyodo News informuje o jednání japonského zastoupení BMW, které se provalilo až po letech jeho praktikování. Dealerům automobilka stanovila vysoké prodejní kvóty, které museli dodržet. A pokud se to nestalo, měli jedinou cestu ven - neprodaná auta si koupit sami a následně prodávat jako ojetá klidně i se ztrátou. Na výběr nebylo, tedy pokud si dealerství chtěla udržet svou autorizaci.
S těmito praktikami BMW začalo už před dlouhými osmi lety, kdy - uhádli jste - japonské prodeje mnichovské značky překonal Mercedes-Benz. Bavorská automobilka rázem začala tlačit na pilu takovým způsobem, že titul získala zpět, jednoznačně ale přetáhla strunu. Japonská Obchodní komise tak v roce 2018 odstartovala z popudu dealerů vyšetřování kvůli zneužívání dominantního postavení mnichovské automobilky. A protože diskutovat nebylo o čem a BMW hrozila opravdu tučná pokuta, na oko couvlo a přišlo s novým plánem, který prodejní kvóty snižoval z nereálných na spíše hůře než lehce realizovatelné.
Pro japonské úřady byl takový krok dostatečný, alespoň na nějakou chvíli. Nicméně předloni proběhla razie vyšetřovatelů v kancelářích BMW znovu, a to opět kvůli stejnému důvodu. „Poměr vlastních registrací se vyhoupnul na 20 až 30 procent. Museli jsme splnit kvóty. A jelikož automobilka hrozila, že zruší kontrakt, musel jsem řadu aut zaregistrovat na sebe, i když jsem věděl, že kvůli tomu skončím v červených číslech,“ popisuje strategii BMW pod rouškou anonymity jeden z dealerů.
Kyodo News pak nově uvádí, že tlak mnichovských neustal dodnes i proto, že podobně se chovají další luxusní výrobci. Důvodem jsou změny, s jakými je dnes automobilová branže spojena. Marže klesají, nejisté investice do elektromobility rostou a na trh přichází nové značky, které těm zavedeným berou vítr z plachet. Pro automobilky je pak nejsnazší sáhnout do kasy svým vlastním dealerům.
Je přitom otázkou, jak se situace vyvine dále a co dále na BMW praskne - pochybujeme, že se tak chová jen v Japonsku, neboť informace od místních dealerů hovoří též o tvrdém přístupu a už v minulosti se podobná věc na bavorskou automobilku provalila v USA. Jak jsme již zmínili, v tomto jednají všechny automobilky podobně, ale už fakt, že s BMW nebyli schopni v Japonsku někteří její vlastní dealeři vyžít a museli věc řešit oficiální cestou, naznačuje, že přístup Němců bude přece jen o něco drsnější.
BMW se na Japonsko zaměřilo kupříkladu v roce 2016 specializovanou edicí Baron, která byla standardní řadou 5 s řadou příplatků a vysokou cenou. Již v té době značka dealery nutila k odběru vysokého množství aut, ať už je reálně mohli prodat, nebo nikoli. Foto: BMW
Zdroj: Kyodo News
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 59 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 56 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva